Skrivet av: Pär Eriksson | december 4, 2014

Veckan som gått – w 49

På jobbet
Vi skriver december och påminns om hur fort ett år går.

deabatt

Så sent som i onsdags förra veckan så var jag i Västerås och träffade min kollega. Bland annat pratade vi om det politiska läget och jag berättade att Eskilstuna kommun hade en stabil majoritet.

Föga anade jag då att vi stod inför en politisk turbulens med anledning av ett partipolitiskt avhopp som påverkar majoritetsförhållandena.

Men så är det nu i Eskilstuna och den här veckan fylls av samtal och förhandlingar. I någon mening är det både spännande och intressant även för oss tjänstemän. Det är att befinna sig i den kommunala demokratins epicentrum.

Och samtidigt skall verksamheten löpa på som vanligt. Och det är väl det som är en styrka i en kommunal organisation.

Vi hade en bra träff med den nya polisledningen i Sörmland. Polisen blir nu en central myndighet istället för organiserade i relativt självständiga länspolisområden.

Polis
Från och med årsskiftet ingår Sörmland i samma region som Östergötland och Jönköpings län. Ny regionpolismästare blir Ulrika Herbst som kanske några känner från den tiden hon verkade i Eskilstuna. Ny chef för Sörmland blir Eskilstunabon Mikael Backman.

Vårt möte kom att kretsa kring läget i Eskilstuna. Både våra styrkor och möjligheter men också de problem vi haft med gängrelaterat våld och rena dödsskjutningar.

Jag blir stolt över att ytterligare en av våra verksamheter blir HBT-certifierad. Det innebär att arbetsplatsen genomgått RFSL:s utbildning och genomfört de krav som ställs.

Min bild att en modern organisation – som Eskilstuna kommun vill vara – ska ha ett brett perspektiv när det gäller frågor om könsidentitet och också våga utmana ett stereotypt könsrollstänkande.

hbt-certifiering

Lisa Erikson, RFSL lämnar över bevis på certifieringen till enhetschef Anneli Broman

Den här gången är det 50 personliga assistenter som går i bräschen och markerar vikten av frågan.

Den här veckan har vi besök av landshövding Liselott Hagberg. Hon var i sin tidigare roll en erfaren riksdagspolitiker men har nu det viktiga uppdraget att vara ”statens sändebud” i Sörmland.

Jag vet att landshövdningen särskilt prioriterar frågor som rör integration och förmågan att skapa fler jobb. Det är inte fel att hon kommer till Eskilstuna.

Den här veckan är det dags för den årliga Medaljfesten där Eskilstunabor uppmärksammas för sina insatser för vår stad.

I år ser laguppställningen riktigt stark ut – Håkan Jormelius med rötterna i Rekarne Sparbank, Eva Karlsson, entreprenör och företagare, Lisbet Svedlind, journalist på Folket tillika författare, Bengt Karlsson, kulturpersonliget och politiker i Torshälla,  Sven-Erik Fritz, företagare och fd ordförande i speedwaylaget Smederna samt Siw Jansson, mångårig och erfaren lokalpolitiker.

Esklistuna3

Jag har haft förmånen att samarbeta med fler av dom och jag blir så glad att det finns ett sådant engagemang för Eskilstuna och Torshälla.

Det ska också delas ut ett musikpris till en Eskilstunabo som betytt mycket. Jag får bärga mig något nu i skrivande stund men lovar att ni inte kommer att bli besvikna. Eskilstuna när vi är som bäst.

Det är nu klart att Lena Lundberg kommer tillbaka till Eskilstuna kommun. Hon arbetade under 2000-talet som ekonomidirektör i såväl Eskilstuna som Västerås och nu senast som Vd för Strängnäs Energi och miljö.

Lena blir ny adminstrativ chef på kommunledningskontoret och kommer bl a att ansvara för ärendehanteringen i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.

Pinpoint

Jag hoppas att ni hittar till vår pod-radio ”Pin Point Eskilstuna”. Andra programmet ligger nu ute. Får inte missas av den vetgirige. Sök på vår hemsida alternativt att ni har en pod-ikon.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Som uppvuxen i en stad så har man ett speciellt förhållande till alla bostadsområden och kvarter. Antingen så hade man en kompis eller kanske tjejen man var kär i som bodde där eller att det fanns en bio eller en fotbollsplan.

Jag minns gamla Nyfors väl. Slitna uttjänta träkåkar som någon gång i tiden stått för modernitet.

Nyfors ligger mitt i Eskilstuna och var kanske vårt allra första moderna bostadsområde. Ett eget fint torg – Järntorget – i ena ändan och det anrika Tunavallen i den andra.

Royal2

Och naturligtvis biograf Royal, en fritidsgård som jag till och från hängde på och klassiska Fuxen där man spelade pingis.

Så någonstans bär jag det där området i mitt hjärta. Just därför glädjer det mig lite extra att vi den här veckan premiärvisar en film om Nyfors historia. Det är inom ramen för Eskilkällan och en stor eloge till våra medarbetare Cecilia Marnetoft och Tomas Carlberg som jobbat med det här projektet.

Nyfors

Det är först när vi förstår vår historia som vi kan forma det framtida Eskilstuna.

På hemmaplan
Det är något speciellt med första advent. Det är som att vi lägger den gråa hösten till handlingarna och öppnar upp för julen och vintern.

Jag blev glad att vi nu sätter en ny tradition – utöver Rademachersmedjorna och Munktellstaden – Fristadstorget. Julgranen står där så grann och vi väntar nu på den nya isbanan.

Hustrun flaggar för skidåkning i helgen. Vet inte riktigt hur det ska ske…

Annars lyssnar jag mycket på legenden Hank Williams. Det slog mig när jag lyssnade igenom hans samling att vi här har själva roten till rocken popen, soulen, hip-hopen och countryn. Tänk att det var Hank …

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

