Skrivet av: Pär Eriksson | december 18, 2014

Veckan som gått – w 51

På jobbet
Det är magiskt att skriva vecka 51. Det känns i luften att vi närmar oss jul.

jul
Det syns hemma och det märks också i min egen mail-låda i form av julhälsningar från samarbetspartners och kollegor.

Och ändå så är jag inte riktigt framme vid kaklet än. Den här veckan är lika intensiv som vanligt.

Jag och den politiska ledningen träffar våra grann- och samarbetskommuner Enköping, Västerås och Strängnäs. Det är ett tidigt initiativ med de nya politiska konstellationerna.

Pensionärer1
Den här veckan hade vi årets sista kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a slutrapport om vård- och omsorgsboenden, samverkansavtal med elitidrotten, detaljplaner för del av Hållsta och Mesta.

Rapporten om vård- och omsorgsboenden är mycket viktig. Den handlar om de utbyggnadsbehov som vi har i Eskilstuna. Demografiskt blir det fler sk ”äldre äldre” och vi behöver också ersätta några gamla boenden med nyare och mer ändamålsenliga lokaler.

Det här är också en framtidsfråga för Eskilstuna.

Den här veckan träffades kommunledningsgsgruppen till sitt sista möte för året. En gång i månaden träffas förvaltningscheferna, bolagens VD.ar och kommunledningskontorets direktör.  På dagordningen stod den här gången bl a analys av det nya politiska läget.

Jag uppskattar den här gruppen. Den består av erfarna och kloka personer. Och det är precis det som behövs när det blåser.

gymnasiet

Den här veckan var jag inbjuden att träffa medarbetarna på St Eskils gymnasium. Temat kretsade kring Eskilstunas läge och den betydelse våra gymnasierskolor spelar för att utveckla den här staden.

Det kändes också extra magiskt att vara tillbaka till min egen gymnasieskola. Hustrun tittade lite undrande på mig vid frukostbordet när jag dristade mig att säga ”undrar om det är några lärare kvar från min tid…”

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det är som att Sporthallen inte vill ge med sig. Och jag har den största respekt att den anrika arena inte ger sig frivilligt.

Men jag tror att ni som följt frågan förstår läget. Vi har en Sporthall från 1955 och granngårds ett bad – om än moderniserat på vägen – från 1933.

Mdh1

Alla förstår att det behöver förnyas. Eskilstunas politiker har länge varit överens om att det behöver byggas både ett nytt bad och en ny arena.

Men det har gått grus i maskineriet. I veckan tar jag del av nya överklaganden från en fastighetsägare.

Eskilstuna Kuriren hade i veckan en läsvärd ledare där man analyserade rådande lagstiftning som ger en oerhört stark makt åt enskilda sk sakägare att stoppa upp viktiga samhälleliga satsningar. Ytterst är det en poltisk fråga på nationell nivå.

Min lärdom från andra kommuner är att det är både stimulerande men också svårt att modernisera en stad. Det finns alltid ett naturligt inbyggt motstånd.

Det blir upp till de som vi utveckla att stå för bevisen och argumenten. Bevisbördan är i den meningen tydlig. Den som vill ha det som det är avkrävs sällan ansvar eller några framtidsidéer.

Det finns en logik i det. Det viktiga är att inte tappa färdriktningen. Att bli missmodig eller förlora tron på utveckling.

Halmstad Arena

Tills dess så hänger sig gamla Sporthallen kvar. Och någonstan hör jag att denna fina plats ropar och vädjar – ”kan jag inte få gå i pension och ersättas av någon yngre…”

Men först ska juristerna avgöra om vi får bygga en ny arena i Eskilstuna. Så kan det också gå i en stad som vill så mycket.

På hemmaplan
Det närmar sig julvecka och det märks också hemma hos familjen Eriksson. Glöggmingel blandas med julklappsbestyr.

Själv förbereder jag mig som bäst för årets pepparkaksbak.

– Det behövs inget pepparkakshus. Du kletar bara…det räcker med pepparkaksfigurer och hjärtan, säger barnbarnen.

Annars lyssnar jag på en ny countrystjärna – Stugill Simpson. Vilket namn och vilken känsla.

Ha en bra julhelg!

 

 

Kommentera

Kategorier

