Skrivet av: Pär Eriksson | november 16, 2014

Om människovärde, att livet är tufft och vikten av att inte fly från det svåra

– Pär, vi får inte fly från det svåra…

hjärta

Jag minns än idag vad min chef sa till mig när jag kände mig missmodig, trött och omotiverad.

Jag var en ung och nyutexaminerad socionom. Trots en riktigt bra utbildning, praktik och egna livserfarenheter så var det ändå en ung socialarbetare som hade att möta en verklighet jag inte riktigt var förberedd på.

Barn som blev slagna, sexuella övergrepp i familjer, missbruk och kriminalitet. Och ond bråd död. Det var som att verkligheten blev verklig.

Jag kunde skatta mig lycklig att jag hade en riktigt bra, erfaren och mogen chef som såg det här och kunde vägleda mig.

Tio tankar - bilder 9

Både bejaka mina känslor och mina tillkortakommanden men också ingjuta hopp och mod.

Och det var precis vad hon gjorde genom att föra långa samtal om vikten av att inte fly från det svåra. Att orka möta verkligheten som den var.

– Det är därför vi finns, det är därför du har det här jobbet – påminde hon mig.

– Det är för att livet är svårt, som vi finns.

Jag påminner mig om den här erfarenheten och de här samtalen så här flera decennier senare.

En tuff verklighet gör sig påmind
Jag ser ett Eskilstuna som har så stora möjligheter men också många utmaningar. Jag får känsliga berättelser om barn och ungdomar som inte har det bra. Jag hör berättelser om ett växande misbruk. Jag ser humanistiska etik- och moraluppfattningar om vad som är rätt och fel som utmanas.

Alienation

Jag möter unga människor som kommit hit som flyktingar och bär med sig erfarenheter jag knappt orkar ta till mig.

Jag möter allt fler tiggare på våra gator och jag ser bara ledsamhet när våra ögon möts.

Läsaren tycker kanske att jag målar upp en dyster bild. Och kanske är det så. Samtidigt behöver vi prata om vårt läge.

Jag ser det också i vår medarbetarundersökning. Totalt sett redovisas ett bra resultat. Vi har en kommunal organisation där medarbetarna trivs och gör ett bra arbete. Vi har ett gott ledar- och medarbetarskap. Det är viktigt att få säga det.

Och samtidigt så är det tufft. Vi ser det framförallt inom förskolan, skolan, vård och omsorg och socialtjänsten.

Vikten av att gå tillsammans
En del av det handlar säkert om känslan av bristande resurser men också om läget i samhället. Vi möter en allt svårare och komplexare värld.

Och det är där min chefs ord stärker mig så.

– Pär, vi kan inte fly från det svåra. Det är nu vi behövs.

Och det är så rätt tänkt. Vi har utbildat oss till barnskötare, lärare, undersköterskor, sjuksköterskor, socionomer och andra viktiga yrkesgrupper därför att vi vill göra en skillnad.

Det är den missionen som jag vill ska genomsyra vårt arbete, vår attityd och våra verksamheter – en obändig tro på förändringens möjligheter.

Jag förstår att det ibland känns tungt och svårt. Jag förstår källan till känslan av missmod och uppgivenhet.

Men den får aldrig, aldrig ta överhanden.

Ansikten

Och vi måste göra det tillsammans. Det finns inte plats för att leta syndabockar, peka på ”någon annan” eller att frånhända sig ansvar. Det finns bara ett tillsammans. Skuldra vi skuldra.

Ytterst en daglig kamp för människovärde.

Ha en bra vecka!

 

Kommentera

Kategorier

