Skrivet av: Pär Eriksson | juni 24, 2015

Sommarpärspektiv II 2015 – …å detta Torshälla och denna stolta märkliga historia

Jag var tvungen att åka till Trondheim i Norge innan jag förstod Torshällas stolta historia.

Trondheim

Är det Eskilstuna eller Trondheim…

Så här är det. Jag har alltid haft ett gott öga till Torshälla.

Under min uppväxt som Eskilstunagrabb så var det grannkommunen. Jag spelade handboll mot Göksten och jag minns att jag var kär i en tjej som bodde i Edvardslund.

Sedan dess har Torshälla alltid funnits där. Och från 1971 som en del av Eskilstuna kommun.

Och jag gillar Torshälla. Vi är historiskt sammanbundna med varandra och idag är det svårt att veta var börjar och slutar Eskilstuna och Torshälla. Det som tidigare var landsbygd är idag villaområden och binds samman av Slagsta och Glömsta.

Torshälla

Torshälla bär också tre tidsepoker inom sig. Bruksmiljön runt Nybyområdet, den småborgerliga staden runt kyrkan och folkhemmet kring torget och Krusgården.

Jag upplever också att Torhälla utvecklas. Det finns en potential som är outnyttjad runt kanalerna och Mälaren. Visste ni förresten av det var Theofron Munktell som initierade den ena kanalen därför att han inte var nöjd med hur Eskilstunas fabrikörer och politiker såg på möjligheten att transportera produkter ut på Mälaren.

Varje tid har sina utmaningar och sina spänningar .

Men hur var det nu med Trondheim?

St Olof

Jag har inte på allvar funderat vad det är för man som står i en båt på Torshällas stadsvapen. Är det St Eskil eller…

Vandrande i Trondheim och den lite märkliga Nidarosdomen så står det klart för mig att St Olof är Norges stora helgon. Han är inte bara en del av Norges historia – han är Norge.

Han levde på 1000-talet och var en fruktad viking som tillbad asarna. Han omvändes och blev en av de första kristna förkunnarna – om än med vapnet i sin hand.

St Olof1

Som ung for han runt i Norden och enligt berättelserna så var också Mälaren en del av hans destination. Och kanske Torshälla…ja så tolkade i vart fall de Torshällabor som levde på 1300-talet vad som hade hänt 300 år tidigare.

Så nu står Norges största och viktigaste helgon som symbol för vårt Torshälla. Vad man kan lära sig av att resa.

Så nu vet ni varför det heter St Olofs gille, St Olofs kapell och varför båten heter St Olof. Och kanske varför jag själv heter Pär…just det Olof.

Och 2017 är det dags att fira Torshällas 700 år som stad. Där fick ni Eskilstuna. Vad är futtiga dryga 350 år…?

Ha en fortsatt bra sommar!

 

Kommentera

Kategorier

