Skrivet av: Pär Eriksson | december 7, 2014

Om det paradoxala ledar- och medarbetarskapet och förmågan att agera i en anda av mogenhet

Ordet paradox betyder i sin ursprungliga mening att en teori motsägs av sunda förnuftet.

Paradox

Forskarvärlden brukar kunna parera det där genom att hävda att det sk sunda förnuftet ofta är en beskrivning om hur det tycks se ut medan en väl beprövad teori ofta svarar på hur det egentligen är.

Jag är fascinerad av paradoxer men kanske mer i meningen att det ofta finns två sidor av en företeelse. Det kan vara det sunda förnuftet möter teorin och vetenskapen men en paradox för mig är också att se på saker ur olika perspektiv – ur olika synvinklar.

Min erfarenhet är att det komplexa och allt mer svårtolkade samhället kräver mer av förmågan att se det månsidiga, det flerdimensionella eller låt oss kalla det paradoxer.

Att leva med paradoxer i vardagen
I vårt ledar- och medarbetarskap möter vi dagligen motsatta och just paradoxala bilder. Ibland upplever vi att vi har t ex både världens bästa och den sämsta vården – samtidigt.

Kvinnor

Aldrig någonsin har vi lagt ner så mycket pengar på vård och omsorg, vi har aldrig vetat och kunnat så mycket, haft så välutbildade medarbetare och ett så bra och aktivt anhörig- och frivilligarbete som nu.

Och samtidigt är det något som smärtar. Vi tar del av långa vårdköer och liggsår och ibland vanvård och ensamhet.

Så paradoxalt är det. Min erfarenhet är att världens bästa och sämsta vård till och med kan uttryckas under samma arbetspass.

lärare3

Vi ser samma sak inom skolan. Vi har aldrig någonsin varit så många lärare, skolpersonal och stödpersoner som nu. Föräldrarna har aldrig varit så välutbildade och vi vet mer om inlärning och hur barn och ungdomar fungerar.

Och ändå så ser vi dagliga tillkortakommanden. Barn som inte ges optimala förutsättningar.

Vikten av ett moget förhållningsätt
Jag skriver inte det här i någon försvarande ton utan mer som en reflektion över sakernas tillstånd och som en tanke att vi både behöver känna oss stolta över vårt arbete och sträcka på ryggarna samtidigt som vi möter utmaningarna och problemen med öppna ögon. Stolta men alltid öppna för kritik och synpunkter.

Genom att leva och agera i paradoxernas värld, i en miljö av motsägeslefulla bilder och analyser så ökar vi vår förmåga att förändra.

Balans

Det moderna ledar- och medarbetarskapet kommer att kräva än mer av den här förmågan. Jag märker det än tydligare när jag ser vad som blir allt viktigare vid rekrytering av nya chefer och medarbetare.

Begreppet mogenhet. Kanske kan någon misstolka mig men mitt budskap är tydligt – det komplexa och svårtolkade samhället kräver just mogna och reflekterande människor. Därför blir också det allt viktigare vid anställningssamtal och de årliga medarbetarsamtalen.

Det hetsiga, det ivriga, det kompromsslösa, det konfliktsökande blir till barlast för en modern organisation.

När jag lyfter det mogna ledar- och medarbetarskapet menar inte jag att vi ska vara tråkiga eller otydliga. Eller hålla tillbaka kritik eller att inte påtala tillkortakommanden. Inte alls.

Men i det mogna agerandet ligger alltid viljan till att själv ta ansvar. Inte peka finger åt ”någon annan” eller upprepa det slitna ”gör om – gör rätt” – vilket ofta indikerar att det är någon annan än jag själv som bär ansvaret.

I det mogna förhållningsättet ingår självreflektion och en stark förmåga att vara konstruktiv, att bidra till lösningar. Att leva förändringen.

Om vi förmår ta de här stegen kommer vi att bättre kunna bidra till att utveckla vårt jobb och våra arbetslag. Och i bästa fall bidrar det till att utveckla en hel stad och en hel region. Så viktigt är det.

Yin och Yang

Och som om inte det var nog…så erbjuder förmågan att förstå det paradoxala, det komplexa en personlig utveckling. Där jag än bättre förmår hålla i min egen styråra och äga mitt eget liv och stå upp för mina val.

Ha en bra vecka!

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

