Skrivet av: Pär Eriksson | januari 25, 2015

Om en klok mamma, några kryddmått pedagogik och predikan och vikten av utbildning

– Jobben finns här i Eskilstuna, skolan är inte så viktig.

VolvoBM3

Det är möjligt att min pappa inte skulle känna igen sig på kommatecknet och de exakta ordvalen.

Men budskapet går inte att ta fel på. Jobben fanns här i Eskilstuna när jag växte upp på 1950- 0ch 60-talen. På Bolinder-Munktell, på Assa-Stenman och Fil-Öbergs, på Tång-Lindströms och Nike.

Det fanns mer än hundra olika producerande framgångsrika företag och om det var något de behövde så var det nya unga industriarbetare.

Skolsal

Min pappa och hans generationskamraters budskap var fullt logisk och motsvarade den tidens behov och synsätt. Skolan var något för de som skulle vidareutbilda sig och flytta från stan.

Problemet blir om det här synsättet att skolan inte är så viktig lever vidare i min generation och att vi förmedlar samma budskap till våra barn som förmedlar det till sina.

Ett utmanande läge
Och kanske vi där kan ana en av de utmaningar vi här i Eskilstuna – synen på skolan och utbildning.

För jobben finns inte längre på det där omedelbara sättet. Numer krävs någon form av utbildning för varje yrkesval.

Smartcity

Och tror ni mig inte så serverar jag gärna lite siffror. Idag i Eskilstuna är 14% av 16-64 åringarna arbetslösa – öppet eller i åtgärder. Det är – håll i er – 6727 personer. Av dessa är nästan 1400 ungdomar i åldern 18-24 år.

Och sambanden är extremt tydliga. För de som inte har någon gymnasieutbildning är det allra värst. Situationen förbättras sedan i takt med nivå på utbildning.

Utbildningsbakgrund är en viktigare faktor för att förklara det allvarliga läget än om du är född i Sverige eller invandrat. Det är en viktig lärdom.

Framtidens ledare

Det är också därför yrkesutbildningar och Mälardalens högskola är så viktig för oss i Eskilstuna. Kanske särskilt i en stad med vår historia. Vi måste bli fler som blir ambassadörer för högskolan och säkrar deras utveckling.

Inte i första hand för att vara artiga mot högskolan – även om det är viktigt också – utan för vår egen skull, våra barn och barnbarn.

Mycket gott görs
Nu är inte allt nattsvart. Det görs mycket gott i Eskilstuna. Både i kommunen och det privata näringslivet. Vi har en framåtsyftande Arbetsförmedling med både ambition och muskler.

Demokrativecka

Och jag blir så glad över att få skriva att kunskapsresultaten i skolan förbättras. Min erfarenhet är att man ska ha stor ödmjukhet inför olika redovisningar men de senaste resultaten från höstterminsbetygen i såväl grundskolan som gymnasiet indikerar att utvecklingen går åt rätt håll.

Det är lärarna, skolpersonal, politiker och skolledning som skall sträcka på sig. Ingen kommer att förmedla det så jag gör det.

Och naturligtvis ytterst är det eleverna och deras föräldrar som gjort det tuffa jobbet. Bra, säger jag. Nu är Eskilstuna på väg.

elever4

Vårt eget ansvar
För det finns ingen annan väg än att vi själva här i vår egen stad börjar med att förändra attityden till skolan och utbildning.

Regering och riksdag är viktiga. Näringslivet likaså. Men ingen tar fram några jobb i största allmänhet åt oss.

Vi har ett eget ansvar. Var och en av oss. Vi är ansvariga för våra egna liv.

Nu hade jag en klok mamma. Eller har – hon är alltjämt full av synpunkter. Hon förmedlade till mig att jag skulle lyssna på pappa om att det säkert fanns bra jobb utan att behöva utbilda sig.

Ansikten

Men – betonade hon – eftersom hon tyckte att jag skulle bli präst eller lärare så skulle jag ta skolan på allvar.

Hon var lika klok som många kvinnor är idag. För vad jag ser och hör är det mammorna som sitter där på föräldramöten och utvecklingssamtal och förmedlar vikten av skolan vid köksbordet.

Och jag är så säker på att vi pappor, farfar och morfar kommer sakta men säkert med i samma rörelse som stavas bildning och utbildning. Våra barn behöver oss så väl.

Vi skrattar tillsammans mamma och jag. Jag blev vare sig präst eller lärare. Men mamma brukar trösta sig med att en sådan där kommunchef är inte det ett kryddmått pedagogik och ett kryddmått predikan.

Hon har nog mer rätt än vad hon själv tror.

Allt gott till er i veckan!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

