Skrivet av: Pär Eriksson | januari 22, 2015

Veckan som gått – w 4

På jobbet
Den här veckan är vi inbjudna till samtal med arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Ylva J

Hon träffar representanter från kommunerna i Sörmland för att diskutera ungdomsarbetslösheten.

Ungdomsarbetslösheten är hög och varje politiskt initiativ som underlättar och förbättrar är viktigt för Eskilstuna.

Som kommun har vi ett extra stort ansvar. Både att se till att vi har en bra grundskola och gymnasieutbildning men också att det finns ett utbud av yrkesutbildningar och en välfungerande högskola.

grupp

Vi är naturligtvis också själva en stor arbetsgivare med många viktiga jobb.

Men ytterst är det ett välfungerande näringsliv som är den bästa medicinen mot den höga arbetslösheten. Det är bl a det och vikten av yrkesutbildning som blir vårt budskap till ministern.

Den här veckan avslutade vi vår stora satsning på Modigt Medarbetarskap. Ca 8 300 medarbetare har genomgått utbildningen som kretsat kring mötet med brukaren, vikten av ett gemensamt språk och en öppen attityd till varandra.

Modigt medarbetarskap

Jag har skrivit det tidigare – det här är en unik satsning i kommunsverige. Vi har också rönt en del uppmärksamhet och haft många studiebesök. Nu senast från Stockholm som var med oss under en dag.

Om vi räknar in alla som bidragit med administration och mat, bidragit på scenen och varit utbildningsledare så summerar jag till mer än 40 medarbetare. I veckan fick jag också tillfälle att tacka dom och lite mer formellt avsluta Modigt Medarbetarskap. Nu kommer det att ingå som en naturlig del av introduktionen av nya medarbetare.

Nu tar vi nästa steg…Modiga Idéer…jag blir så stolt över Eskilstuna.

Vi är mitt uppe i två stora förändringar av organisationen. Dels analyserar vi bolagsorganisationen, dels genomför vi nu 16 st olika förändringar inom nämnd- och förvaltningsorganisationen.

Den största förändringen är att vår tidigare Arbetsmarknad- och familjenämnd och förvaltning delas i två. En med fokus på arbetsmarknad och yrkesutbildning och en med fokus på socialtjänst. De nya nämnderna heter följdaktligen Arbetsmarknad- och vuxenutbildningsnämnden och Socialnämnden.

Team Of 8 Blue People Holding Up Connected Pieces To A Colorful

Vi har en bra kontakt med Kungsör. Det är en kommun som tillhör Västmanland men som känns väldigt nära Eskilstuna. Om inte annat har vi många elever från Kungsör som går i våra skolor och vi har också många som pendlar hit varje dag.

Den här veckan träffar jag min kollega och namne Per från Kungsör för att diskutera gemensamma frågor.

Dagens Nyheter var snabba och kabla ut att Eskilstuna censurerade konsten. Bakgrunden är att vi på lördag och några veckor framöver har Elisabeth Ohlson Wallin på besök på Konstmuséet.

Det är en utställning vi i Eskilstuna sett fram emot. Ohlson Wallin ställer skarpa frågor om humanism och medmänsklighet. Hon är också utmanade mot gängse normer.

vernissage

Det som för oss är en naturlig metodik att vi diskuterar och gör säkerhetsanalyser inför olika arrangemang blir i DNs värld att vi ägnar oss åt censur.

Det här visar också att vi just nu lever med spänningar och kanske vi har en tendens att tolka in händelser lite mer ”nervöst” än vad som är nödvändigt.

DNs ambition är säkert god. De vill stå upp för den fria konsten och blir oroliga när de hör att vi tänker säkerhet.

Eloge åt våra lokala media. Såväl Eskilstuna Kuririen som SVTs Sörmlandsnytt fångade frågan på ett bra sätt.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag kommer inte ur funderingen om vad som hänt med vår stad om vårt slott inte brunnit ner 1680.

Eskilstuna slott

Hade vi varit en annan typ av stad? En sak är säker  – vi hade varit residensstaden i Sörmland om nu det är något att stå efter.

Den historiskt bevandrade vet att påven etablerade en munkorden här i Eskilstuna på 1200-talet. Johanittmunkarnas kloster byggdes efter Gustav Vasas reformation om till ett vasaslott.

Eskilstuna8

Vasaätten var ofta på besök i Eskilstuna och här föddes bl a Johan IIIs dotter Anna Vasa.

Och så var det den där förbaskade branden. Endast källaren blev kvar och det fanns inte tillräckligt med kraft för att bygga upp den. Det blev en skola istället i början av 1900-talet – Slottsskolan.

Vad hade hänt…det är naturligtvis mer en lek med historien. Men det slår mig att viktiga och avgörande satsningar påverkar en stad i hundratals år. Kanske för all framtid.

Och jag ställer den lite mer nutida frågan – vad hade hänt om högskolan inte etablerat sig här eller vad hade hänt med Eskilstuna om Svealandsbanan inte hade förvandlat Eskilstuna till en del av Mälardalen och Stockholm.

Tåg Forspark

Vad hade hänt om vårt cementbelagda torg fått stå kvar och vår gamla sporthall och badhus fått verka i 50 år till…

Varje generation har ett ansvar – inte bara för sin nutid utan också för dess historia.

Vi som lever här och nu och bor och verkar i Eskilstuna 2015 behöver se mer till helheten. Inte ”bara” se till vår egen bakgård eller vad är bra för mig för stunden utan vad är det för långsikitgt strategiska frågor som påverkar och utvecklar Eskilstuna.

Och så det där slottet…visst hade det varit vackert. Men kanske vi då inte hade utvecklats till den där producerande industristaden utan vi hade snarare härbärgerat länsstyrelse och biskopsämbetet.

Och kanske mina föräldrar då 17 och dryga 20 år inte hade flyttat hit. Då hade jag inte funnits…hm…det var nog bra att det där slottet ändå brann ner. Vad skulle vi ha det till? Och ombyggnationen skulle säkert ha överklagats…

På hemmaplan
Och så var det då dags igen. Den illustra gruppen av fem gamla kompisar träffas för…35:e året…jag har tappat räkningen – för att utse årets låt, årets CD, grupp och artist. En av årets absoluta höjdpunkter. Detta år i mitt kära Örebro.

Ellen

Barnens Lilla Stadsmuséum erbjuder en kul klättervägg…

Jag var på vårt Stadsmuséumet i helgen med lilla barnbarnet. Rekommenderas. Själv var hon lite undrade var skeletten och dinosaurierna var…behöver skärpa mig med utbudet. Nu får vi åka till Stockholm, förslog hon.

Annars förbereder jag mig inför årsomröstningen – se upp för War On Drugs och First Aid Kit…

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

