Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 31, 2014

Om Dylan, att lyssna, en god intention och vikten av att förstå att tiderna förändras

”For the times they are a-changin” sjöng Bob Dylan 1964 och satte i en textrad ord på vad en hel värld kände.

Bob Dylan

Det var ett 1960-tal som karaktäriserades av uppbrott mot rasism, sociala orättvisor, diktatur och kolonialism. Och om vi ska tro Dylan så var det förändring som var den tidens kodord.

Jag vet inte om ni håller med mig på kommatecknet men den värld vi nu betraktar och lever i bär drag av 1960-talet. Om än i andra former, med andra analyser och rubriker. Men kodordet stavas förändring.

En hoppfull värld fylld av motsättningar
Många av de länder vi kallar fattiga eller utvecklingsländer tar sin rättmätiga plats på världskartan. Barn och ungdomar ges allt större möjlighet att lära sig läsa och skriva.

Trots att vi nu läser om ett aggressivt ebola-virus som sprider sig i afrikanska länder så finns det också mycket hoppfullt att berätta om när det gäller de stora folksjukdomarna.

elever

De unga kvinnorna tar en ny plats och bryter upp gamla invanda patriarkala system.

Bakom den här hoppfulla förändringen döljer sig naturligtvis stora utmaningar och motsättningar. Vi möter också en värld fylld av nytt våld, dödande och flyktingströmmar. Nya sociala orättvisor och känslan av utanförskap.

Det är i den här kontexten vi lever. Det är i den här miljön och myllan vi ska verka i på våra arbetsplatser, i vår stad och i våra familjerelationer. En värld fylld av möjligheter men som samtidigt kräver så mycket av oss.

Vikten av förändring
Min erfarenhet är att om vi själva – på det personliga planet – förmår ta till oss den här paradoxala verkligheten så blir vi också en röst för medmänsklighet, humanism och demokrati.

förändring1

Den inställningen börjar med en djup förståelse för vikten av förändring. Inte förändring för sin egen skull eller för att det är särskilt kul utan insikten att det endast är förändring som skapar en nödvändig skillnad – något nytt, något annat, något hoppfullt.

Förändring handlar också många gånger om att bevara och behålla status quo. Det kan tyckas motsägelsefullt men om vi vill bevara något gott och göra något beständigt så måste vi förändra för att kunna behålla.

Vikten av samtalet och förmågan att lyssna
Om vi ska lyckas förändra – världen, vår stad, vår familj eller oss själva – så måste vi börja med att lyssna.

Det är i samtalet, i frågorna, i nyfikenheten förändring skapas. Det nya moderna ledarskapet – oaktat om det gäller det politiska ledarskapet, att leda en kommun, en skola, ett äldreboende, en idrottsförening eller ett samfund – utgår ifrån lyssnande. Att se den andres goda intention. Att vara nyfiken.

Inte i första hand för att vara en juste människa – vilket också är viktigt – utan för att förstå. Genom samtalet och dialogen lär jag mig mer. Jag förstår det jag inte förstått. Och vice versa – i samtalet förstår jag än mer så att jag stärker min egen uppfattning.

nyfikenhet

Jag tror att det moderna samhället kommer att kräva än mer av det mogna och reflekterande samtalet. Som en kontrast till ökade spänningar och motsättningar. Som en kontrast till sociala mediers krav på 140 tecken och dess korta, slagkraftiga paroller.

Det mogna samtalet som en kontrast till den politiska logikens ”rätt-och-fel”. Som en kontrast till debatt- och insändarsidornas känsla av oförsonlighet och mål att ”trycka till någon”.

Fördragsamhet med sig själv och andra
Ett verktyg för att själv uppmuntra samtalet, nyfikenheten och att leva budskapet med att se den goda intentionen hos andra hittade jag av en slump (?) hos författaren och DN-krönikören Lena Andersson – hon har en penna som jag tycker är intressant att följa framöver.

I en av hennes romaner – om mitt minne inte sviker mig så tror jag att det var ”Var det så bra?” från 1999 – låter hon en av romanfigurerna fundera:

”Jag tror att grundproblemet är att andras handlingar tolkar vi behavioristiskt – utifrån och objektivt. Våra egna tankar tolkar vi fenomenlogiskt – inifrån medvetandet.

Det är människan dilemma. Och på grund av det har vi alla en sådan vidsträckt förståelse för våra egna handlingar och så liten för andras.”

Läs gärna om det citatet. Det innehåller så mycket insikt och så mycket klokskap.

Om vi bara prövar och övar att leva utifrån den här insikten så vore mycket vunnet. Det förändrar säkert inte samhället eller våra liv dramatiskt men om vi är tillräckligt tålmodiga och ihärdiga så förändrar vi vårt tänkande och vårt förhållningssätt.

I de bästa av världar blir vi lite mer ödmjuka för andra människor och andras värderingar. Lite mer lyhörda för andras erfarenheter.

Och kanske våra öron blir lite större på bekostnad av våra munnar.

Mänskliga rättigheter

Nu om någonsin- så här i början av 2000-talet – behöver vi människor varandra. Mer samtal, mer dialog och mindre hat, våld och oförsonlighet. Detta utan att för en sekund kompromissa med grundläggande demokratiska och humanistiska grundvärderingar.

Så bygger man moderna samhällen och städer.

Eller som Bob Dylan skulle uttryck det

”Then you better start swimmin or you´ll sink like a stone…for the times they are a-changin…”

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Hej Pär!
    Hej Pär! Detta är en av dina bättre (klarsynt analyserade) krönikor. Det handla mycket om självinsikt och – ja faktiskt. liberalism. Vakenhet såväl inåt oss själva och lyssnand/förståelse av medmännisskan. Begreppet förändring är ju alltid intressant. Jag ser det som en ständig strävan efter utveckling. Står vi stilla är risken att vi stagnerar. Det gäller såväl organisationer som oss själva. Jag har skrivet ett antal ”debattinlägg” under sommaren. Några har publicerats i EK och några kanske publiceras innan valet. Arbetslinjen uptar ju många, men min komplementerande #linje” har jag benämnt GUDSLINJEN. Ett allom omslutande begrepp. Den goda mänskliga vägen . Den trygga vägen. Den inre frihetens /upplysningens/bildningens väg. Tack Pär! Fortsätt din upplysningsverksamhet. / Vännen Hans-Erik Fredbäck

  2. Hej Hans-Erik!

    Tack för dina rader. Fortsätt samtalet.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

