Skrivet av: Pär Eriksson | april 5, 2015

Om en ny sång, nya budskap och vikten av att stå upp för sin stad

– Man kan inte älska en stad…inte Eskilstuna.

Eskilstuna6

Jag har genom åren hört den kommentaren när jag skrivit och föreläst om min barndomsstad.

Ibland har det förstärkts av oförsonligheten och det rena hatet på sociala medier. Personer som är snabba att prata illa om Eskilstuna och oss som bor här.

En ny sång tornar fram
Samtidigt märker jag att stoltheten växer sig allt starkare. Jag hör fler budskap som slår an en annan ton. En ny sång om Eskilstuna tornar fram.

Högskolan

Jag tänkte på det när jag lyssnade på ett hundratal elever som presenterade sin bild av sin stad 2030.

Deras drömmar är något som jag inte hört lika tydligt förut. De pratar om öppenhet och en vilja att förstå varandra. De pratar om att skapa hållbara sociala och ekologiska miljöer på ett nytt sätt.

De pratar om ansvarstagande, om utbildning och jobb.

När en av pristagarna av Eskil-statyetten – företagaren Roger Pihl – håller sitt tacktal så uttrycker han och använder ord som ingen har gjort i Eskilstuna de år jag kan överblicka.

Han pratade om möjligheter, han väljer att lyfta upp modet och de miljöer som han är uppvuxen i och driver företag i.

Företag

Det berättas att Roger fick stående ovationer. Inte för att han säger något revolutionerande i sig utan att han bryter en kultur som lärt oss i decennier att Eskilstuna inte duger.

När Eskilstuna kommun tillsammans med näringslivet, organisationer och föreningar tagit fram ett nytt varumärke – hur vi vill att Eskilstuna skall uppfattas av omgivningen – så sker det med ett nytt tilltal.

Evolution3

Stolt lyfts vår industrihistoria fram än tydligare, våra rötter i musiken och idrotten och vår allt starkare identitet i miljöarbetet.

Det är en ny sång som sjungs.

Glimmande ögon
Jag har under mina år som kommundirektör mött tusentals Eskilstunabor i möten, samtal och föreläsningar. Ungdomar och pensionärer, företagare, lärare och sjuksköterskor, föreningsaktiva och enskilda.

Pär E2

Och jag ser något nytt som glimmar i deras ögon.

Jag samtalar med en ny typ av föreningar där dom och kommunen möter varandra mer som medspelare än i den klassiska rollen av kravställare och motspelare.

Jag ser en modernare kommunal organisation där politiker, chefer och medarbetare agerar öppnare och med mer fokus på mötet med medborgaren och brukaren.

Badhus3

Jag ser ett nytt Fristadstorg, ökat bostadsbyggande, ett nytt bad och planer för ny arena och högskola.

Jag ser tydliga planer för hur vi tillsammans kan utveckla våra bostads- och ytterområden. Jag hör om en längtan att landsbygden blir mer levande.

Jag möter företag som ser möjligheter och vill växa.

Vikten av att också se utmaningarna
En from naiv förhoppning från en kommundirektör som vill se det positiva, invänder den kritiske läsaren.

Ja kanske. Men vad har vi för alternativ?

händer

Vi vet att vi sliter med arbetslösheten, vi vet att destruktiva gäng finns mitt i stadsbilden, vi vet att många barn och ungdomar far illa och behöver samhällets stöd, vi vet att det finns sociala spänningar, vi vet att allt som kommunen, offentliga organisationer och företag gör inte alltid upplevs som bra…

Vi vet att alla älskar inte den här staden. Och bakom missnöjet finns också förståeliga synpunkter. Kritik mot arbetslösheten, kriminaliteten och sociala orättvisor.

Det är okey och också en del av livet och uttrycker att vi människor bär på olika erfarenheter, livsöden och framtidsdrömmar.

Men min livserfarenhet  – efter att ha levt i den här staden i nästan hela mitt liv – är att Eskilstuna bär på en sådan stolt historia och en sådan potential.

Det är just därför jag älskar den här staden, dess människor, dess miljöer och dess framtid.

Eskilstuna7

Vi måste lyssna mer på varandra och förstå att ingen kommer att lösa någonting åt oss. Det finns ingen att peka fingret mot än mot oss själva.

Ju fortare vi inser det ju snabbare kommer vi utvecklas. Alltid med tillägget – tillsammans. Detta att för utan en sekund blunda för motsättningar och tillkortakommanden.

Vi har allt framför oss!

Ha en bra vecka.

 

 

 

 

 

Responses

  1. Du vet att skapa visionen om ‘ i morgon’!

  2. Absolut Ami. I morgon. Och nu…idag.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

