Skrivet av: Pär Eriksson | februari 15, 2015

Om förtroendekrisens epicentrum, två världsbilder och vikten av att erövra stolthet

– Jag tycker att svensk skola är i kris men jag är väldigt nöjd med mina barns skola.

barn

– Min läkare är bra men svensk sjukvård är inget att ha.

Jag vet inte om ni har gjort samma erfarenhet som jag. Det tycks som att vi ofta är nöjda med det stöd och den hjälp vi får från olika offentliga institutioner och organisationer.

Samtidigt som vi är mycket kritiska mot svensk skola, sjukvård, polis och kanske en hel kommun.

Ett år som gått i siffror och berättelser
Och nu har jag också siffror och statistik på det här fenomenet. Nu i veckan så träffade jag fler av våra förvaltningsledningar och gick noga igenom året som gått.

statistik

Och det som slår mig är att alla redovisar i huvudsak positiva berättelser och erfarenheter av hur våra brukare – alltså de som använder en tjänst eller är en del av våra verksamheter – uppfattar vårt arbete.

Förskoleföräldrar, elever, äldre inom hemtjänsten eller våra boenden, personer med funktionshinder, biblioteksbesökare, familjer eller enskilda som har kontakt med socialtjänsten eller de som haft med räddningstjänsten eller vår miljöenhet att göra är överlag positiva.

De har mötts av professionella medarbetare och även om de inte alltid fått som de vill så har de bemötts med respekt och höga ambitioner.

Det finns siffror på det.

Studerar vi samtidigt vad medborgaren – alltså Eskilstunabon i gemen – vad han eller hon tycker om skolan, äldrevården, socialtjänsten etc så är det mer kritiskt.

Förskola2

Brister och möjligheter på en och samma gång
Kanske vi i det här glappet har en del av det vi skulle kunna kalla förtroendekrisens epicentrum. Vi har två världsbilder – en självupplevd och en mer samhällelig.

Det kan vara så att det finns en psykologisk mekanism som drar mot att vi har en tendens att se vår egen förskola, skola eller kontakt med sjukvården som mer positiv än den är.

äldreomsorg

Men jag tycker inte att vi ska nöja oss med det konstaterandet. Mina erfarenheter är att det egna upplevda ofta är lika sann som den bild vi bär med oss på mer samhällelig övergripande nivå.

Och då blir det intressant – vad är det som gör att vi tydligen uppfattar svensk skola eller sjukvård som i kris när vi pratar med generellt?

Jag menar att vi som representerar offentlig sektor – både politiker och tjänstemän – har ett stort ansvar att ge nyanserade och informativa bilder av läget.

arbetsplats

Vi som arbetar i offentlig sektor har i bland en tendens att i ivrandet av den egna arbetsplatsen eller yrket påtala brister. Budskapet till allmänheten blir att allt är tufft och att vi är på väg in i väggen och om vi bara fick  mer skattepengar så skulle allt bli så mycket bättre.

Jag skriver inte det i någon raljant ton – tvärtom så har jag stor respekt och förståelse för logiken.

Samtidigt så har det förhållningssättet ett högt pris. Medborgare och brukare får dagligen ta del av våra berättelser i media om hur dåligt allt är.

Politikens logik har också sina svårigheter. Den för stunden styrande majoriteten i riksdag eller kommunfullmäktige har en tendens att vilja lyfta fram allt gott som den åstadkommer.

Oppositionen – å sin sida – vill gärna påtala alla brister och hur dåligt allt är.

Så det är klart att vi medborgare blir förvirrade. Medarbetare som inte trivs, stressar och behöver mer resurser kombinerat med politiker som med rätta påtalar brister.

Tur då att vi har egna erfarenheter av duktiga förskolelärare, undersköterskor, socialsekreterare och tjänstemän och engagerade politiker som påminner oss just om att ”i min kommun, i min skola är det ganska bra”.

Vikten av att förändra kulturen
Har det här något med oss i vardagen att göra, frågar sig den kritiske läsaren.

Ja, jag menar det. Det är vår vardag, Det är vår kommun. Det är vår stad.

modigt medarbetarskap3

Hur vi pratar om vårt arbete, hur vi pratar om vår arbetsplats och ytterst om vår kommun och vårt Eskilstuna påverkar både brukarna och medborgarna.

