Skrivet av: Pär Eriksson | september 25, 2014

Veckan som gått – w 39

På jobbet
En ny mandatperiod betyder också behov av att analysera om det behöver göras några organisatoriska förändringar.

förändring

Just nu ser vi på politikens uppdrag över om nämnd- och förvaltningsstrukturen behöver vässas.

Vi kommer också att få ett uppdrag att se över behovet av förändringar inom bolagsstrukturen.

Det här är viktigt även om jag förstår att det inte engagerar Eskilstunaborna på något djupare sätt. De har förväntningar att den kommunala organisationen fungerar och är effektiv.

Min bild är att vi behöver sätta än mer kraft på att skapa fler jobb i Eskilstuna. Arbetslösheten är vår akilleshäl. Det beror inte på att det är något ”fel” på oss eller på vår stad utan att vi genomgår en strukturell omvandling.

organisation

Den här veckan så välkomnar vi ett 25-tal nya chefer till Eskilstuna kommun. Några kommer från våra egna led och arbetat som lärare, socialsekreterare, sjuksköterskor eller utvecklare och några kommer från andra kommuner, företag eller organisationer.

Annika T

Annika Tjernstöm – vår HR-direktör med övegripande ansvarar för vår chefsrekrytering får symbolisera den nya generationen kommunala ledare

Nu är det också tydligt att det är 1980-talisterna som kliver in i ledarskapet.

Jag är så glad att vi valt dom – eller mer sant – dom har valt oss. För så ser det ut på arbetsmarknaden. Chefsrekryteringar går inte av sig själv. Vi arbetsgivare får i positiv mening anstränga oss.

Och jag blir så hoppfull och glad när jag möter det här gänget. De känner för sin verksamhet och de känner för Eskilstuna.

Den här veckan har vi styrgruppsmöte för det vi kallar Fler jobb. Nu växlar vi upp det sk trainee-projektet där 350 personer som är arbetslösa ges möjlighet att under ett år arbeta i någon av våra kommunala verksamheter.

Nu ger vi 100 personer med psykiska funktionsdhinder och 50 med fysiska möjlighet till anställning inom kommunen. Det känns så rätt och så framåtsyftande. I den här frågan är Eskilstuna Sverigeledande och kanske jag vågar skriva världs….nej där håller nog Jantelagen mig tillbaka.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I tider av nytt torg, nytt bad, arena och bostäder så är det också viktigt att lyfta upp andra viktiga verksamheter.

De som följer mig regelbundet vet att jag hyllar boken och läsandets lov. Inte i första hand för att vara en kulturell finsmakare – även om det också är viktigt – utan  för att läsandet gör oss bildande och ödmjuka.

bibliotket

Läsandet tvingar oss att reflektera, att tänka efter. Också som en kontrast till de sociala mediernas ofta snabba och pulserande logik.

Jag är stolt över vårt bibliotek.

Lyssnar vi noga så hör man väggarna berätta om småbarn och föräldrar som tillbringat otaliga timmar på barn- och ungdomsavdelningen genom åren.

Vi hör berättelser om gymnasieelever som sökt kunskap och förberett sig in för prov och redovisningar.

Vi hör berättelser om historieintresserade som sökt kunskap om Eskilstuna och blivit ett med Eskilkälllan som bär så mycket av vår stads kultur och bakgrund.

Vi hör om de välfyllda arkiven och Deckarbiblioteket.

läsande

Vi förstår vad mycket tidskrifts- och tidningsläsande som skett genom åren på vårt välsorterade Stadsbibliotek.

Vi förstår att många sökt musiken, filmen och numera också författarkvällar i det klassiska Kontrast.

Vi tar vårt Stadsbibliotek så givet. Det bara finns där. Decennie efter decennie. Så viktig för vår stad.

På hemmaplan
Efter en underbar familjehelg i det vackra Sälen så är det nu ”vanlig” helg. Det är en ynnest att få umgås med sina barn och barnbarn i full aktivitet. Att få ner far-/morfar i det läskigaste av vattenrutschkanor är en bedrift.

vandring

Å andra sidan fick dom ta de första stegen på det som de inte vet att jag vet – att det blir mycket fjällvandring de närmaste åren…

Passa på att besöka Världskulturfestivalen i helgen. På Munktellområdet händer spännande saker under fredag-lördag.

Annars lyssnar jag på Ryan Adams. En countryinspirerad singer-songwriter som genom åren tillhört mina favoriter.

Ha en riktigt bra hösthelg!

 

 

Kommentera

Kategorier

