Skrivet av: Pär Eriksson | mars 26, 2015

Veckan som gått – w 13

På jobbet
Våren trycker på och vintern går obönhörligen mot förlust.

Fristadstorget6

En ny bild av Eskilstuna växer fram

Jag blir så glad då jag ser att vårt nya Fristadstorg lever upp och fylls allt mer av människor. Det blir en spännande vår och sommar för det nya torget som bara längtar efter att få Eskilstunabornas gillande och kärlek.

Hitintills – om vi ska tro att insändarsidorna och sociala medier är sanningsvittnen – så är kärleken ännu ej till fullo besvarad. Men trägen vinner – brukar det heta i kärlek.

Den här veckan drog Regionförbundet igång ett arbete tillsammans med landstinget och Sörmlandskommunerna kring rekryteringsbehovet av medarbetare inom vård och omsorgsyrkena.

Jag var inbjuden för att sätta agendan och färdriktningen för arbetet och betonade att vi aldrig haft sådana möjligheter. Personer med funktionsnedsättning har tagit sin rättmätiga plats i samhället på ett helt nytt sätt jämfört med bara för något decennium sedan.

handikappbasket

Äldrevården har tagit stora steg framåt vad gäller utbyggnad, kvalitet, välutbildade medarbetare och kunskap om sjukdomar, hälsa och motion. Och vi har aldrig haft så många engagerade inom väntjänst och frivilligcentraler.

Samtidigt känner vi oss otillräckliga, stressen tenderar att öka och ibland tappar vi kompassriktningen.

Det är viktigt att vi ser hela den här bilden – de enorma framgångarna och utmaningarna – när vi diskuterar med våra unga och vill att de utbildar sig inom vårdyrkena.

Karin Engstad

Karin Engstad från Torshälla drar upp riktlinjerna inför vård och omsorg på budgetupptakten 2016.

Förra veckan hade vi en bra sk budgetupptakt. Politiker och tjänstemän träffades för att gemensamt få upp en bild av hur vi har det i Eskilstuna. Men också vad det är för internationella och nationella vindar som blåser.

Det känns påtagligt att Eskilstuna är i omvandling och förändring. Mycket av det är positivt – kunskapsresultaten går åt rätt håll, flera stora investeringar i arena, bad, högskola och centrumförnyelse gör att vi med egna ögon ser förändringen, bostadsbyggandet är i gång och miljöarbetet håller hög nationell nivå.

Eskilstuna växer4

Samtidigt är arbetslösheten allt jämt hög och allt för många barn och ungdomar mår inte bra. Vi ser det bl a i form av omhändertagande och behov av stödinsatser inom socialtjänsten och skolan.

Men min helhetsbild känns positiv. Eskilstuna är i förändring.

Den här veckan är jag inbjuden av SKL att prata om hur Eskilstuna arbetar med Modigt Ledar- och medarbetarskap och det vi kallar Modiga Idéer.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I veckan så öppnade civilminister Ardalan Shekarabi upp för ett nytt regionalt landskap.

Det glädjer mig mycket. Min erfarenhet av att ha verkat i snart 40 år i tre stora kommuner – Örebro, Västerås och Eskilstuna – är att Axel Oxenstiernas då kloka länsindelning från 1600-talet är uttjänt och svarar inte upp mot det moderna samhällets krav.

Arbetsmarknader, kommunikationer, högskoleutbildningar och behovet av avancerad sjukvård har stöpt om kommun- och länsgränser.

4-Mälarstäder2

Jag som bott och verkat i eller i närheten av Mälardalen i hela mitt liv är en varm anhängare av att de tre Mälardalslänen Sörmland, Västmanland och Uppsala län stärker sitt samarbete och på sikt bildar en gemensam region.

När jag följer vad som sker i Europa så ser jag att runt de stora huvudstäderna så bildar grannarna sk ”rand-kommuner” eller ”circle-communities”.

Att våra tre län ligger granne med huvudstaden är en lyckosam geografisk placering som ger oss enorma utvecklingsmöjligheter.

Om vi får mår utveckla ett regionalt ledarskap. Och det är en puck och utmaning jag skickar både till mig själv, till våra lokala politiker, organisationer och näringslivet.

Eskilstunax

I en sådan process vore Eskilstuna en stor vinnare. Historiskt har vi alltid varit en viktig aktör för Sörmland och vårt omland men nu är det dags att ta steget ur det trygga hemmet och börja synas och agera i ett bredare perspektiv. Vi har allt framför oss.

På hemmaplan
I helgen blir det besök på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Och tro det eller inte…men det var inte hustrun som förslog det.

Evolution8

Annars lyssnar jag mycket på Tikkle Me. Jag gillar det här Eskilstunabandet med Frida Herchenröther och Karin Taberman i spetsen.

Jag har hört dom under några år vid ett antal tillfällen. Nu låter de ännu tightare, modernare och Eskilstuna-soundigare.

Annars vill jag rekommendera den underbara teckentolkningen av Magnus Carlssons låt i Melodifestivalen. Obetalbar entusiasm och ger låten en ny dimension. Sök på YouTube.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

