Skrivet av: Pär Eriksson | maj 31, 2015

Om en livsavgörande insikt, ansvar och vikten av att förstå att livet är svårt

Livet är svårt…

Ballong

Jag hör på mig själv att veckans krönika börjar i en något högtravande ton.

Men min livserfarenhet är att ju tidigare vi förstår en av livets allra viktigaste insikter ju lättare blir livet. Paradoxalt nog.

Livet är svårt…var inledningen på en bok jag läste för några år sedan. Budskapet var inte märkvärdigt eller omdanande i sig själv men den fick mig att förstå att vi människor måste närma oss livet, samhället och varandra på ett delvis annat sätt.

Ansikten

Många gånger så definierar vi livet eller samhället som att det utgår ifrån var och en av oss. Som om livet bara fanns under förutsättning att just jag lever.

Det är ingen lek med ord utan ett tankegods som funnits genom filosofins historia. Ingen av oss tror nog att samhället upphör den dagen vi själva dör.

Men kanske vi borde reflektera över att vi ibland agerar som om det vore så.

Livets logik
Om vi har som livsfilosofi att livet är lätt och ska vara lätt så är det nära till hands att tänka och agera som att saker och ting finns för mig.

Framsida bok4

Jag står i centrum, mitt ego är mittpunkten. Familj, vänner arbetsgivare, politiker, kommunen och samhället ska agera för att underlätta mitt liv, mitt sätt att tänka och agera.

De som finns runt omkring mig ska ge mig något. Jag ska ha något.

Jag är ett offer för omständigheterna. Om något inte går min väg så har någon annan gjort något fel eller uppvisat någon brist.

Att tänka på ett annat sätt
Om vi istället tänker att livet är svårt för oss alla. Vi kämpar för att få ihop vardagen, vi är fyllda av känslor och upplevelser – både glädjefyllda och svåra.

Hand i hand2

Om vi tänker att min familj, mina vänner och samhället i bred mening sliter med vardagliga problem och frågor så förskjuts mitt perspektiv från ett jag till ett vi. Från ett ”dom” till ”tillsammans”.

Då är fokus inte längre att jag ska ha något av någon annan utan jag är snarare med och bidrar, jag ger något till någon annan.

Inte för att jag allmänt ska vara snäll och bli omtyckt utan av den enkla och enda anledningen att livet är just svårt.

Ledarskap2

Det är så svårt att vara människa och leva ett liv att vi behöver hjälpas åt. Vi behöver träna på att vara människa.

Att se den andres goda intention
Vi vet var och en av oss vilka brister vi har. Vi känner oss själva såväl in på djupet att vi vet var det skaver, var det gör ont, vad som gör oss osäkra och sköra.

Etik

Vi behöver inte fler som påtalar dessa brister. Vi vet dom redan.

Vi behöver höra mer om det som fungerar. Vi behöver bli vattnade där det växer och gror.

Vi behöver möta varandra med en attityd om att se den andres goda intention. Vi behöver vara mer nyfikna på varandra. Ställa frågor och undersöka.

Vikten av förståelse
En del av livets innersta kärna är förmågan att förstå. Nästan allt vi gör bygger på vår förmåga till förståelse för händelser och skeenden.

Min erfarenhet är att om vi inte förstår så blir vi lätt otåliga, frustrerade och lättkränkta. Vi söker rätt och fel.

Förmågan att sätta in saker och ting i sitt sammanhang är därför en färdighet och kompetens som blir allt viktigare i det moderna samhället.

Just därför behöver vi vara nyfikna och frågvisa. För vår egen skull.

Om vi förstår – vilket inte är liktydigt med att hålla med eller dela någon annans värderingar eller synpunkter – så ökar vår förmåga att hjälpa och stötta varandra.

systemteori

Om vi istället väljer livsfilosofin att det viktiga är att ha rätt, att vinna en diskussion, att trycka till någon, att alltid påtala tillkortakommanden och brister, håna, hata eller än värre att utöva våld så begränsar vi oss själva i våra egna liv.

Vi förmår inte leva vår fulla potential och vi håller krampaktigt kvar vid idén om att livet är lätt och livet finns för mig.

De och det som jag inte gillar ska tillrättavisas, kritiseras, skällas på eller hotas till att förändra sig.

Att utveckla både sig själv och ett samhälle
Men det här är väl bara allmänt prat, invänder den kritiske läsaren.

Ja kanske, men jag tror att det här är allmänskliga frågor som vi bör prata om.

Team1

Hur vi är som vänner och livspartners att leva med. Hur vi är som arbetskamrater. Hur vi ser på oss själva som medborgare – är vi ensidiga kravställare eller är vi också redo att stärka vår roll som medspelare.

Och allt börjar med mig själv. Jag kan inte ställa ett enda krav på någon annan om jag inte är redo att gå i fronten eller att ta styråran för mitt eget liv. Att leva budskapet om mitt eget liv och färdriktning.

Jag kan inte få något av någon annan – respekt, uppmärksamhet och ytterst kärlek – om jag inte är redo att ge något till någon annan.

Livet är tufft just nu. De politiska, etniska och religiösa spänningarna tenderar att öka i världen.

Det ackompanjeras av ökade motsättningar mellan de stora maktblocken.

jordglob

Orättvisor och sociala spänningar tenderar att splittra hela samhällen med en oroande arbetslöshet, ökat alkohol- och drogmissbruk och många barn och ungdomar som inte mår bra.

Det är i det sammanhanget – i den kontexten – ni ska läsa den här texten.

Vi har aldrig behövt varandra så mycket som just nu. Det är inte oförsonlighet, hot och hat vi behöver mer av.

Vi behöver inte veta att vi är dåliga – det vet vi redan.

Vi behöver fler mogna vuxna som är redo att ta ansvar för sina egna liv och bidra till andras.

Vi behöver bli fler som förstår att livet är svårt…och paradoxalt nog blir det lättare om vi förstår det.

Eskilstuna Fristadstorget

Så bygger man städer och hela samhällen. Alltid tillsammans.

Ha en bra vecka – sommaren närmar sig!

 

 

Responses

  1. Tack för dina kloka ord Pär !
    Ledare med visioner, du behövs !

  2. Tack Carina för dina fina ord.

    Att vattna där det gror är också att utöva ledarskap.

    Ha det bra!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

