Skrivet av: Pär Eriksson | januari 29, 2015

Veckan som gått – w 5

På jobbet
Januari är ur en kommuns perspektiv lite märklig.

by

Vi ägnar oss åt tre år på en och samma gång. I januari summerar vi året som gått, vi lever mitt i verksamheten och vi tar sikte på nästa år.

Samtidigt så är det en tjusning i det. Att få tänka lite mer än bara här-och-nu.

Vad händer om vi tar de här stegen, det här beslutet eller säger nej tack till något annat.

På organisationsprosa brukar det kallas strategi och jag märker att det där är en individuell förmåga som går att öva på.

jordglob

Den här veckan blickar vi också ut mot hela den 4-åriga mandatperioden. Vi arrangerade en sk omvärldsdag där vi analyserar vad det är för frågor, krafter och internationella trender som påverkar oss i Eskilstuna.

Vi har tagit hjälp av företaget Kairos Future som levererade en bred omvärldsanalys.

Jag blir glad över alla besök vi har i Eskilstuna kommun. Den här veckan är tjänstemannaledningen från vår grannkommun Vingåker på besök.

Själv är jag inbjuden av ett av Eskilstunas IT-företag för att inleda deras upptakt. Temat kommer att kretsa kring Eskilstunas läge och utmaningar.

Näringsliv

Jag uppskattar att våra företag tar de här initiativen. Det är ett uttryck för att de vill stärka relationen med den kommunala organisationen och också bryr sig om hur vi ser på utvecklingen.

För mig är det ett konkret sätt att ta stegen ner från läktaren, från åskådarplatsen och det ensidiga kravställandet till verkligt medansvar.

Ni känner mina kodord – vi bygger Eskilstuna tillsammans.

Den här veckan uppmärksammas minnet av Förintelsen. Frågan känns lika viktig som för 70 år sedan. Extremism – oavsett rotkälla – bygger på att människor behandlas olika och ytterst dödas, förintas, hotas eller skadas. Mot det står demokrati och humanism.

Vi har så mycket framför oss att göra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Är Eskilstuna en vinterstad? Det är som att jag måste ställa mig frågan.

Skidor

Min egen barndom och uppväxt minns jag med såväl snögrottor, skridskor som skidåkning.

Pappa tjärade – det var den tidens vallning – våra skidor och turerna gick runt Djurgården eller till IFKs klassiska sportstuga i Odlaren.

Och så detta Ekängen. Nyspolad is där hockey- och bandymatcherna avlöste varandra bland oss barn. För att inte prata om alla hemspolade isbanor som våra pappor fixade åt oss med trädgårdsslangen. Får man göra sådant idag utan tillstånd…

Vilstabacken

Lägg då till dagens Isstadion, Vilstabacke och spåren som ringlar sig runt. För att inte prata om Mälarisen i Sundbyholm en fin vinterdag.

Och då har jag inte ens nämnt att vi numer kan åka skridskor på nya Fristadstorget.

Så nog är vi en vinterstad.

På hemmaplan
Å så var då årets musikomröstning avklarad. För 34:e året i rad träffades ett gäng – numera 60-åringar – ja, så gamla har vi popgrabbar blivit.

Och det var som jag trodde. Nya country-killen Sturgill Simpson tog storslam. Bästa låt, cd och artist.

– Country…suckade hustrun och undrade om det inte var dags för förnyelse.

Vad hon då inte förstår är att Sturgill i sin ”The Promise” signalerar hopp om kärlek och en bättre värld.

Svenska First Aid Kit och Annika Norlin placerade sig också högt.

Själv förbereder jag mig som bäst på att bli förskoleförälder nästa vecka. Jag återkommer med en rapport om hur det går.

Kristjan Andresson

Noterar också glatt att GUIFs tränare Kristjan Andresson är ett av de namn som föreslås av Aftonbladet till ny förbundskapten i handboll. Kristjan…du vet var jag finns om du behöver en assisterande. Med ledarerfarenhet och kärlek till sporten kommer man långt.

Annars lyssnar jag på the Decemberists veckofärska platta. Titeln ”What a terrible world – What a beautiful world” hade jag inte kunnat satt bättre i desa tider.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

