Skrivet av: Pär Eriksson | mars 19, 2015

Veckan som gått – w 12

 På jobbet
Jag skrattar åt mig själv.

PärE2

Men jag kan inte hålla stoltheten tillbaka. Under två måndagar har vi haft information och utbildning till nya förtroendevalda.

Jag har haft förmånen att under några timmar lyssna på hur vi presenterar Eskilstuna kommun. Och jag blir imponerad – trots att jag borde känna till allt.

Ibland kan jag känna mig otillräcklig att jag och mina medarbetare inte förmår spegla allt gott som alla vi 8 500 medarbetare gör varje dag. Även jag blir känslomässigt fångad av missnöjet på insändarsidor och hatet på sociala medier.

När det samtidigt finns så mycket bra att berätta om.

Förskola2

På samma tema träffade jag den här veckan våra ambassadörer. Ett tio-tal medarbetare kommer i olika sammanhang att verka som ambassadörer för Eskilstuna. På mässor och konferenser, i gymnasieskolor och på högskolor.

Syftet är bl a att berätta om vår stad och allt som händer här. Och naturligtvis få både unga och äldre att flytta hit och börja jobba hos oss.

Den här gruppen av ambassadörer tror på Eskilstuna. De tror på sin egen kapacitet och engagemang för att berätta om den här staden. Jag blir så varm i hjärtat och ni är så viktiga för oss.

Ursäktar ni mig om jag fortsätter på samma tema. Den här veckan samlades ett hundratal grundskole- och gymnasieelever i Stadshuset för att förmedla sina tankar av Eskilstunas framtid. Under rubriken Vår stad 2030 gav de sin bild av hur det är att växa upp och leva i Eskilstuna.

Stor eloge till våra elever, lärare, WWF, moderatorn Maria Wetterstrand och Lars Wiklund och Isabel Jansson.

Evolution3

I Eskilstuna kör vi på biomassa….

Den här veckan verkar gå i Eskilstuna färger. I tisdags samlades vi i Royalbiografen och invigde eller slutförde arbetet med vårt varumärke.

Det är ett arbete som pågått i något år och engagerat företag, organisationer och enskilda. Syftet har inte varit att klämma fram någon ny slogan utan att mer på djupet fånga Eskilstunas själ.

Samtal och diskussioner har varvats med undersökningar och enkäter. Och fram träder en stad med en stolt historia i produktion och tillverkning. Men också en stad med mycket musik och idrott.

Och en modern stad som förmår sätta miljö och hållbarhet i fokus. På riktigt.

Eva N och Martin R

Norberg och Roos…låter som en synth-dou…

Det är det här jag vill ska prägla om hur vi pratar och gestaltar Eskilstuna. Bra jobbat Eva Norberg och Martin Roos som hållit i trådarna i hela arbetet.

Den här veckan startar vi upp budgetarbetet inför 2016. Det sker i Parken där vi går igenom hur vi ligger till vad gäller mål, kvalitet och ekonomi. Kommunalt och byråkratiskt. Ja kanske men med mycket hög svansföring.

Ulf L

I front förvaltningschef Ulf Lindstrand och enhetschef Anna Norberg

Jag var inbjuden till att träffa alla medarbetare på vår Miljö- och räddningstjänstförvaltning. Det är en av våra minsta förvaltningar men i någon mening en av våra viktigaste. Räddningstjänsten hanterar inte bara trygghet och säkerhet utan också frågor om liv och död.

Jag är så glad att vi har en välfungerande miljöenhet. Miljö- och tillsynsarbetet är också en del i att bygga en modern och trygg stad.

Jag skall också hinna med ett besök i Gävle den här veckan. Jag är inbjuden för att prata om ledar- och medarbetarskap och…jag vet att jag är tjatig…hur man utvecklar en stad. Förstår inte att den här staden väcker sådant intresse…

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det blåser en karg vind över Sörmland.

Vi sliter med arbetslösheten i Eskilstuna och samtidigt tar jag del av Ericssons nedläggning i vår grannkommun Katrineholm.

Det smärtar eftersom jag också vet att de redan haft några tuffa år.

Det här sätter också fingret på industristädernas utmaning. Balansgången mellan att utveckla och modernisera industrin och att hitta nya branscher och näringsgrenar.

VolvoBM3

En gång Eskilstunas adelsmärke – den röda traktorn

Eskilstunas näringslivsdirektör Marit Finch-Westin fångar det här bra när hon pekar på industrins betydelse för städer som Eskilstuna och Katrineholm.

De producerande jobben skapar i snitt 2-2,5 nya jobb i andra branscher. Forskarna kallar det multiplikatoreffekt.

Service, handel, bank- och konsultjänster är viktiga men ger inte samma effekt.

Marit brukar också peka på att de exportproducerande jobben i sin logik har en tendens att stanna kvar – om det å andra sidan inte leder till stora nedläggningar. Service, handel och logistik är mer flyktiga jobb som kan flyttas lättare.

Volvo

Det är det här vi måste prata och diskutera om. Hur utvecklar vi Eskilstunas näringsliv, vad håller vi fast vid och vad behöver förnyas i form av nya branscher och näringsgrenar?

Tillsammans – det finns bara ett tillsammans.

På hemmaplan
Jag är inte alltid lätt av leva med. Men jag brukar trösta hustrun med att hon genom att leva med mig genom åren har fått lyssna på så mycket bra musik.

Nu i helgen la jag i tur och ordning på Miles Davis, John Coltrane och Bill Evans. Hon suckade…

Jag blir så glad när jag ser folklivet på vårt nya Fristadstorg. Nu tar vi bort isbanan för i år. De första caféborden och vilstolarna är framme. Våren kommer att bli Fristadstorgets första prövning…det kommer att bli så bra.

Annars lyssnar jag mycket på svärdottern Annie Hellqvist och hennes band Le Muhr – det smakar lite Depeche Mode, lite Tant Strul, lite Stockholm, Eskilstuna och Hällby…

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

