Skrivet av: Pär Eriksson | september 4, 2014

Veckan som gått – w 36

På jobbet
Smarta gröna städer tänker nytt.
Eskilstuna växer

Det slår mig att Eskilstuna är på väg åt rätt håll i många miljöfrågor. Den här veckan så startar vi en sk omlastningscentral. På ett nytt sätt samordnar vi gemensamma transporter av t ex livsmedel. Istället för att det åker fyra olika lastbilar till en förskola eller ett äldreboende kommer det en.

Både kommunen och miljön blir vinnare.

Det här låter väl rimligt tänker läsaren men så märkvärdigt är det väl inte. Men så är det. Eskilstuna är i front.

Samtidigt finns det lärdomar. När politiken har en riktning och en tydlig vision så blir också den kommunala organisationen stark i sitt genomförande. I just den här frågan har vi också haft hjälp av en av Mälardalens vassaste logistiker – Kirsi Dogan. Bra där!

Den här veckan var det dags för kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a kommunalisering av Eskilstuna Marknadsföring AB, kommunikationsplan vid kriser, ”en-väg-in” i kommunen, motioner om solel och mat samt summering av arbetet med medborgarförslag.

färgsortering

Jag har skrivit det tidigare – jag blir imponerad över alla internationella besök vi har i Stadshuset. Förra veckan var det några japanska forskare här och ville hämta inspiration om vårt miljöarbete. Den här veckan har vi besök från Colombia i samma ärende. Samtidigt är representanter från nätverket Eurotowns och träffar några av våra medarbetare.

Själv knåpar jag på ett inledningstal till nästa vecka där jag ska hälsa en internationell konferens välkommen till Eskilstuna.

Jag är inte så säker att Eskilstunaborna har den här bilden eller ens nås av det här budskapet. Nu har jag berättat det för er.

Jag är så glad att Scenkonst Sörmland flyttat till Eskilstuna. De blir ”Munktellstadenbor” och kommer att betyda mycket för oss.

Scenkonst

Scenkonst Sörmland är en länsövergripande verksamhet som arrangerar och producerar musik, teater, dans och film. De har också en bred pedagogisk verksamhet som riktar sig till barn och ungdomar.

Ni är så välkomna till oss och ett stort lycka till!

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Skolan, bildningen och utbildningen är Eskilstunas viktigaste framtidsfråga.

Läsning

Vi har varit en producerande och tillverkande stad i mer än 400 år. Jobben fanns här och genom århundranden har unga människor kunnat få ett yrke ”på plats”. I industriskolor och genom lärlingssystem.

Vi har svarvat, borrat, fräst, svetsat och gjutit. Vi har arbetat i handeln och i serviceyrken. Allt detta är viktigt även framöver men snart finns inget yrke som inte kräver en gedigen hantverksutbildning eller en högskoleexamen.

Jobben finns där men inte som förr. Det kommer att krävas stora insatser av våra ungdomar de närmaste åren. Eskilstuna behöver ta skolan på ännu mer allvar.

Och i den missionen räcker det inte att bara ropa på mer resurser – även om det också är viktigt – utan det kommer att krävas att föräldrar, far- och morföräldrar, lärare, organisationer, föreningar och näringsliv på djupet hyllar lärandets lov, stöttar våra elever och börjar prata väl om skolan.

barn

Lärarförbundet rankar årligen landets 290 kommuner utifrån ett antal kriterier. Från en plats på nedre halvan tog sig Eskilstuna till 234 plats förra året till årets 161.

Kanske inget att slå sig för bröstet för men sakta men säkert tar vi oss åt rätt håll. Att förändra skolan, att lyfta utbildningens betydelse, att få med föräldrar och elever tar tid. Men jag blir så glad att riktningen är tydlig.

På hemmaplan
Jag älskar den här delen av hösten. Klar luft, blå himmel och sol.

Förra helgen hade jag besök av tio av mina gamla tonårskompisar. Vi kunde sitta ute hela kvällen.

Den här helgen så blir det Magnus Carlsson och hans Weeping Willows på fina Marys Café. Jag har alltid gillat Magnus, hans tilltal och sound. Och kanske viktigaste – han blir bara bättre och bättre ju mer jag lyssnar på honom.

Torshälla

Torshälla bjuder den här helgen på den årliga marknaden. Gör gärna ett besök.

Annars lyssnar jag på-  just det – Weeping Willows.

Ha en bra helg!

 

Kommentera

Kategorier