Min erfarenhet är att en professionell kommun och organisation som balanserar de här perspektiven också blir bemött med respekt av sina medborgare och sin lokala media.

Den balansgången handlar om att både lyfta upp svåra och komplexa frågor om resurser och påtala brister samtidigt som vi står upp för allt det goda som görs

Att stå upp för Eskilstuna
Jag tror jag vågar skriva det – Eskilstuna har en resa att göra. Jag tycker mig se en ambitiös kommunal organisation.

Jag ser och hör kritiska röster – vilket är bra och vittnar också om högt i tak och ett ledarskap som är öppet.

Bildresultat för modigt ledarskap eskilstuna

Men jag kan sakna den där tydliga stoltheten. Det är som att vi inte riktigt vågar eller vet hur vi ska göra när vi är stolta över vår stad, vår kommun eller våra arbetsplatser.

Stolthet och mod går naturligtvis inte att beordra fram. Den måste erövras.

Kanske det finns en lång historisk tradition att vi inte ska tro att vi är något eller att vi inte ska förhäva oss?

Vi behöver bli fler som står upp för den här staden. Vi behöver bli fler medarbetare som är stolta över vårt arbete och allt vi gör dagligen för tusentals Eskilstunabor.

Jag har sett städer förändras. Jag har sett hela kommunala organsationer som förflyttat sig i synen på sig själva och på djupet erövrat medborgarnas förtroende.

Så det går…och det börjar nästan alltid med en ökad medvetenhet om vad det är för mekanismer som håller oss tillbaka. Det börjar med mod att prata väl om andra, om sina arbetskamrater om sin stad.

Detta utan att för en sekund inte våga vara kritisk eller påtala brister.

Så utvecklar man ett verkligt ansvarstagande och medledarskap. Det är inte någon annan som är ansvarig. Det finns ingen annan att peka på eller att avkräva ansvar av än mig själv.

händer

Det är du och jag som är ansvariga för den här staden och den här kommunen tillsammans.

Jag har inga siffror på det men min erfarenhet säger mig att om vi förmår gå tillsammans – skuldra vid skuldra – så utvecklas både vi som människor och vi ökar kvaliteten i vårt vardagliga arbete.

Så bygger man också städer.

Ha en bra vecka!

 

 

Responses

  1. Tack Pär!
    Ständigt pågående utveckling och förändring av arbetsuppgifter skall vara ett naturligt inslag i vardagen för alla medarbetare. Myndighetsuppgifter och beställarfunktioner samt tillhörande tunga ledningsfunktioner skall bör inte konkurrensutsättas, utom möjligen vissa avgränsade stödfunktioner till ledningen. Däremot anser jag och speciellt Allianspartierna att en väsentlig del av alla utförandefunktioner kan/bör prövas beträffande lämpligheten att upphandlas på marknaderna (privata eller idéburna). Kommunen bör relativt omgående tillse att Regeringens och SKL:s rekommendationer /ÖVERENSKOMMELSE implementeras på lokal nivå. Detta tar tid, men att inte ”skala en LÖK” i Eskilstuna vore ”illa”. Hela samhällets resurser måste samutnyttjas bättre! Ämnet är jättestort! Det vet vi, men det går inte att ”skjuta på detta länge”. Moderaterna kommer sannolikt att driva frågan till ett avgörande.

    Dina slutord ovan får gälla som mina dito:

    ” Jag har inga siffror på det men min erfarenhet säger mig att om vi förmår gå tillsammans – skuldra vid skuldra – så utvecklas både vi som människor och vi ökar kvaliteten i vårt vardagliga arbete.” (Citat: Pär Eriksson feb. 2015)

    Driver Du/Eskilstuna framåt med breda lokala överenskommelser ( ja du vet hur!) så hänger Eskilstuna med övriga medelstora kommuner som vill ”framåt”.
    Alla vill ”lyfta” Eskilstuna och förutsättningar finns. Utnyttja dessa genom kloka samarbetsformer (avtal) .

    MVH
    Hans-Erik Fredback

  2. Tack Hans-Erik för dina tankar.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

