Skrivet av: Pär Eriksson | juni 14, 2015

Om en vacker fredagmorgon, ett samtal och vikten av att vattna det som växer

Det var fredagmorgon och det är möjligt att veckans sista arbetsdag kombinerat med sol och en blå himmel gjorde situationen extra glädjefylld.

Eskilstunaxx

Jag stod och pratade med en av mina kollegor när Sara kommer gående med raska steg.

Hon stannar upp, tittar min kollega i ögonen och säger så spontant som ett morgonsamtal kan vara;

– Du är min favorit…du är alltid lätt att samarbeta med…jag gillar dig.

Reflektion

Min kollega fann sig snabbt i situationen och gjorde kanske som vi brukar göra i sådana där situationer…man skojar lite och kanske skämtar bort det där omedelbara berömmet.

Att se andra genom sig själv
Nu känner jag Sara och vet att hon menar allvar och kanske vi för en stund kan stanna upp där.

För i den där lilla kommentaren, en tidig och solig fredag, ligger en av den moderna organisationens hemligheter – förmågan att vattna det som växer, att se den andres goda intention.

Värdegrund

Min erfarenhet genom yrkesåren är att vi har en tendens att sätta oss själva i centrum. Det är djupt förståeligt och mänskligt.

Det är ju bara mig själv jag känner, jag vet mitt uppdrag och är så bekant med mitt sätt att tänka och resonera.

Jag vet om mina styrkor och svagheter. Jag är bekant med mina känslor och vet också vad som driver mig.

Kort sagt vi lever våra liv och är vår kropp och vårt psyke 100% av vår tid. Om det är någon vi känner så är det oss själva. Vi umgås ju hela tiden.

Ansikten

Det betyder också att vi har en förlåtande attityd i förhållande till oss själva. När vi begår misstag eller inte alltid är på topp så förstår vi varför och kan också resonera med oss själva varför saker och ting blir som de blir.

Det där är en bra mänsklig egenskap. Förståelsen och förlåtelsen.

hjärta1

Men när vi förhåller oss till andra så är det som att den där mänskliga egenskapen ibland går förlorad.

Vi dömer och värderar andra utifrån en annan måttstock än oss själva. Vi blir ibland frustrerade att andra inte förstår eller inte agerar i den riktning jag vill.

Min erfarenhet är att vi lätt fördömer eller värderar andra och kanske inte alltid ser eller är tillräckligt nyfikna på den andres perspektiv.

Team1

Kanske vår livshållning blir att övertyga någon annan att bli som jag och tänka som jag. Som om livet blev lättare att leva då.

Att leva medledarskapet
Återigen – allt detta är förståeligt och kanske en del i att vara människa.

Jag menar att om vi ska utveckla samhällen, städer, hela organisationer och ytterst oss själva som behöver vi fördjupa den här förståelsen och insikten utan att göra våld på oss själva och vår integritet.

nyfikenhet

Vi behöver lära oss att bli mer nyfikna, mer frågvisa på saker och händelser vi inte förstår.

Vi behöver intressera oss mer där andra tänker annorlunda och har andra perspektiv. Detta utan att ge avkall på mina egna livserfarenheter.

Vi behöver se den andres goda intention. Även om den andre  agerar märkligt i mina ögon så bärs hon av en god ambition.

Och – kanske den moderna organisationens innersta väsen – förmågan att vattna det som växer.

Tio tankar - bilder2

Människor, familjer, organisationer, kommuner…ja hela samhällen växer när de bevattnas.

Jag har skrivit det tidigare – vi vet redan att vi är dåliga, vi vet våra svagheter så till den grad att vi många gånger mal det budskapet hela dagarna.

Det är därför Saras sätt, hennes attityd är så viktig. Inte bara som en glad berättelse med en liten knorr.

– Du – och hon tittar min kollega rakt in i ögonen – är så bra att samarbeta med…jag gillar att jobba med dig…

Det betyder inte för en sekund att Sara inte ser min kollegas brister eller svagheter. I andra sammanhang är det kanske riktigt att också lyfta upp dom.

Rakt och ärligt utan att såra eller att trampa på någon. Allt med syfte att utvecklas.

Om fem generationers kvinnor, hälsa, otillräcklighet och vikten av att hjälpsamhet

Det är så en modern kunskapsorganisation förhåller sig så här i mitten på 2010-talet.

Modig, modigare, modigast…
När vi i Eskilstuna kommun bestämde oss för att göra en av de största ledar- och medarbetarsatsningarna – Modigt Ledarskap och Modigt Medarbetarskap – jag har varit med om eller hört talas om så var det med syftet att bygga en ny kultur.

Inte för att något varit dåligt. Inte alls. Allt som sker är ofta svar på den tidens frågor, den tidens förståelse.

Men när vi valde att sätta en ny agenda, ett nytt sätt att tänka och förhålla oss till varandra så var det med ett enda syfte – att utveckla oss som medarbetare och skapa ett än bättre Eskilstuna.

modigt medarbetarskap3

Inte i första hand för oss själva – vilket också är viktigt – utan för att leverera en än bättre skola, vård och omsorg, kultur, räddningstjänst, stadsbyggnad, fastighetsförvaltning, modern energiproduktion…

En sådan här förflyttning – kulturskifte – tar tid i en stor organisation. 3-5 år…jag kanske än längre…7-10 år.

Ledarskapets stora utmaning är att orka hålla i. Inte ge upp.

På vägen kommer vi att göra misstag. Vi kommer att bli kritiserade, vi kommer att bli vankelmodiga, vi kommer ibland att ge upp men komma tillbaka.

Springpride1

Min erfarenhet är att vi till och från kommer att sucka och längta tillbaka till hur det var förr.

Det måste få vara så.

Utveckla en ny färdighet
Men färdriktningen kan vi aldrig vika från. Om du arbetar med oss i Eskilstuna kommun så är en kompetens och färdighet att kunna samarbeta, att se helheten.

Förmågan att ta ett steg tillbaka, att inte ställa sitt eget och ”mitt” uppdrag i fokus utan se hela omvärlden och alla mina kollegors vardagliga arbete.

När vi är som bäst så förstår vi kommunfullmäktiges roll genom politiken, kommunledning, förvaltningar och nämnder, bolag och styrelser, enheter och arbetsplatser, arbetslag och team till det viktigaste – mötet mellan medarbetaren och brukaren.

I Eskilstuna värdesätter vi förmågan att ”vattna det som växer”.

Tack Sara för att du fick mig att förstå det än mer den där fredagsmorgonen.

Och du Sara…jag håller med dig…den där kollegan…hen är rätt bra att samarbeta med…

Samarbete1

Tänk er att få den där kommentaren…jag gillar att jobba med dig…kastat rakt in i hjärtat.

Och tänk om det är så att det är dig Sara menade…egentligen!

Ha en bra vecka!

 

Responses

  1. Tack för en bra blogg! Jag läser och inspireras ofta av dina ord, t o m. använder en del av dina citat i jobbet ;). Det du skriver är så oerhört viktigt för bra arbetsrelationer och något jag ofta försöker tänka på. Vänligen Sophie Tenser

  2. Tack Sophie för din härliga uppmuntran. Uppskattas.

    Fortsätt ditt viktiga uppdrag.

    Trevlig sommar!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

