Skrivet av: Pär Eriksson | april 26, 2015

Om ett viktigt arbetsplatsmöte, autenticitet, medledarskap och vikten av att ett dom blir till ett vi

– Dom har bestämt…att…dom…

arbetsplats

Jag minns än idag det där lite taffliga försöket som en ny och lite orutinerad chef förmedlade till sina medarbetare.

Det handlade om att det behövdes göra stora förändringar på arbetsplatsen, effektiviseringar och ytterst dra ner på de ekonomiska ramarna.

När den där unge chefen stod där framför gruppen så kändes det som att han var ett litet lamm och medarbetarna en flock vargar som var redo att kasta sig över honom.

Det enklaste för chefen var naturligtvis att försöka bli en av dom genom att prata och formulera sig som att han inte var en del av ledningen.

människor på rad

– Dom har bestämt…det ekade tomt.

Att omvandla ett dom till ett vi
Detta obestämda ”dom” var hans chef och den ledningsgrupp han ingick i.

Genom att utanförlägga frågan så var tanken – kanske utan att han då riktigt kunde reflektera över det – att få sympati, att bli omtyckt.

Det är djupt mänskligt och att vara rädd – för det är rädsla det handlar om – är en del av att vara människa.

Jag återberättar inte det här för att vara oartig mot den här unga chefen. Läsaren förstår nog att chefen var jag.

Samtal

Jag hade många bra samtal med min chef om just den här händelsen och hon kunde också vägleda och stötta mig.

– I din roll Pär så måste du ta ledarrollen. Du är en del av vår ledningsgrupp och du måste ta ansvar för beslut även om du inte alltid gillar dom. Det är det som skiljer dig från att vara medarbetare, resonerade hon.

Och jag visste att hon hade rätt. I samma sekund som jag förmedlade att det är några anonyma ”dom” som beslutat så kände jag att det blev fel.

APT

Under några minuter så kanske det infann sig en bra stämning i rummet och arbetsgruppen kände att deras chef var en i laget.

Men min erfarenhet är också att efter några minuter så infinner sig en förvirring. Är det verkligen vår chef som står där…eller…?

Medarbetarna är kloka och de förväntar sig att deras chef är en ledare och också står för beslut. Även om man  som medarbetare inte gillar budskapet.

Etik

Det autentiska ledarskapet
Det är det ledarskap handlar om. Att vara rak och ärlig. Att vara en levande och autentisk människa.

Genom åren har jag naturligtvis fått lära mig och stått i de här situationerna hundratals gånger. De är inte lätta. Långt därifrån.

Men min erfarenhet är att medarbetare uppskattar tydlighet. Både i gruppsamtal, informationer och i individuella samtal.

Rakhet och tydlighet innebär inte att vi är arroganta eller kör över någon. Vi kränker ingen.

arbetslag

Snarare är vi än mer öppna, än mer förstående, än mer inlyssnande – men vi står för budskap. Vi står för beslut som är fattade.

En ny tuff utmaning
Läsaren har säkert redan börjat se den röda tråden i mitt budskap.

Många kommuner står nu inför en delvis ny situation.

Arbetslösheten ger inte riktigt med sig, de sociala spänningarna och behoven tenderar att öka, många barn och unga mår inte bra, vi behöver bygga ut äldreomsorgen, nya bostäder och ny miljövänlig infrastruktur.

Eskilstuna7

Allt detta är naturligt för ett samhälle i tillväxt och utveckling. Samtidigt utmanar det också.

Det är inte så att de offentliga resurserna minskar – tvärtom. Läs gärna om det eftersom vi lätt kan få en bild av att nu har den offentliga sektorn mindre att röra sig med.

Men behoven ökar snabbare än de offentliga ekonomiska resurserna. Inte dramatiskt men i slutändan så påverkar det ändock en kommun.

Eskilstuna kommun omsätter ca 7 miljarder. Vi behöver nu ställa om, effektivisera, dra ner alternativt att sluta göra motsvarande 100 miljoner.

Change

Jag pratade förra veckan med några av våra grannkommuner och de står proportioneligt inför samma utmaning.

Ekonomi, demokrati och utveckling går hand i hand
En kommunal organisation är beroende av att vara välskött. Min erfarenhet genom åren är att det är ganska trist att arbeta i en organisation som ständigt ”bara” har fokus på ekonomin.

grupp

Vi har valt att bli lärare, undersköterskor, socialsekreterare, ingenjörer, gatu- och parkarbetare, kulturarbetare, miljöinspektörer, handläggare och administratörer därför att vi vill bidra. Vi vill utveckla våra jobb och vår stad.

Men det måste alltid ske i samklang med de demokratiskt fattade besluten. Även de ekonomiska.

Jag hör att jag kan låta krävande men för mig handlar det om en djup respekt för den kommunala demokratin.

arbetslag

Detta utan att göra avkall på vår rätt att påtala brister och problem. Att vara kritisk är också ett sätt att hjälpa politiker och chefer att förstå och se de vardagliga problemen.

Det är så en modern organisation agerar.

Den går tillsammans. Den bygger på raka och ärliga chefer, engagerade medarbetare som ställer krav men som också är konstruktiva medspelare. Ett medledarskap i ordets verkliga bemärkelse.

Den moderna organisationen involverar de fackliga organisationerna och gör dom delaktiga för att skapa klokskap och energi.

Den moderna organisationen leds av politiker som lyssnar både på invånarna, brukarna och medarbetarna. Men som hela tiden ser helheten och vad som är bra för Eskilstuna.

Om vi ska klara de där 100 miljonerna så krävs det att vi förmår gå än mer tillsammans.

systemteori

Det är förståeligt att bli frustrerad, rädd och osäker – för såväl medarbetare som för chefer – men det är framåt vi ska

Ett nytt försök…
– Vi i ledningen har sett det här och vi har beslutat att…

– Nu behöver jag er hjälp. Jag är själv lite rädd och osäker på hur vi ska klara det här men om vi går tillsammans så kan det gå.

– Vad tror ni om det…kan vi diskutera vårt läge…

Precis så formulerade sig vår nye och unge chef nästa gång han träffade gruppen. Och även om ingen spelade trumpet så märkte han att det hände något i gruppen.

Det blev samtal och dialog och det gjordes upp en plan tillsammans som alla stod bakom. ”Min” grupp förvandlades mentalt till ”vår” grupp.

Och vi tog vårt ansvar i de utmaningar vi då stod inför. Gruppen och medarbetarna växte och jag utvecklades som chef och människa.

Reflektion

Det är inte illa och också en del i att jag trivts under mina snart fyrtio år i den kommunala organisationen.

Kanske ytterst därför att den betyder så mycket för människors liv och vardag.

Allt gott till er!

Kommentera

Kategorier

