Skrivet av: Pär Eriksson | februari 5, 2015

Veckan som gått – w 6

På jobbet
Jag vet inte hur ni känner…men helt plötsligt så var det februari.

Sundbyholm3

En februarikväll från köksfönstret…

Det går lite för fort. Det är så mycket ogjort och jag hinner inte med allt jag skulle vilja utveckla och förändra.

Den här veckan fylls av några frågor som är återkommande. Det vill säga vi är mitt uppe i dom och inte riktigt i mål. Arenafrågan är en sådan. Ni som följer Eskilstuna vet att våra planer på att bygga en ny arena är överklagad.

Juridiken har sin logik och en lärdom är att det tar tid och med det försenas bygget ytterligare. Men jag gillar den här styrgruppen som tålmodigt jobbar på. Vi har inte tid att ägna oss de här motgångarna mer än någon sekund – sedan är vi fokuserade på lösningar och möjligheter.

Badhus3

Samtidigt gläds vi åt att det nya badet håller tidsplanerna och det kommer att bli så fint. Mälardalens högskola jobbar på för att etablera ett helt nytt campus vid nuvarande bad och Sporthall.

Det händer så mycket positivt i den här staden. Jag hoppas också att ni noterar att det är många nya bostäder på gång. Helt plötsligt var det lite ketchupflaskan ur – Tunafors fabriker, Djursta, Munktellområdet, vid Stålforsskolan, Snopptorp vid ån och tomten vid Smörtorget.

Den här veckan är det också möten tillsammans med Mälardalens högskola, landstingen och Västerås kring Samhällskontraktet. Vi har också årets första möte om arbetet med traineeprojektet.

Kommunstyrelsens arbetsutskott hade sitt februarimöte och på dagordningen stod bl a utvecklingsarbete i Årby, handlingsplan för trygghet och säkerhet, förebygga och motverka skadegörelse via klotter, nya lokaler för Kvinnojouren Moa, rapport om arbetsmarknads- och näringslivsarbetet, satsning på vindkraft och planeringen av idrottslokaler i Skjulsta.

Som vanligt bredd – och alltid intressant.

Pinponit podd

För er som saknat pod-radion ”Pin Point Eskilstuna” – nu är Eva Norberg och jag igång igen. Ligger ute i slutet av veckan.

Jag blir glad att vi fått så många positiva tillrop.

Mitt Eskilstuna – mitt i Esklistuna
Företagar- och näringslivsklimatet är viktigt för en kommun. Kanske särskilt för en stad som Eskilstuna som står mitt uppe i en strukturomvandling och sliter med sin arbetslöshet.

Jag har bott nästan hela mitt liv i Eskilstuna men det krävdes att jag skulle bli kommundirektör innan jag på djupet såg kvaliteten i vårt näringsliv.

hjärta1

Jag tror att också jag ”gått på” den gängse berättelsen. Vi har bara enklare jobb, vi är lågutbildade och det är bara fel på oss.

Det har också förstärkts av olika rankingar där såväl de som betraktat oss utifrån som vi själva förstärkt våra brister och tillkortakommanden.

Men jag ser också något annat som tyvärr alltför få berättar om. Jag ser kreatörer och engagerade företagare. Jag ser duktiga hantverkare, service- och handelsföretag. Jag ser en bra och kvalitetsmedveten offentlig sektor.

Jag möter världsledande tillverkningsföretag som producerar varor för en internationell marknad. Jag träffar allt fler kvinnliga företagare.

Varumärkesarbet3

Men jag hör inte riktigt berättelserna. Det är som att vi inte riktigt tror på oss själva eller tror att de här berättelserna är sanna. Bättre och tryggare då att i sociala medier och på insändarsidor upprepa – Eskilstuna är inte att räkna med. Då avkrävs jag inget eget ansvar. Det är någon annan som skall göra något.

Nu börjar till och med rankingarna ge stöd för en förändring. Vi utsågs till Sörmlands bästa företagarkommun 2014 och placerade oss på 32:a plats av 290 kommuner i Sverige.

Vi klättrade 57 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking – om än från blygsamma 237:e plats till 180.

Vi ska inte slå oss för bröstet. Det är inte vår mentalitet. Vi är allt jämt topp-tio när det gäller hög arbetslöshet. Men den som tror att det beror på att det är fel på oss Eskilstunabor är dåligt påläst. Vi delar utmaningarna med andra industristäder som genomgår samma utveckling.

We love Eskilstuna

Och det är så hoppfullt. Det går att utveckla och förändra en hel stad men det börjar med att vi än mer förmår agera i en anda av tillsammans.

På hemmaplan
Lilla barnbarnet har bott hos mormor och morfar den här veckan och det har varit så lärorikt att återigen – efter mer än 30 år – få vara småbarnsförälder.

Jag förstår nu lite bättre mina yngre arbetskamrater och den där lite känslan av stress  – hur mår hon på förskolan, är allt bra, är hon frisk…å andra sidan så vägs det upp av alla kramar och ett litet ”jag tycker om dig morfar…” när vi skiljs på morgonen vid förskolan.

Annars lyssnar jag på Amason. Ett nytt svenskt band som rosas av kritikerna. Nå, upp till bevis.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

