Skrivet av: Pär Eriksson | juni 18, 2015

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Att vi närmar oss sommar och semester inbjuder till summering och eftertanke.

Eskilstuna6

Vad har gjorts bra och vad hade vi kunnat gjort på något annat sätt?

Den här veckan träffades kommunledningsgruppen och respektive förvaltningschef och VD gick igenom läget. Nu var vårt fokus det ekonomiska läge men bakom det finns allt det goda som en kommun ägnar sig åt på dagarna.

Jag funderar under tiden jag lyssnar på alla dragningar och berättelser – tänk om…tänk om alla Eskilstuna- och Torshällabor fick lyssna på det här.

Jag förstår att det inte är genomförbart men som tanke fascinerar det mig.

systemteori

Min lärdom genom snart 40 år i yrkeslivet är att det ”förståelsebaserade” är nyckeln till framgång. Du måste i din roll – oaktat om du är invånare, brukare, kund eller medarbetare försöka förstå hur saker och ting hänger ihop. Se helheten.

Det var precis det vi gjorde den här dagen. Försökte se helheten. Inte ”slåss” för mitt fögderi eller just min fråga. Utan just förstå.

Och det är kanske därför vi har en kommunledning – med ett enda uppdrag; att se helheten, att väga olika frågor och intressen mot varandra.

Kommunfullmäktige

På samma tema så var det nu i veckan dags för årets viktigaste dag – om ni frågar mig. Och det är inte jul- eller midsommarafton utan kommunfullmäktiges junimöte.

Det är då de stora avgörande besluten fattas om hur pengar och resurser ska fördelas, investeringar och prioriteringar, strategiska inriktningar för flera år och ägardirektiv för våra kommunala bolag.

Pengar 2

Det här är en kommunal organisations själva blodomlopp. Utan det här forumet, de här besluten…ingenting.

Det är så mäktigt och viktigt och blir en lektion i representativ demokrati.

Den här veckan är det dags för vårens sista podradio. Det är så kul att göra det här och även om programmen inte är någon kioskvältare så får Eva Norberg och jag tillräckligt många glada tillrop för att vi ska hålla i även i höst.

Pinpoint2

Jag är särskilt nöjd att vi verkar nå upp till vår ambition att vara folkbildande. Sök på podradio och Pinpoint Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har förmånen att ha Fristadstorget som ”vy” utanför mitt arbetsrum i Stadshuset.

Och det är en fascinerande förvandling från det lite gråa – men genom åren fullt funktionsdugliga torget – till dagens moderna och urbana gestaltning.

Fristadstorget6

Och kanske diskussionen om korvkioskens vara eller icke-vara har varit bra. Den blir till en symbol mellan den gamla stolta industristaden och det nya Eskilstuna.

Jag ser det är det mer som ett uttryck för en viktig diskussion om vart vår stad är på väg. Att vi tycker olika, har olika värderingar och framtidsbilder är sunt och det är i brottet och spänningarna som vi formar det nya.

Nu är jag part i målet – men vilket härligt och levande torg vi håller på att få. Säger jag som kan följa livet från tidig morgon till en bit in på kvällen.

Sommar

Även ”grannområdena” påverkas – här en yta vid Nybrorondellen

Jag ser både ung och gammal, jag ser kommers och kultur, jag ser samtal men också människor på väg. Och naturligtvis så blir Fristadstorget en bra samlingspunkt för oss Eskilstunabor.

Springpride, matmarknaden och nu senast Å-loppet bidrar till liv och rörelse. Och nu ser jag fram mot en sommar där det kommer att pulsa hela tiden.

Jag är så glad att få bo och verka i en stad som vill något.

Törs jag skriva att vi nu ger oss på gågatan…

På hemmaplan
Det blir naturligtvis midsommarfirande även för mig och hustrun. Och det är inte fel att ha ett av Eskilstunas mest klassiska firanden strax utanför husknuten.

Nu återstår bara några arbetsdagar till en väl behövlig semester.

Och jag tror att vi alla känner av behovet av att få koppla av…eller koppla ifrån. Det är kanske det som det handlar om. Släppa alla mail, sms, Facebook-inlägg, telefonsamtal…och bara vara. Vi får väl se hur det går.

PärE

Den välbekanta ”bild-loggan” för bloggen – men kanske dags att byta ut…

Den som tycker att hen inte har nog av kommundirektören och Eskilstuna fortsätter att läsa bloggen men från och med nästa vecka med rubriken ”Sommarpärspektiv”.

Det blir lite reflektioner i alla anspråkslöshet innan vi startar upp igen med de vanliga ”Om….” och ”Veckan som gått…” första veckan i augusti.

För 15:e eller var det 16:e året…bloggas det…mycket blir det.

Annars lyssnar jag mycket på Los Angeles bandet Dawes. Det här är riktigt bra. Den amerikanska västkusten när den är som bäst. En bra kontrast till min kärlek för allt som sker i New York-musiken.

Trevlig midsommar!

Kommentera

Kategorier

