Skrivet av: Pär Eriksson | maj 10, 2015

Om en chefs viktiga ord, en värdekompass och vikten av att härbärgera ångest och oro

– Du måste lära dig att härbärgera ångest och oro.

Ledarskap4

Jag minns än idag när min chef diskuterade med mig om de här frågorna.

Det var första gången jag hörde någon prata så och använda de orden…härbärgera ångest. Värsta psykologen tänkte jag.

Bakgrunden var att vi stod inför en rad svåra beslut som bl a handlade om förändringar som påverkade både mig och den arbetsgrupp jag var chef för.

Ledarskap5

Jag var ung och lite oerfaren och hade svårt att se helheten. Budskapet om förändringarna kändes jobbiga och jag möttes också av en grupp medarbetare som förväntade sig att jag skulle revoltera och sätta mig till motvärn.

Min chef såg uppenbarligen något jag själv inte såg hos mig själv. Min oro, min ångest transporterades rakt in i arbetsgruppen.

Emotionell stabilitet
– Du måste lära dig att härbärgera ångest och oro. De där orden lever kvar i mig och fungerar också som en slags inre värdekompass i mitt ledarskap även idag.

Det känns märkligt att skriva – men en stor del av ledarskapet handlar om att hantera oro. Dagens moderna organisationer är i ständig förändring. Det sker rörelser hela tiden och behov av omställningar.

Inte i första hand för att det är så kul att förändra utan snarare att omvärlden är stadd i ständig rörelse. För att vara lite systemisk – vi behöver ibland förändra för att behålla. Det låter paradoxalt men det är en av organisationsteorins djupaste insikter.

Jag har arbetat med chefsrekryteringar under många år och en sak som vuxit allt starkare hos mig är att jag mer och mer söker emotionellt stabila ledare.

Ledarskap3

Missförstå mig rätt. Bakgrund, utbildning, erfarenhet och kompetens är oerhört viktigt och en grundförutsättning för att klara ett uppdrag. Men min erfarenhet genom yrkeslivet är att den allra viktigaste ingrediensen i ledarskapet är graden av känslomässig mognad.

Förmågan att lyssna, förmågan att vara nyfiken, förmågan att se den andres goda intention. Där har vi något av själen i det goda ledarskapet.

Många gånger hyllas tydlighet, rättframhet, förmågan att fatta beslut – det är också viktigt – men om det inte kombineras med emotionell stabilitet så utvecklas vare sig vi själva, medarbetarna eller arbetsgruppen.

Men är inte det där något man utvecklar med erfarenhet och med ålderns rätt? Absolut, så är det. De som känner mig som den 35-åriga chefen, den 50-åriga och den 63-åriga vet att det finns en skillnad i mogenhet och erfarenhet.

Vikten av att öva
Men emotionell stabilitet går att öva även för den unge. Jag har genom åren mött unga chefer som väl lever upp till det och jag har också mött äldre chefer som ständigt genomlever känslomässiga stormar och en oförmåga att just härbärgera oro och ångest.

Ledarskap2

I vardagen så lever även jag de olika ledarskapen. Jag blandar lyssnande och förmåga till analys med personliga utfall och känslomässiga utspel. Det är att vara människa.

Men min ambition måste alltid vara att tänka efter, att reflektera över mitt agerande och mina ordval. Där har en kommundirektör ett extra stort ansvar att vara ”role-model”.

Organisationens kultur skapas i hur vi formar ledarskapet. Medarbetarskapet blir det ledarskapet står för. Genom att studera och reflektera över hur medarbetarskapet fungerar så får vi också ett svar på hur vi själva är.

Du som arbetar som chef och ledare – titta gärna på din grupp och du får ett svar på vem du själv är.

Vikten av balans och ansvar
Eskilstuna kommun står inför en rad både spännande men också svåra utmaningar. Utvecklingsdriv måste kombineras med stort ekonomiskt ansvarstagande.

Växande

I det arbetet behövs ett ledarskap som är både tydligt och inlyssnande. När vi själva sprider oro och inte förmår härbärgera vår egen ångest över svåra beslut och förändringar måste vi söka stöd och råd av arbetskamrater och kollegor.

Vi behöver än mer synliggöra att vi står för beslut och inriktningar även när det blåser motvind.

Den här krönikan har fokuserat på ledarskapet men ytterst är det medarbetarskapet jag pratar om. Eller medledarskapet.

Ledarskap

Jag vill att vi tillsammans – du och jag – utvecklas än mer till medarbetare som tar och får ta ett stort ansvar i vardagen. Det finns ingen annan att lägga ansvaret på än oss själva.

Det är inte hårda ord, skuldbeläggning eller att sprida oro som är framgångsreceptet utan snarare vår förmågan att gå tillsammans, att lyssna och stödja varandra.

Särskilt när världen känns lite osäker och svårtolkad.

Det betyder inte att vi inte ska vara kritiska eller att vi ska vara onödigt artiga mot varandra. Inte alls. Men fokus måste vara vår förmåga att utveckla Eskilstuna, att utveckla våra verksamheter. Det är det som ska lysa i neonljus.

Och just där hör jag min chefs ord än idag;

– Du måste lära dig att härbärgera ångest och oro…

Ha en bra vecka!

Kommentera

Kategorier

