Skrivet av: Pär Eriksson | september 7, 2014

Om en bakelse, demokrati och vikten av att göra sin röst hörd

– Pappa tog på sig kostymen och jag min finaste klänning. Sedan köpte vi de godaste bakelserna. Som att vi firade.

Bakelser

Vi sitter på altanen i det vackraste sensommarvädret. Det är min mamma som berättar hur viktig valdagen var för henne och min pappa.

De var båda uppvuxna i ett tidigt 1900-tal där demokrati och allmän rösträtt ännu inte var given. Min mamma är årsbarn med den kvinnliga rösträttens införande.

Det är bra att påminna sig om det. Det som vi tar för givet och kanske ibland raljerar över är något som våra föräldrar, far- och morföräldrar fick kämpa för.

Det som idag många gånger handlar om – och jag hoppas ingen tar illa upp – vilket parti som gynnar just min plånbok och mina intressen, handlade då om rätten till inflytande, rätten att få uttrycka sig, rätten att få rösta.

Och kanske vi börjar bli distanserade från vår historia. Demokratin är så given att vi inte ser den. Den bara finns där. Berättelserna om en annan tid har inte längre så många vittnen. Rösterna dör bort som kan berätta om ett annat samhälle.

En hoppfull värld men också en motvind
Samtidigt räcker det med att blicka ut i världen för att få en tankeställare.

Under de senaste decennierna har det hänt så mycket positivt. Hela länder, regioner och världsdelar har demokratiserats.

Berlinmuren

På 1980- och 1990-talen demokratiserades Latinamerika när militärdiktaturerna föll. I samband med Berlinmurens söndervittring 1989 föll de kommunistiska diktaturerna.

Stora delar av Afrika demokratiserades på 1990-talen när enpartistater och apartheidregimer ersattses av folkvalda parlament.

Så sett ur ett längre tidsperspektiv så har den liberala demokratin med allmän och lika rösträtt kombinerat med yttrande- och mötesfrihet haft stor framgång.

Samtidigt blåser det en kraftig motvind. Enligt Freedom House – en politiskt obunden forskningsorganisation – har antal demokratier minskat de senaste åren.

karta demokratier

När vi nu skriver 2014 så beräknar de att det finns 116 länder av världens 194 som har någon form av allmänna val. Men att det ”bara” är 89 av 194 som kan räknas som demokratier med en snävare definition.

Det betyder att det inte ens är 50% av världens länder som kan kalla sig demokratier.

Det om något är en utmaning. Där har vi den stora framtidsvisionen för världen. Något att kämpa för.

Stora utmaningar
För just nu ser läget tufft ut. Den så hoppfulla arabiska våren har åtminstone för tillfället åkt på allvarliga bakslag.

arabiska våren

Det som tycktes så glädjande där på Tahirtorget i Kairo och liknande platser har ersatts av nya spänningar och motsättningar, flyktingströmmar och inbördeskrig.

Den extrema islamistiska rörelsen IS vinner framgång i delar av Syrien och Irak med ett skräckvälde där kristna, muslimer och oppositionella massavrättas. Om detta måste berättas.

Den spirande demokratirörelsen i Kina har fått det allt svårare de senaste åren.

I många av världens länder behandlas etniska grupper, barn och kvinnor ovärdigt. Långt från de demokratiska grundvärderingarnas normer och synsätt.

Samtidigt har också de demokratiska länderna egna utmaningar. Demokratin måste ständigt underhållas, vårdas och försvaras. Arbetslöshet och socialt utanförskap ger bränsle för rasism och främlingsfientlighet. Grupper ställs mot grupper.

hjärta

Kanske jag saknar det samtalet också i dessa valtider. Vi diskuterar viktiga frågor om skatter och ekonomiska satsningar. Vem gynnas av vad…mer sällan lyfter vi tillsammans vikten av demokratin.

Kanske behövs det en 93-årig klok mamma som påminner mig om vikten av att gå och rösta. Om än anspråkslöst göra sin röst hörd – oaktat parti- eller blankröst.

Så det blir nog till att ta på sig kostymen, ta sig till vallokalen och sedan köpa en bakelse. Jo, så får det bli.

– Eller hur, säger jag till min mamma.

Hon skrattar så gott där i septembersolen.

– Ja du är tokig du…det skulle se ut…kostym…

Men någonstans i hennes ansikte ser jag att hon menar allvar. Som att det där med att rösta och demokrati inte är något att skämta om. Det är på djupaste allvar. Och hon vet att jag vet att hon vet…

Ha en bra vecka!

 

Responses

  1. Stort TACK Pär!

  2. Viktigt och bra att det du tar upp vikten av att rösta.

  3. Bra skrivet! Med lite perspektiv och personlig touch lyser du på vikten av demokratin och att inte ta den för givet. Tack!

  4. Pär, denna krönika ska jag läsa upp för mina elever. Jag läser ofta det som du skriver och håller i mångt och mycket med. Det blir liksom på riktigt när en idag levande person (din mamma) varit med om tiden då demokrati inte var lika självklar i Sverige. Tack! /Jennie Werner, Lärare Faktoriet

  5. Vad glad jag blir Jennie.

    Då betyder ju skrivandet något.

    Hälsa dina elever.

    Pär E


Kommentera

Kategorier

