Skrivet av: Pär Eriksson | januari 7, 2015

Veckan som gått – w 2

På jobbet
Jag tror att många av oss getts möjlighet att ta ut några semesterdagar och på så sätt fått en mer samlad ledighet.

Eskilstuna7

Ibland behöver både kropp och själ få vila för att orka med arbetet.

Och samtidigt blir jag så imponerad över vad en kommunal organisation står för. Dygnet runt, året runt så är det några av våra verksamheter som aldrig tar paus.

Räddningstjänsten1

Räddningstjänsten är en sådan verksamhet som ständigt är beredd även om man önskar att det har så lite som möjligt att göra.

Julhelgen 2014 kommer jag bland annat att minnas som helgen då moskén i Nyfors brann. Jag är så tacksam att inga människor fick några bestående skador eller fick sätta livet till.

Branden släcktes relativt snabbt och vi fick ytterligare ett bevis på hur viktigt det är att en kommun har en bra räddningstjänst.

Och så denna vård och omsorg. Där pågår verksamheten för fullt utan att kunna ta hänsyn till att det är helger. Äldre och personer med funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp oaktat om det är röda dagar eller inte.

Kvinnor

Jag är så stolt över vår verksamhet och imponeras över våra medarbetare, chefer och planerarare som jag vet gör ett extra viktigt arbete över jul- och nyårshelgerna.

Och all denna el, värme och vatten som vi bara tar för givet. Dygnet runt, året om så säkrar vårt Energi och miljö att allt fungerar. Aldrig stängt.

Det är kanske så en bra kommun ska fungera. Ingen tänker på den. Man tar den för givet.

Men låt mig då vara tydlig om ingen annan säger eller skriver det – jag är så stolt över våra medarbetare som hängivet och professionellt säkrar att medborgarna får den service och det stöd de har rätt att kräva.

mötet

Jag skulle vilja att alla våra 8 500 medarbetare tog med sig den känslan in i det nya året. Ni är sjusärdeles viktiga för Eskilstuna.

Nå, vi låter stoltheten få sjunka in för den här gången.

Den här veckan träffar jag kommuncheferna från Gävle, Borlänge, Södertälje och Norrköping.

Vi har sedan något år tillbaka börjat träffas för att utbyta erfarenheter och tankar. Och det är ingen slump att det just är Göran, Martin, Åsax2 och jag.

Vi arbetar samtliga i kommuner med en stolt industritradition. Kommuner som växer och som samtidigt sliter med sina utmaningar. Industristäder som alltjämt är viktiga producenter men som genomgått stora strukturella förändringar.

Veckan som gått - w 5

Vi alla arbetar i kommuner med en relativt hög arbetslöshet. Vi fokuserar på skolan. Vi har stora sociala utmaningar.

Men framförallt är det så spännande att mötas därför att vi alla förenas i en stark tro på förändringens möjligheter.

Jag är mitt uppe i medarbetarsamtal med mina närmaste medarbetare. Det här är viktiga möten. Vi summerar året som gått, har vi nått de mål vi satte upp, har vi ägnat oss åt rätt frågor och lika viktigt – vad är fokus 2015?

Jag är mån om den här metodiken och ledningen har som ambition och mål att alla våra medarbetare ska ha en tydlig medarbetarplan och ett grundligt samtal om vad som är fokus för årets arbete.

Det är en enkel metodik – den tar sin tid – men är värd mycket. Det är bland annat så man bygger en modern organisation.

Våren är fylld av olika möten med föreningar och organisationer som vill träffas för att diskutera Eskilstunas läge och utveckling. Först ut på det nya året är ett besök hos en av Eskilstunas Rotaryklubbar nu på fredag.

Jag uppskattar sådana här initiativ.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
En modern och framåtsyftande stad med dess områden och landsbygd formas alltid tillsammans av medborgarna.

Pensionärer1

En kommunal organisation har ett stort ansvar. Den inbegriper viktiga samhällsfunktioner och där gestaltas också den representativa demokratin.

Efter att ha verkat i tre stora kommuner så är min erfarenhet att det ibland finns en övertro på ”kommunen” som garant och fixare. Om inte annat ser vi det på medias insändarsidor och i de sociala flödena.

Kommunen borde och kommunen ska…kommunen är dålig eller bra. Med rätta mäts vi i detaljerna. Ett liggsår, ett avigt eller oproffsigt agerande, en grop i en gata, en oplogad isbana, ett barn som mobbas.

Det ska ställas höga krav på en organisation som getts uppdraget att förvalta medborgarnas pengar och förtroende.

händer

Men min erfarenhet är också att en kommuns framgång bygger på dess förmåga att involvera och samarbeta med det civila samhället – dess organisationer, föreningar och sammanslutningar.

Men det förutsätter att vi inte bara blir allmänna kravställare utan att fler är redo att själva kavla upp ärmarna och bidra.

En stad formas av oss människor som bor, lever och verkar i den. Ibland kan jag uppleva att de sociala mediernas logik ensidigt uppmuntrar till allmänt tyckande, man ges rollen av åskådare och mer sällan av aktiv aktör.

Varumärkesarbet3

Om vi ska utveckla Eskilstuna – vilket jag menar att de allra flesta önskar – så behöver vi gå mer tillsammans.

Detta utan att ge upp spänningar och motsättningar eller att ”stå på” mot kommunen. Men huvudinriktningen måste vara samarbete och förmågan att stå skuldra vid skuldra när det blåser eller tar emot.

Det är så jag vill att du och jag bidrar. Det är så jag vill att vi jobbar än mer 2015. Vi stärker de civila samhällets förmåga till ansvarstagande. Då blir också ”kommunen” – vår kommun – som bäst.

På hemmaplan
Det äldsta barnbarnet fyller år och vi har som tradition i vår familj att far-/morfar ska hissa barnbarnen det antal år de fyller.

Det börjar bli tufft nu…han fyller 15…

Jag saknar skidåkningen men kanske snön kommer.

Tycker ni att ni behöver hjälp att komma in i jobbet och det kommunala livet. Lyssna gärna på Eva Norbergs och min podd-radio – Pin Point Eskilstuna. Det tredje programmet – inspelat precis före jul – ligger nu ute.

Annars lyssnar jag mycket på Joe Nolan. Riktigt bra kanadensisk singer-songwriter.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

