Skrivet av: Pär Eriksson | december 21, 2014

Om en tomte, en mistel och några viktiga julönskningar

Det är möjligt att tomten i år kommer att ha svårt att ta sig fram till alla städer, byar, barn och familjer.

tomten

Det är osäkert i delar av världen och hans renar ryggar för bomber och vapen, osäkerhet och stora umbäranden.

För så tufft är det. Det trygga liv vi lever är inte givet alla. Ibland är det gott för hjärtat att ta sig tid till att fundera på hur vi som kollektiv mänsklighet har det.

Men det finns också hopp. Bara vi förmår se det och också förstå att framtiden i någon mening också avgörs nu.

En viktig historiebok
När tomten kommer till vår familj – vilket jag verkligen hoppas att han gör – så önskar jag att det finns en historiebok till min mamma.

Jag tänker att hon och hennes generation har byggt den här staden. Hon kom hit till Eskilstuna som ensam 17-åring på 1930-talet och hon hade hört berättelser om att det fanns jobb och att det var en stad där det hände saker.

Jag vill att tomten ger henne Stefan Möllers och Mikael Törnkvists ”Eskils Tuna vid Näria Å”. Det är en fint illustrerad och berättande bok om hur Eskilstuna utvecklats under tusen år.

Om man läser den så förstår man att vi har Eskilstuna till låns. Vi har ett ansvar under några korta decennier  och vi kan inte behandla den som vi vill eller prata illa om den här platsen.

Stefan och Mikaels bok ger oss anledning att reflektera. När min mamma läser den vill jag att hon ska känna stolthet över det som hon och hennes generation skapat. Och att hon kan känna sig trygg att nästa generation tar över skötseln och ansvaret av den här staden.

tomte1

Utbildning som drivmotor
Min andra önskan till tomten är att mina barnbarn ska få känna framtidsoptimism. Att det finns en framtid för dom och deras kompisar. Att dom får växa upp i en anda av humanism och medmänsklighet. Långt från hat och oförsonlighet.

Jag tror att när vi skriver historien om femtio eller hundra år så kommer vi att berätta om 2000-talets inledning som en tid då barnen världen över gavs möjlighet till utbildning.

Det är utbildning som är utvecklingsgeneratorn i dagens värld. Inga vapen, inget våld, inga ideologier eller -ismer kommer att kunna hålla emot längtan efter bildning och utbildning.

Och i de bästa av världar så växer kravet på jämställdhet och alla människors lika värde i takt med förmågan att reflektera, att se sammanhang. Att forma en värld som är begriplig.

tomte2

Tomten får också en tredje önskan på min lista. Att alla medarbetare och arbetskamrater fördjupar förståelsen för att världen flyttat in i både Eskilstuna och våra verksamheter. Och att det skapar bra förutsättningar om vi förmår handskas rätt med utmaningarna och möjligheterna.

Det är nu vi behövs. Det är nu det offentliga samhället visar vad det går för.

Jag förstår att vi till och från kan känna oss otillräckliga, att vi borde kunna göra mer. Att livet ibland känns orättvist.

Vi behöver inte acceptera det men vi måste på djupet våga möta oss själva och förstå att så här är livet också. Motigt, kallt, svårt och samtidigt så varmt, empatiskt och hoppfullt.

Jag hoppas att tomten hörsammar min önskan om ett moget och reflekterande medarbetarskap som skänker oss alla någon form av hanterbarhet i en vardag som till och från kan upplevas som svårtolkad.

Och så sist på min önskelista står hustrun. Men kanske får jag ordna den julklappen själv eftersom jag inte vill ha den där tomten involverad då.

jul3

Hustrun får en stor julpuss under misteln. För mitt i den här både utmanande och hoppfulla världen behöver vi också nära relationer med vänner, kompisar och våra familjer.

Nu får jag vänta på julafton och se om jag blir hörsammad.

Till alla bloggläsare – En riktigt god jul!

Ni är viktiga för mig. Att ni ger mig en del av er tid. För det är för er jag skriver.

 

 

 

 

 

Responses

  1. Tack Pär!
    Jag tror att Du liksom jag gläds speciellt åt det mogna samarbetet mellan delar av de politiska blocken som har inletts. Nu gäller att parterna är ärliga och framtidsinriktade. Du är förhoppningsvis med i leken ytterligare några år. ”För nu ska vi vara snälla”! Må friden råda i alla hus,

    • Tack för orden Hans-Erik!

      Uppskattar ditt engagemang för Eskilstuna.

      Jag önskar dig allt gott!
      Pär E

  2. Reblogga detta på anitaliljastenholm och kommenterade:
    Värme, medmänsklighet och ett gott ledarskap präglar Pär Eriksson och de tankar han förmedlat under 2014. Allt gott 2015 önskar jag dig och Eskilstuna. Jag besöker St Eskils kyrkogård under året och beundrar staden och är tacksam för goda vänner där!

    • Tack Anita för dina uppmuntrande ord.

      Fortsätt ditt humanistiska engagemang.

      Väl mött 2015!
      Pär E


Kommentera

Kategorier

