Skrivet av: Pär Eriksson | februari 19, 2015

Veckan som gått – w 8

På jobbet
Det slår mig att i undervegetationen av den syngliga och viktiga industrin i Eskilstuna växer nya företag fram.

Entreprenörer

Entreprenörer från Business School i Eskilstuna och Strängnäs 2014 – symbol för det nya företagandet

Jag tänkte på det när vi förra veckan celebrerade framgångsrika företag i Marknadsplats 2015. Om Eskilstuna skall fortsätta att utvecklas så är huvudnyckeln förmågan att skapa nya produktions-, service- och tjänsteföretag.

Ibland kanske det smyger sig på en känsla att det där får våra stora företag sköta eller det där är väl en fråga för kommunen. Och visst – vi har ett stort ansvar och vi är också Eskilstunas största arbetsplats.

Men framgång skapas av människors förmåga att komma på smarta idéer, att se affärsmässighet i det som i det förstone inte tycks ge något.

Företag

Vår historia är i den meningen kompromisslös. Det hade inte producerats en enda röd traktor eller finsmide i den här staden om vi inte haft en Rademacher, en Munktell, en Tång-Lindström eller en Mått-Johansson. Och alla dessa tusentals duktiga hantverkare och industriarbetare, män och kvinnor.

Det är onekligen en tuff tid vi lever i. I helgen tog vi del av terrordåd i Danmark. Vapenvilan i Ukraina tycks bräcklig och IS redovisar nya erövringar med sin omänskliga strategi att brutalt mörda de som inte delar deras syn på religionen.

EU1

EU genomgår en inre kris med skuldtyngda medlemsländer som kräver nyordning.

Lägg då till en delvis instabil situation i vår egen riksdag så är det en problematisk situation vi har att möta.

Världsläget påverkar också en kommun och just nu diskuterar vi i ledningen hur vi kan möta det här. I den meningen vill jag vara tydlig – det är ett tuffare både socialt, mentalt och ekonomiskt läge vi har att möta de närmaste åren.

Men det finns erfarenheter att luta sig emot – ju snabbare vi tar styråran ju bättte lyckas en kommun. Det handlar om tydligare prioriteringar och skarpare effektiviseringar. Och allt börjar med förståelse och insikt. Det är just nu ledarskapets viktigaste ingrediens.

Den här veckan arrangerade vi tillsammans med LRF och det som kallas Mat i Sörmland en konferens kring matens betydelse för länets utveckling.

I mitt välkomsttal så poängterade jag att maten kan både skapa fler jobb och en attraktivare stad, maten påverkar resultaten i skolan och är en del av avår strategi att skapa en ekologisk hållbar stad.

Så snacka om att maten är viktig. Jag kan väl också få vara lite stolt…dagligen serverar vi 20 000 matportioner…varje dag.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är sportlov och med det fokus på vintern, skid- och skridskoåkning. Eller är det en svunnen tid?

Sportlov

Så många bra aktiviteter under årets sportlov

Jag minns mina sportlov som magiska. Om jag minns rätt så var det Eskilstuna Kuririen som tillsammans med Korpen – mitt minne kan svika mig – som arrangerade olika sportlovscuper.

Det spelades handboll, hockey och bandy runt om i stan. Och det var inte de olika föreningarna som möttes utan olika skolor och kompisgäng.

En svunnen tid – ja, kanske. Samtidigt blir jag glad när jag noterar det breda utbud som erbjuds dagens barn och tonåringar. Bra där kommunens Ung Fritid och våra föreinngar.

Och samtidigt så finns det finns så mycket positivt att berätta om vad som händer i Eskilstuna.

En viktig framtidsfråga är viljan att utveckla Vilsta som frilufts- och sportområde.

Vilsta1

Vilsta är en pärla nästan mitt i stan. Här finns de finaste löp- och skidspåren, en slalombacke – om än inget Åre, minigolf, restaurang, camping, vandrarhem, konferens, samlingsplatser, kontorslokaler, Korpen och fina idrottslokaler för gymnastik, innebandy och träning.

Kommunen har ett ansvar men det som glädjer mig mest är att olika föreningar,organisationer och företagare visar så stort engagemang.

Vilsta2

Min erfarenhet är att om vi ska utveckla en stad så måste vi göra det tillsammans. Kodordet stavas just tillsammans – mer av civilt föreningsengagemang.

På hemmaplan
Jag var 18 år och hon var 16 år. Och naturligtvis träffas två Eskilstunaungdomar i början av 1970-talet varandra i Parken . Jag tror att det var till tonerna av Curt-Görans.

Den här helgen firar vi 40 år som gifta. Det ni…

Från Beatles-helg på Royal till First Aid Kit på Lokomotivet. Det rör sig i Eskilstuna.

Annars lyssnar jag på Amazing. Svenskt band som låter väldigt mycket amerikanskt.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

