Skrivet av: Pär Eriksson | mars 12, 2015

Veckan som gått – w 11

Lagom till att jag precis besökt gymnasieeleverna på Rekarne så var jag inbjuden att träffa pensionärerna i föreningen SPF.

pensionärer2

Tvära kast kanske läsaren tycker. Men det är det här som är så kul. Samma stad, samma känsla, samma utmaningar men ändå två olika målgrupper.

Om fokus på mötet med våra gymnasieelever blev framtidsdrömmar så blev temat till våra äldre Eskilstunabor respekt, erfarenhet och ett stort tack för deras livsgärning.

När vi möter äldre så är det lätt gjort att vi tänker att de är just ”äldre” och att deras intresse är vård och omsorg. Istället för att möta dem med all den livserfarenhet de bär.

Pensionärer1

Jag betonade vikten av att vi äldre – jag räknar mig själv till den gruppen numer – blir dörröppnare och mentorer för de yngre. Vår roll är inte att sitta och titta på och minnas hur bra Eskilstuna var förr – om det nu var det. Vår viktiga roll är att släppa fram den unga generationen, låta dom forma staden, förnya och modernisera.

Precis som vi ville göra när vi var unga.

Apropå att träffa engagerade unga människor. I veckan hade jag besök av tre studenter från Mälardalens högskola – Matilda, Carina och Patrik.

Det utspann sig ett mycket bra och spännande samtal om ledar- och medarbetarskap. Det som slog mig var att de var så reflekterande och trots sin ungdom – insiktsfulla om vad det nya och moderna arbetslivet kräver av dom. Stort lycka till med era framtidsdrömmar!

Frivilligcentralernas Riksförening samlades till konferens i Eskilstuna den här veckan. Det här är en viktig fråga. Ett samhälle, en stad utvecklas i samspelet mellan det offentliga, näringsliv och det civila samhället.

I mitt välkomnande och öppnande betonade jag att våra föreningar är inte något ”komplement” – det brukar heta så.

Högskolan

De är mer viktiga än så. Föreningar erbjuder ett livslångt engagemang på ett helt annat sätt än vad en kommun eller ett landsting kan erbjuda.

Vi vet också från forskning att samhällen med ett starkt civilt engagemang där stärks också demokrati, humanism och ansvarstagande.

Relationerna mellan våra 4-Mälarstäder – Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs – utvecklas hela tiden. Jag gillar den här konstellationen. Vi är inte bara fyra grannstäder runt Mälaren med många gemensamma intressen utan vi representerar också tre olika län.

4-Mälarstäder2

Om det är något Regionsverige behöver de närmaste åren så är det ett brett samarbete över läns- och kommungränser.

Den här veckan är jag inbjuden för att träffa kommunledningen i Enköping.

Den här veckan summerar våra förvaltningar och bolag sitt arbete 2014 tillsammans med kommunstyrelsen.

Det är en komplex bild som växer fram. I många frågor så sker förbättringar vad gäller kvalitet och måluppfyllelse.

Samtidigt är det en oroligare värld och en osäkrare internationell ekonomi som tornar upp. Vi måste se de här sammanhangen. Eskilstuna lever inte i ett vakuum.

elever3

En stad som växer har sina fördelar men också sina stora utmaningar vad gäller utbyggnad av förskolor, vård och omsorg, bostäder och infrastruktur.

Om vi hjälps åt så kommer det att gå bra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Denna idrott. Denna idrott.

Jag blir så imponerad över den här staden. Ett kännetecken på Eskilstuna är det breda idrottsintresse som finns.

Det har mer än en hundraårig tradition och grundar sig säkert på vår tradition som en arbetarstad.

handikappbasket

Handikappidrotten blir allt viktigare och framgångsrikare i Eskilstuna

Min bild är att idrotten är viktig i Eskilstuna. Ibland så till den milda grad att den överskuggar andra viktiga frågor.

Ni som träffat mig genom åren vet att jag brukar betona vikten av att ta skolan på allvar. Läxläsningen är viktig och det gäller att balansera det mot alla träningar och matcher som ibland tenderar att fylla våra barn och ungdomars fritid.

Och samtidigt gläds jag så mycket åt allt gott som våra idrottsföreningar gör för den här staden.

I veckan celebrerade vi för 16 året alla duktiga medaljörer. I år var det mer än 90 idrottsutövare som i Parken uppmärksammades för sina fina prestationer.

Marie E

Det går inte att inte nämna skytten Marie Enqvist och båtracingföraren Jörgen Österberg. För 16 (!) året i rad stod de på scenen som markerade nya topplaceringar på de nationella och internationella listorna. Stor respekt Marie och Jörgen.

EGF

Årets idrottsprofiler blev EGF:s tränare Helena Andersson och Sebastian Melander. Eskilstuna är just nu Sverigeledande när det gäller damgymnastik och i det arbetet är Helenas och Sebastians engagemang och kunnande helt avgörande. Välförtjänta pristagare.

Själv står vi i kommunen mitt uppe i planeringen av Fridrotts JEM i sommar och jag hoppas att det snart blir officiellt att Eskilstuna 2016 också kan titulera sig värdstad för Fotbolls-VM för damer U20.

Om det nu var någon som tvekade på att Eskilstuna är en idrottsstad.

På hemmaplan
Från snö och vinter till vårkänslor. Ja så kändes det efter en helg med skidåkning.

Och Fristadstorget fylls av människor och av liv och rörelse.

Arkan Asaad

Jag är imponerad över vårt Stadsbiblioteks alla hundratals arrangemang under ett år. Nu på lördag besöker fd Eskilstuna- och Skiftingebon Arkad Assad biblioteket för ett författarmöte. Det är värt ett besök. Han har något viktigt att berätta.

Vårt handbollslag GUIF står mitt uppe i internationellt cup-spel och gör bra ifrån sig.

Annars lyssnar jag på svärdottern och hennes band Le Muhr. Lite indie, lite Depeche Mode, lite Tant Strul och lite Eskilstuna och Stockholm. Stolt!

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

