Skrivet av: Pär Eriksson | november 6, 2014

Veckan som gått – w 45

På jobbet
Jag fick besök av Hilda och Ebba.

Arbete

Det är två gymnasietjejer som gör ett specialarbete kring företagande i Eskilstuna.

Jag gillar sådana här träffar. Det ger mig möjlighet att prata om Eskilstuna och vilka utmaningar vi har men det ger mig också ett lärande. För det är så stimulerade att få del av två unga människors tankar och drömmar om sina liv.

Och vi känner kodorden – få ett jobb och arbetslivserfarenhet och sedan kunna resa utomlands ett tag och sedan…sedan bosätta sig i Esklistuna. Det är för den här generationen vi jobbar. Det är deras Eskilstuna vi skall ha för ögonen.

Vi äldre måste bli än mer öppna, se lite mindre till vår generations intressen och förstå att vi bygger och formar Eskilstuna för våra barn och barnbarn. Bra där Hilda och Ebba att ni påminde mig.

Pussel

Det är två stora och viktiga utredningar som vi tjänstmän har att hantera just nu. Översyn av nämnder och förvaltningar samt en översyn av den kommunala bolagsstrukturen.

Jag kan förstå att det här inte är några kioskvältare och samtidigt är det två oerhört viktiga frågor för en kommun. Hur organiserar vi oss, hur styrs kommunen och hur skapas resultat?

Det är också en del av det demokratiska uppdraget.

Den här veckan celebrerar vi alla medarbetare som jobbat 25-år i kommunen. Det är nästan tvåhundra och jag blir berörd över att möta den här gruppen.

Det finns en sådan erfarenhet och också en stor portion lojalitet mot Eskilstuna och våra verksamheter som jag uppskattar.

Ni som följer mig regelbundet vet att jag är mån om blogg-texterna. Det är ett sätt att reflektera över sakernas tillstånd men det är också ett sätt att hålla igång dialogen med er.

Nu tar vår kommunikationsdirektör Eva Norberg och jag ytterligare ett initiativ – POD-radio. Tekniken möjliggör numer att också via det talade ordet kan konmmunicera och prata om vårt jobb och om Eskilstuna.

Den här veckan gjorde vi vårt första staplande försök. Kolla upp redan nästa vecka hur det blev. Klicka er in på eskilstuna.se och leta er vidare.

Den här veckan åker jag en sväng till vår grannstad Västerås för att tacka kommunstyrelsens ordförande Ulla Persson som nu går till andra uppdrag.

Ulla P

Hon har varit viktig för mig under mina år i Västerås och hon har också varit en varm anhängare av samarbetet mellan Västerås och Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det slår mig att många av våra medarbetare är ute i landet – och ibland i världen – inbjudna för att prata om en viss verksamhet eller något som Eskilstuna gör bra.

Det blir inte alltid synligjort eller ens är känt av Eskilstunaborna.

Många gånger är det frågor som handlar om miljöarbete men också frågor som rör kultur, integration, stadsbyggnad, socialtjänst, vård och omsorg eller skola.

Jämställdhet

Den här veckan så är ett antal medarbetare i Helsingfors för att prata om Eskilstunas jämställdhetsarbete.

Förra veckan var vår ekonomidirektör i inbjuden till Enköping för att delge våra erfarenheter av styrning och uppföljning.

Själv var jag stolt över att bli inbjuden till Stora Ledarskapsdagen i Stockholm den här veckan. Jag resonerade om Eskilstuna erfarenheter av hur man förflyttar inte bara en organisation utan en hel stad.

Stora Ledarskapsdagen

Fint sällskap…

Lägger jag då till personer från näringslivet, organisationer och föreningar som är ute i landet och pratar väl om Eskilstuna så börjar det torna fram en optimistisk bild av den här staden. Mitt i alla utmaningar. Eller kanske just därför… den här staden är värd någonting som stavas respekt.

Så bygger man också ett samhälle

På hemmaplan
Jag vet inte vad som håller på att ske i vår familj. När jag vid TV:n påpekar att fotbollsspelaren Caroline Seger numer spelar i Paris SG och att hon blir lagkompis med Lotta Schelin så rättar den annars sport-ointresserade hustrun mig – ”Lotta spelar i Lyon…”

Helgen fylls annars av höstgryta hos kompisar. Alltid trevligt.

Annars lyssnar jag mycket på Van Morrison och jag funderar alltjämt på var Lotta Schelin spelar…

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

