Skrivet av: Pär Eriksson | juni 4, 2015

Veckan som gått – w 23

På jobbet
Den här veckan samlades vi i Parken.

4-Mälarstäder2

Det var kommunstyrelserna från de fyra Mälarstäderna – Enköping, Strängnäs, Eskilstuna och Västerås – som träffades för att diskutera hur vi än mer kan stärka regionen och våra kommuners samarbete.

Det är så positivt och så viktigt för Eskilstuna. Vi är inte längre en enskild kommun som klarar oss på egen hand – om vi nu någonsin gjort det. Vi är beroende av utbildning, kommunikationer och vårt näringsliv blir mer och mer integrerat med Mälardalen.

Det var också de frågorna som stod högt på dagordningen.

Det var med en liten speciell känsla jag besökte St Eskils gymnasium i veckan. Jag var lite symbolisk inledningstalare inför deras sk Eskilfestival som bygger på föreläsningar och workshops.

St Eskils skola

St Eskil är en viktig del av Eskilstuna och med sina 150 år på nacken är det också en del av vår stads historia. Och vi är några tusen som haft det som vår hemvist – Jocke Berg, Maria Wetterstrand, Fredrik Lindström, fd försvarsministern Karin Enström, Christer Lindarw och jag själv…

Den här veckan arrangerade Arbetsmarknad- och familjeförvaltningen avskedsföreställning. Efter 15 år som sammanhållen förvaltning och nämnd går de nu i två delar.

Springpride1

En tydlig arbetsmarknad och vuxenutbildning och en tydlig socialtjänst. Det finns ingen exakt vetenskap om vad som är rätt och fel men ibland är det klokt att göra förändringar för att skapa ny energi och ett nytt fokus. Lycka till nämndordföringarna Marie Svensson och Göran Gredfors.

Och lycka till våra förvaltningschefer Thure Morin och vår nyaste chef Mehmed Hasanbegovic. Och naturligtvis alla medarbetare. Ni är viktigast.

Den här veckan så var det bokrelease. Två av våra medarbetare inom vård och omsorgsförvaltningen ger ut en bok tillsammans med Mälardalens högskola.

Vård och omsrog

Författarna Karin Löwenborg, Mdhs Christine Gustafsson och Anders Lindström

Den fokuserar på en särskilt metod när det gäller arbetet med personer med funktionsnedsättning.

Jag uppskattar sådana här initiativ och det visar också att det finns en medarbetarkraft som heter duga i vår organisation.

Jag ska under veckan också hinna med ett styrelsemöte tillsammans med Stockholm Business Alliance som är ett samarbete mellan mer än 50 kommuner runt Mälardalen.

Och så var det lilla julafton för oss tjänstemän. Kommunstyrelsen fattade beslut om årsplan 2016, drift- och investeringsbudget, ägardirektiv och strategisk inriktning 2016-2019.

Jag förstår om några skakar på huvudet men det här är själva demokratins infrastruktur. Utan det här sker inget…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag är så glad att vi har Sundbyholmstravet i vår kommun. Det skapar inte bara glädje och trivsel utan också arbetstillfällen.

Det är lätt att underskatta hästsporten men den drar till sig företag och andra typer av tjänster än vad vi kanske är vana vid. Runt om i Eskilstuna är det fullt av hästgårdar.

Sundbyholm7

Sundbyholm fyller 60 år den här veckan. De första travloppen genomfördes 5 juni 1955. Och också jag har stått där under ett 1960- och 1970-tal som en travintresserad tonåring. För den mer insatte så var mina favoritkusk Mats Stolpe och min favorithäst var klassiska Kajana.

Sedan avtog intresset några år men kom tillbaka när min svärson kliv in i vår familj. Han har ett stort hästintresse, tränar och engagerar sig.

Idag har Sundbyholm också utvecklats. Numer är det en treenighet mellan travet, islandshästarna och det senaste tillskottet – dressyr och hoppning.

Sundbyholm

Travet stärker helheten – Sundbyholm är ett av de mest besökta utflyktsmålen i Eskilstuna

Bra jobbat av alla i Sundbyholms ledning som sett det här behovet. Särskilt tack till Per Redelius som i egenskap av VD lotsat Sundbyholm framåt i en bransch som blivit allt mer konkurrensutsatt.

Många gör ett viktigt jobb men evenemangsansvarige Stefan Eriksson måste nämnas. Han har utvecklat Sundbyholm till mer än ”bara” ett hästcentrum. Förra året spelades det barnteater och fortfarande har Gyllene Tider publikrekordet i Eskilstuna med 22 000 från 2004.

Men kanske det ändå inte slår IFK-Gais på Tunavallen 1963 med sina 22 491 besökare.

På hemmaplan
Sommaren väntar med sitt definitiva genombrott. Jag känner mig lite lurad på våren men det blir väl så vissa år.

I helgen blir det besök av vänner från Örebro och familjen ska hinna med ett viktigt Stockholmsbesök. Barnbarn och svärdotter fyller år – samma dag. Bra planering!

Det går fort…nu fyller hon 6 år och ska börja skolan till hösten.

Annars lyssnar jag på Jesse Malin. Bra amerikansk – från Queens i New York tror jag – rock för en sådan som jag.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

