Skrivet av: Pär Eriksson | september 28, 2014

Om en helig man, en by och vikten av att söka den goda intentionen

Det var en by som hade stora problem.

by

Det rådde missväxt och bybefolkningen genomgick stora umbäranden. Människorna började anklaga varandra och den tidigare så optimistiska och uppmuntrande andan som karaktäriserade byn hade förbytts till misstänksamhet och unnsamhet.

Men det gick ett rykte att det hade kommit en helig man till byn och om man visade honom aktning så skulle det gå bra både för ens familj och byn.

Alla började spekulera vem det kunde vara. Och eftersom inget riktigt visste vem det var så började människorna i byn – för säkerhets skull – att behandla varandra varmare och kamratligare eftersom det kunde ju vara så att vem som helst kunde vara den helige mannen.

Jag tror läsaren förstår budskapet och var den här berättelsen ska ta vägen. Byn tog sig ur sina problem och en ny anda och kultur växte fram som byggde på respekt och ödmjukhet.

Ett modigt medarbetarskap
Jag kom att tänka på den här lite filosofiska betraktelsen när en av mina arbetskamrater glatt kom in i mitt rum och berättade om hen.

modigt medarbetarskap3

Arbetskamraten menade att om alla hade den positiva och mogna attityden och inställningen till jobbet och uppdraget som hen hade så skulle vår kommunala organisation och Eskilstuna ta ett stort steg i sin utveckling.

Arbetskamraten berättade om hens sjusärdeles förmåga att lyssna, att se den andres goda intention och alltid eftersträva konstruktiva lösningar på ett problem snarare än att skuldbelägga, klandra och förmedla att det är ”någon annans” ansvar.

Direkt for jag iväg i mina egna tankar. Vem kan det vara som bär på sådana ideal och krafter? Här har vi verkligen en person som dagligen lever budskapet om det ”modiga medarbetarskapet”.

Senare på förmiddagen var det dags för kaffe och det slog mig att jag nog fick skärpa upp mig. Tänk om hen sitter här i kafferummet och vill småprata med mig.

hjärta

Senare på dagen hade jag ett möte i Värjan där många av våra förvaltningsledningar och administratörer har sin vardag. Jag tänkte att den där hen jobbar nog där så det är bäst att jag släpper eventuell bitterhet och rastlöshet.

På eftermiddagen besökte jag en av våra verksamheter och fick samma tanke – det är nog här hen jobbar så nu får kommundirektören ta och visa sin bästa och mognaste sida.

Ett nytt och modernt sätt att förhålla sig
Läsaren förstår att jag tar ut svängarna med berättelsen om den helige mannen. Men inte bara som en rolig tankelek utan också som en modell för hur vi bör förhålla oss till varandra i vardagen.

Jag har stor förståelse för att vi sliter och stressar. Budskap kan tyckas motsägelsefulla, krav och förväntningar orimliga. Känslan av att politiker, chefer, kollegor eller samarbetspartners inte förstår just mig och mitt sätt att se världen.

Tio tankar - bilder3

I en organisation eller på en arbetsplats är vi länkande och beroende av varandra

Det är djupt mänskligt. Men låt oss bara för en sekund reflektera över att vi alla bär på egna berättelser och viktiga erfarenheter. Det är inte bara min tolkning, mina erfarenheter som är sanning. Det är tillsammans – i en kommun eller i ett arbetslag som styrkan finns.

Jag vill bli lyssnad på och har också rätt att kräva det. Men det förutsätter också att jag själv är öppen och redo att lyssna. Att försöka förstå, att söka den andres goda intention.

Inte med en attityd om att ”dom inte förstår” utan med en öppenhet, neddragna axlar och ett öppet sinnelag att vi gör det här tillsammans. Oaktat organisatorisk tillhörighet, yrkesidentitet eller uppdrag.

grupp

Därför vill jag att vi alla söker den här medarbetaren som min arbetskamrat så inspirerande berättade om.

Jag vet inte riktigt var hen arbetar. Det kan vara på en skola, ett äldreboende, på gatukontoret eller på biblioteket. Eller kanske på räddningstjänsten eller i hemtjänsten. Eller i stadshuset eller i något av våra bolag.

Eller också är det du…

Ha en riktigt bra vecka!

Kommentera

Kategorier

