Skrivet av: Pär Eriksson | juli 1, 2015

Pärspektiv IV 2015 – …å denna fotboll som kan förändra världen

Jag vet inte hur väl ni känner eller är bekanta med Erik Niva.

Erik Niva

Han skriver för Aftonbladet och är i mina ögon den bästa fotbollsjournalisten alla kategorier.

Inte i den meningen att han är bättre på att analysera en match eller ett lags prestation. Det finns säkert bättre analytiker.

Men han är i en klass för sig när det gäller att sätta in fotbollen  i ett sammanhang. Att begripligöra hur det kommer sig att detta märkliga spel fascinerar miljontals – törs jag skriva miljarder – människor världen över.

För fotbollen är unik i den meningen att den spelas överallt. I Rio de Janeiros slumkvarter, i Pekings bostadsområden och i Donetsk, på en afrikansk bygata i Mozambique, i ett krigshärjat Syrien, i Nivas egen barndomsort Malmberget, på Råby i Västerås, i vårt eget Fröslunda och på mitt eget Ekängen. Fotbollen är universiell i ordets rätta mening.

Fotboll1
Match mellan Barcelona och Manchester United på en gata i Aleppo i Syrien (foto: Niclas Hammarström)

Reglerna är enkla och förståeliga. Taktik blandas med strategi. Styrka kombineras med finess. Fotbollen innehåller individuella prestationer men bygger på laget, på kollektivet.

Läsaren förstår redan var den här texten ska landa – en hyllning till vårt U21-landslag som i veckan tog ett överraskande men välförtjänt EM-guld.

Men jag tänkte inte göra det så enkelt för mig och bara sälla mig till hyllningskören.

Jag hämtar istället inspiration från Erik Niva. I en läsvärd krönika i veckan så lyfter han känslan av lycka.

Hans tes är att lycka har väldigt lite att göra med hur du har det här och nu. Lycka – menar Niva – är snarare knutet till din framtidstro.

Ballong

Det är därför vi kan känna ångest och oro även om vi lever i den bästa av världar med demokrati och en väl utbyggd välfärd.

Det är framtidstron och framtidsdrömmarna som avgör hur vi upplever den samtid vi lever och verkar i.

Och Erik Niva är orolig. Han tycker sig se ett allt slutare, hårdare och räddare Sverige. Han ser en olycklig nation som fruktar framtiden, en nation som förbereder sig på att det blir sämre.

jordglob

Han tycker sig se krökta ryggar, nedböjda huvuden och bortvikta blickar.

Vi behöver inte dela Nivas känslor, resonemang och analyser men jag tror att han är något på spåren.

Världen och livet känns något mer svårtolkat, något mer turbulent och osäkert.

Demokratin och grundläggande humanistiska värden är ifrågasatta och möts av en ökad tendens till extremism, våld och terror.

Det kanske är väl pretentiöst att hävda att fotbollen kan göra något åt det här. Men Erik Niva som rest världen runt och mött fotbollen som samhällsförändrare menar att de här svenska framgångarna är viktigare än vad vi i det förstone kanske förstår.

Och han slår i vart fall an en ton i mig – om än till en person som älskar fotboll – att vi nu kan vi titta framåt, med lite mer tillförsikt.

Kan vårt unga fotbollslag så kan jag. Så kan vi.

Fotboll2

Om vi upplever Sverige alltmer osäkert, splittrat och intolerant så framstår det här laget som både tryggt, enat och tillåtande.

Inte surt, kitsligt, rädda för kritik…som vi vant oss att möta en del av våra idrottslag. Som en avspegling av samhället.

Det är det nya Sverige vi mött – menar Niva.

En Guidetti, en Milosevic, en Helander, en Khalili, en Tibbling, en Carlgren och en Quaison.

För er som blir nyfiken på Erik Niva, hans erfarenheter och syn på fotbollen som världsförändrare – det finns ett antal läsvärda böcker i närmsta bokhandel.

Fotboll
Utväg: Fotboll –
Liven längs linjen – Den nya världsfotbollen

Ha en fortsatt skön sommar!

 

Responses

  1. Ja Pär, lyckan bygger nog på och ger hopp om framtiden. Idag känner jag mig lycklig när jag ska få tillbringa en semestervecka med min kära hustru i vår nyinköpta båt. Sedan får jag återvända till mitt stimulerande, lärorika och spännande jobb i Eskilstuna kommun. Där har jag förresten om någon vecka varit anställd i 40 år. De flesta lyckliga.

    Ha en fortsatt trevlig semester!
    Anders

  2. 40 år imponerar Anders. Det är väl ett tecken på att du och Eskilstuna har trivts med varandra.

    Arbetsmarknaden är mer rörlig idag än för några decennier sedan så det är inte många som kan visa upp 40 år med samma arbetsgivare.

    Ha en skön sommar hela familjen.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

