Skrivet av: Pär Eriksson | april 12, 2015

Om en ny logik i arbetslivet, tre minuter och vikten av att förstå att samarbete är en individuell färdighet

Arbetslivet har onekligen förändrats.

arbetslag

När jag blickar tillbaka mot ett snart 40-årigt yrkesliv så blir det än tydligare. Varje tid, varje epok har haft sin utmaning. Och det är väl också det som är tjusningen.

När jag tänker tillbaka till mitt 1980- och 1990-tal så minns jag relativt stabila arbetsplatser och arbetslag. Rörelsen och flödet var begränsat.

Teamen – oaktat om det var ett lag av lärare, socialsekreterare, vård- och omsorgspersonal eller fritidsledare – gavs en möjlighet att lära känna varandra lite mer på djupet.

Min bild är att vi också kan känna igen den lite grova och tillyxade bilden inom det privata näringslivet.

Dagens rörliga och röriga arbetsplatser
Dagens arbetsliv är så annorlunda. Vi är mer rörliga, vi byter inte bara arbetsplats oftare utan också yrke och inriktning.

Team1

Dagens team är mer lättrörliga och kanske röriga. Vi går ut och in i olika uppdrag. Vi sjösätter fler projekt, tidsbegränsade uppdrag  och möter tillfälliga gästspelare på våra arbetsplatser.

Vi tar emot studenter, praktikanter och trainees. Möjligheten att ta ut föräldraledighet har också succesivt ökat med större rörlighet som följd.

Chefsrotationen har definitivt ökat. Det nya ledarskapet ställer nya krav och fungerar inte chef och medarbetare tillsammans görs snabbt förändringar.

Kravet på snabbhet skapar en ny logik
Kanske målar jag upp en lite för grov bild. Men jag gör det medvetet för att få läsaren att reflektera.

gymnasiet

En del av den här förändringen sett i ett 20-30-årsperspektiv svarar upp mot ett förändrat och allt mer komplext samhälle där kodorden är just snabbhet och ständiga förändringar.

En del av den här utvecklingen är också svaret på varför vi tenderar att känna oss mer stressade kombinerat med ökade sjuktal och att alla inte finner sig tillrätta i detta nya.

Vi behöver förstå den mekanismen.

Samarbete är en individuell färdighet
Men vi måste också förhålla oss till den här snabba och skarpa utvecklingen.

Ett av svaren är att på djupet utveckla en individuell förmåga att kunna samarbeta med vem som helst, när som helst.

Bokrelease2

Min erfarenhet är att 1980- och 1990-talens kodord var just teambuilding – lagbygge. Eftersom vi skulle jobba tillsammans under några år så gavs vi möjlighet att lära känna varandras styrkor och svagheter.

Det var det kollektiva ansvarstagandet och agerandet som stod i fokus. Trygghet byggdes i och av gruppen.

Dagens arbetsliv med krav på snabbhet och ständig förändring ställer däremot nya krav på oss som individer.

Vi förväntas kunna agera som enskilda utan att den där kollektiva tryggheten hinner byggas upp.

Förstå mig rätt – jag är inte odelat positiv till den utvecklingen. Men vad jag pratar om är nödvändigheten att utveckla en ny färdighet för att möta detta nya – en önskad eller oönskad utveckling.

händer

Denna färdighet handlar just om att kunna samarbeta med vem som helst, när som helst utan att du ges tid att lära känna vare sig din chef, arbetslaget eller dina jobbarkompisar.

Vi har inte tre år på oss att lära känna varandra. Inte ens tre månader. Vi har tre minuter.

Att utvecklas som människa
Hotande…läskigt? Ja, kanske.

Men vad har vi för alternativ. Vi har ett uppdrag att genomföra, ett problem att lösa.

En elev som förväntar sig att vi förmår lära ut, en äldre eller person med funktionsnedsättning som förväntar sig stöd. Den kan inte vänta på att vi blir ett team.

Samtidigt så finns det också ett lärande och en möjlighet till personlig utveckling i det här sättet att förhålla sig.

Att lära sig agera i en grupp som du inte känner. Att lära sig öppenhet och nyfikenhet trots att du inte alltid känner dig trygg.

I de bästa av världar ger det också oss en utveckling i våra enskilda liv. Förmågan att leva våra liv i våra familjer, bland våra vänner, i föreningen, bland grannarna. Vi blir mer mogna och empatiska människor.

Tänk om vi i Eskilstuna kunde bli kända för att man vill arbeta hos oss därför där ges jag möjlighet att utvecklas som människa.

Själen i en modern kunskapsorganisation
Om Eskilstuna skall fortsätta att utvecklas som stad så måste den kommunala organisationen förändras.

Vi leker med orden – vi behöver gå från logiken i en traditionell förvaltningsorganisation till själen i en modern kunskapsorganisation.

Och en grundingrediens i det är att förstå att samarbete är en individuell färdighet.

grupp

Var och en av oss behöver lära oss att fungera i team. Vi behöver bli än bättre på att fokusera på uppdraget.

Det finns inte plats för att sitta med armarna i kors och lite avvaktande tänka att ”jag vet väl skolan går för”…eller ”vårt fastighetsbolag förstår inte”…eller ”socialtjänsten gör ju aldrig…” eller ”kultur och fritid är ju hopplösa…”

Det finns inte plats för sårade prinsessor och prinsar – vilket vi till och från blir – där vi är lättkränkta och tar åt oss så fort en medborgare, politiker, media, brukare, kollega eller chef har en kritisk synpunkt.

Ni förstår mitt budskap. Har vi den attityden till varandra – vilket ofta bygger på rädsla – så blir vi till släpankare för utvecklingen.

lärare

Nyfikenhet och se den andres goda intention är de nya kodorden

Nu om någonsin när världen brinner, vi har en hög arbetslöshet, sociala problem och skottlossning på öppen gata – då om någonsin behöver vi varandra.

Jag vill vara tydlig – ska vi bidra till Eskilstunas utveckling och bli de där goda motkrafterna och förebilderna så är det mer tillsammans som gäller.

Jag ställer höga krav på våra chefer att vara äkta och autentiska i sitt agerande. Jag vill ha öppna och nyfikna medarbetare som ser samarbete som en naturlig del av sin vardag.

Jag vill se mer av uppmuntran och att vi förmår se den andres goda intention. Jag vill att vi vattnar det som växer. Jag vill att vi kan agera i vilken grupp som helst, när som helst – för att lösa ett uppdrag.

Jag vill se mer av fokus på resultat och förändring.

Jag vill se mindre av strider om vem som har mest rätt, att min världsbild är den som gäller, mitt uppdrag..mitt…mitt.

Jag vill att Eskilstuna kommun har en kommundirektör som både lever efter devisen att det är tillsammans vi skapar resultat och som förmår skapa tydlighet kring de förväntningarna.

Annars får han börja jobba någon annanstans…

Ha en riktigt bra vecka!

Kommentera

Kategorier

