Skrivet av: Pär Eriksson | maj 28, 2015

Veckan som gått – w 22

På jobbet
Ordet äntligen fick ett ansikte. Äntligen.

Arena3

Det var så jag kände när vi i måndags tog första spadtaget för den nya arenan. Och ansiktet tillhörde både Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande och Guifs ordförande Rolf Brunell. Nu äntligen har vi en ny arena på gång efter alla överklaganden.

Men de som har störst anledning att utropa äntligen är alla våra barn och ungdomar. Det är dom som är de största vinnarna när Eskilstuna tar steget mot en ny arena.

Den här veckan hade kommunledningsgruppen möte och en punkt på agendan handlade om barnkonventionen.

Bonnie och Ellen1

Två som vet vad dom vill – annars…

Vi fick en bra genomgång av vad den står för och hur en modernt syftande kommun kan arbeta med ett barnrättsperspektiv. Inte som ”lite vid sidan av” eller för att vara korrekta – vilket också är viktigt – utan en djup förståelse att barn inte har rösträtt eller någon större makt och inflytande. Det är det som driver oss.

Nu under hösten kommer vi att utbilda ett antal frontspringare i varje förvaltning och bolag som blir bärare av den här kunskapen.

Den här veckan träffade vi i kommunledningen vår grannkommun Kungsör. På dagordningen stod bl a kommunikationer, Mälaren och IT-frågor.

Kungsör

Kungsör är en viktig samarbetspartner för Eskilstuna. Många Kungörsbor jobbar i Eskilstuna och många elever väljer våra gymnasieskolor. Det blev också tydligt att fungerande kommunikationer är helt avgörande för våra kommuners utveckling.

Jag var inbjuden till att träffa näringslivsföreträdare som är engagerade i besöksindustrin i Eskilstuna. Från och med årsskiftet är Destination Eskilstuna – fd Eskilstuna Marknadsföring AB – ett helägt kommunalt bolag med Martin Roos som Vd.

Den är mot den bakgrunden näringslivet bildat en egen intresseförening. Det är bra och visar också att det finns ett starkt engagemang för att utveckla Eskilstuna. Jag pratade om allt som sker i vår stad just nu – både glädjeämnen och utmaningar.

Jag ska hinna med ett besök i Stockholm också. Jag är inbjuden av fackförbundet SSR för att prata ledarskap och hur man utvecklar en region, en kommun och en organisation…alltid något.

Pär o Yvonne

Och så veckans rysare – min närmsta arbetskamrat och bästa stöd Yvonne Bergkvist slutar efter 25 år och går i pension. Yvonne har betytt oerhört mycket för mig. Jag tror att alla som känner Yvonne vet att hon är extremt serviceinriktad – inget är omöjligt.

Att en kommun haft en sådan direktörssekreterare är värt mycket.

Stort lycka till Yvonne med ditt nya liv. Jag vet att din familj med barn och barnbarn betyder mycket för dig…allt gott!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag tror att de flesta äldre Eskilstunabor har en relation till Munktellområdet. Någon i familjen – en morfar eller farmor, en mamma eller pappa, ett syskon eller kompis har säkert någon gång jobbat på BM.

VolvoBM3

För mig symboliserar Munktellområdet Eskilstunas industriella hjärta. Det var här den största av dom alla – såväl St Eskil som Reinhold och Maria Rademacher får ursäkta – en gång etablerade sig. Jag pratar om uppfinnaren och entreprenören Theofron Munktell.

Utan honom och hans arbete i slutet av 1800-talet och en bit in på 1900-talet så hade inte Eskilstuna varit det vi är idag. Han var en sjusärdeles person som drevs av förnyelse. Han inte bara byggde ånglok, jordbruksmaskiner och ubåtar utan tog också initiativ till att bygga en kanal mot Mälaren. Han startade ett bryggeri med uppgiften att minska spritkonsumtionen bland arbetarna.

Munktell

Munktell i sin egen hemvanda miljö

Munktellområdet skulle kunna stå oanvänt och inhängnat – jag har sett sådana industriområden runt om i Sverige. Idag är det Eskilstunas nya livsnerv. Hotell, folkhögskola och konstmuséum samsas med Science Park och Munktellarenan.

Och nästa år lägger vi till ett av Sveriges modernaste bad och 2017 en ny arena och därefter bostäder längs åkanten.

Tack herr Theofron Munktell…

På hemmaplan
Snart är vi inne i juni och jag kan åtminstone se var semestern börjar – även om det återstår några tuffa arbetsveckor.

Hemma är det trädgårdsskötsel som gäller. Min arbetskamrat Eva har gett mig ett antal tomatplantor att vårda och sköta om. Vi får väl se hur resultatet blir. En slags förberedelse inför ett nytt liv…om några år.

Jag ska uppmärksamma min mamma i helgen. Det är Mors Dag och hon betyder mycket för mig och mina barn.

Annars lyssnar jag på Måns…nej bättre än så – Ashley Monroe. Ytterligare en av alla dessa nya countrystjärnor.

Ha en bra helg!

Responses

  1. Tack för dagens upplyftande krönika! Viktigt med FN’s ”konventioner” men de måste omsättas i vardagens livsmiljöer på ett naturligt mänskligt sätt.
    Hoppas framtida generationer får med sig rättsreglerna från första början. Inte minst i skolvärlden, men viktigast från hemmiljön. Familjerna är basen i ”trygghetsboendena”.
    Början på nästa vecka präglas av KPR AU och KPR sommarkonferens. Seniorerna behöver uppmärksammas och upplysas i allt större omfattning. KPR har en viktig uppgift och det är glädjande att KS stöttar verksamheten. Sekreteraren i KPR, Vedad Begovic är ett bra exempel på ”smörjmedel” i Äldrepoliken. Så klok, så följsam, så serviceinriktad … Vivat!

  2. Härligt Hans-Erik. Det låter som att du har fullt upp.

    Jag blir glad att du lyfter upp Vedad. Han är ett exempel på en medarbetare som hela tiden har fokus ”utåt” och sätter mötet med människor i fokus.

    Allt gott!
    Pär E


Kommentera

Kategorier

