Skrivet av: Pär Eriksson | mars 1, 2015

Om ett tal till hjärtat, att bli vuxen och vikten av att söka livsdrömmar

Det har nu blivit en årlig tradition att jag möter de avgående gymnasieeleverna i en av våra skolor.

Pär E2

Jag gillar det här uppdraget och för mig har det kommit att bli årets viktigaste tal.

Det ger mig utmaningen att tänka efter – vad vill jag som äldre förmedla till våra ungdomar som precis står i brottet mellan tonårsvärlden och att bli vuxna?

Hur kan jag bli en kollektiv röst från en äldre erfaren generation till dom som befinner sig precis mitt i steget?

Att hitta balansen i budskapet
Jag vill förmedla hopp men samtidigt kunna ge en ärlig bild av vad de har att möta. Hur skall jag hitta en bra balans?

Och hur värderar jag själv läget?

Ska jag våga prata om extremismen som verkar skölja över världen. Om en religiös och politisk fanatism som tappat all kontakt med grundläggande humanistiska och demokratiska värden.

Eller ska jag vara med återhållsam med det budskapet och peka på de stora framsteg som världen tagit i kampen mot fattigdomen.

Malala2

Ska jag lyfta fram den unga pakistanska Malala Yousefzai som ett gott exempel på mod och hur de unga kvinnorna är dagens motorer och drivkrafter för en ny värld?

Ska jag resonera om vilket personligt ansvar de har för sina egna liv och vilka ansträngningar och hårt arbete som krävs? Eller ska jag snarare peka på att de ska ställa krav på samhället vad gäller arbete, utbildning och bostad?

hjärta1

Ska jag prata om att det gör ont att bli vuxen och att det är ett tecken på att vara människa eller ska jag tona ner det så att de får upptäcka det själva?

Ska jag våga prata om att de ska hålla sig borta från droger och flyktbeteende eller ska jag slå an en mer liberal ton att alla måste få välja själva?

Ska jag peka på vikten av att de utbildar sig eller ska jag utmana mig själv och prata om att de inte ska stressa och snarare ta livet som det kommer?

Läsaren märker att frågorna och valen är många.

Att söka livsdrömmar
Men kanske jag ändå egentligen vet vad jag ska förmedla. Jag måste tala till deras hjärta. Det där andra vet dom redan om eller kommer att bli varse om.

Växande

Jag kommer att prata om livsdrömmar. Jag kommer att peka på mina egna erfarenheter – att när du får syssla med något som du brinner och känner engagemang för så blir också livet betydelsefullt.

Livet formas i en miljö och känsla av meningsfullhet och vår förmåga att leva hela vår fulla potential.

Livsdrömmen behöver inte alltid vara så ren och glänsande eller upplevas som att den knappt är nåbar.

Tvärtom så är livsdrömmar många gånger väldigt konkreta. Det handlar ofta om relationer, vänskap och kärlek. Livsdrömmar handlar om att fylla sitt liv med meningsfullhet.

nyfikenhet

Arbete, studier, resor – förmågan att vara nyfiken, intresserad. Att leva autentiskt. Att vara den man är.

Livsdrömmar handlar också om att se sin nästa. Se den andres goda intention. Se den andre i mig själv.

Demokrativecka

Då växer också humanism och förståelsen av bildning. Förmågan att kunna se sig själv med distans, att reflektera över sitt eget liv.

Det är nog det jag ska prata om.

Och jag ska nog också berätta lite om deras hemstad. Den där märkliga platsen som varit deras både trygghet och utmaning under en viktig del av deras liv.

We love Eskilstuna

Jag ska vara noga med att poängtera att oavsett om de väljer att stanna här, flytta eller resa ut i världen så ska de alltid känna sig välkomna i Eskilstuna. Jag vill att de ska bära den här stadens själ.

Jag ska uppmuntra dom att bestiga de högsta bergen, segla på de djupaste haven, vandra på de svåraste av stigar och möta de märkligaste och mest spännande av människor och miljöer…om de samtidigt lovar att alltid vara sanna mot sig själva.

ungdomar

Jag kommer också att påminna dom om att de under de här dryga tvåtusen dagarna i skolan haft 72 lärare – varav 56 varit riktigt bra.

Att de ätit spagetti och köttfärssås mer än hundra gånger, att de skolkat i genomsnitt tolv gånger och att de varit kära mer än 30 gånger – men bara på allvar endast vid tre tillfällen.

Det är precis det jag ska berätta – att de har allt framför sig.

Alla avgångselever på Rekarnegymnasiet – vi ses i veckan!

Ha det bra!

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

