Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 24, 2014

Om två femåringar, ett monster och ett försvarstal till skolan och bildningen

Det är bara två år kvar innan äldsta barnbarnet börjar gymnasiet. Det märks att det börjar bli lite allvarligare.

barn

Mina 5-åringar är nu äldst på sina förskolor och längtar till att få börja skolan. Det yttersta beviset på att man är en del av och upptagen i det kollektiva samhällsbygget – att man börjar bli vuxen.

Jag tänker på vilken skola mina barnbarn kommer att möta. En ”skitskola” eller ”världens bästa”?

Jag kan snart överblicka mer än 35 år – min egen skoltid borträknad – som arbetande i eller i nära samarbete med skolan, i olika roller bl a som ansvarig för den kommunala skolan i Västerås och nu som kommundirektör i Eskilstuna.

Jag har under den tiden aldrig mött ett sådant intresse för skolan som just nu. Det både glädjer och förskräcker.

Världens bästa ”skitskola” eller…
Vi tar del av berättelser och mediarubriker som handlar om världens bästa ”skitskola”. Det är till och med vad SVT kallar ett av sina utbildningsprogram. Vi läser om mobbing, omotiverade och stökiga elever, dåligt utbildade lärare och en generation ointresserade föräldrar.

Allt ackompanjerad av politiker och skoledare som säkert vill väl, men som understödjer bilden av en skola i kris. Om inte annat så hämtas bevis från någon aktuell PISA-undersökning.

Läsning

Jag skriver inte det i någon raljant ton. Många av dessa bilder har bäring.

Men det finns också en annan berättelse som berättar om att vi aldrig i världshistorien haft så välutbildade ungdomar som just nu.

Vi har aldrig någonsin haft så mycket resurser, så välutbildade lärare, kuratorer, skolsköterskor, skolpersonal, studie- och yrkesvägledare, restaurangpersonal, vaktmästare och rektorer som just nu.

Matematiken, fysiken, språken och de humanistiska ämnena har aldrig varit svårare och komplexare än nu när vi skriver så här i mitten av 2010-talet. Och ändå tar våra elever sig framåt.

Vi har aldrig någonsin haft så många unga entreprenörer och företagare. Duktiga hantverkare, tekniker, vård- och omsorgsmedarbetare, handels- och serviceanställda.

Vi har aldrig någonsin haft så många konflikter och spänningar att möta i vardagen som dagens elever klarar att hantera. Många gånger bättre än vi vuxna.

Vi har aldrig haft så många tjejer som går vidare till högre utbildning. Vi har aldrig någonsin haft så många elever med utländsk bakgrund som klarar sig så bra i skolan.

Arbete

Vi har aldrig någonsin haft en så kreativ och kritiskt tänkande ungdomsgeneration som nu.

Vi har aldrig haft så många välutbildade och duktiga lärare och skolpersonal som nu. Aktiva och drivande fackliga organisationer. Brett utbildade och socialt kompententa rektorer och skolledare.

Vi har aldrig haft så frispråkiga och kunniga föräldrar. Vi har ett närings- och föreningsliv som är starkt engagerat i skolan.

Rädslan att missuppfattas
Och ändå så är det som att vi inte vill berätta om det. Som om vi vore rädda att missuppfattas. Att vi som har positiva erfarenheter av dagens skola inte förstår att det finns allvarliga problem att ta itu med.

För precis så är det. Båda dessa bilder av svensk skola är i någon mening sann.

Elev-lärare

Min erfarenhet är att om vi på djupet förstår den här komplexiteten och paradoxen så ökar kraften och energin att stärka det som fungerar och ta itu med det som fungerar mindre bra.

Att ensidigt bara prata illa som skolan, lärarna och eleverna leder sällan till framgång. Att ensidigt bara försvara skolan och inte se de utmaningar vi står inför är heller ingen framkomlig väg.

Skolans avgörande betydelse
Skolan och utbildningen är avgörande för en stad som Eskilstuna. Om vi ska fortsätta att utvecklas, om människor ska vilja bo, verka och jobba här så krävs att skolan tar ett språng.

Det krävs säkert mer resurser – även om jag inte riktigt tror på att det av sig själv löser våra grundläggande utmaningar.

Vi behöver fler vuxna – föräldrar, far- och morföräldrar, föreningsledare och andra aktiva – som pratar väl om skolan. Som pratar väl om lärarna.

elever3

Vi behöver fler som ägnar ”en kvart om dagen” till prat vid köksbordet om hur det är i skolan, pratar kunskap, prov och pratar om att skolan är viktigare än den där träningen eller datorspelandet. Detta utan att ta ifrån våra barn glädjen och behovet av lekfullhet.

Vi behöver stötta alla de lärare och skolpersonal som gör stordåd varje dag och engagerar sig i våra barns framtid. Vi behöver fler lärare som brinner för kunskap, bildning och sitt ämne.

Då…då kanske kan vi utveckla skolan och Eskilstuna.

Vikten av framtidsdrömmar
Det behövs säkert betyg och möss-förbud, ordning och reda, läxor och högre lärarlöner men framförallt behövs det engagerade och mogna vuxna som utstrålar värme och empati för barnen och eleverna. Vuxna som blir bärare av framtidsdrömmar.

Detta utan att för en sekund negligera eller vifta bort alla problem och svårigheter som finns i den svenska skolan.

– Vi vill börja skolan nu, säger mina 5-åringar otåligt.

Jag blir glad över den längtan och de bilder de bär. De vill bli en del av oss. Frågan är vad det är för berättelser vi kommer att förmedla till dom.

Kommer vi att utstråla hopplöshet och med böjda huvuden välkomna till ”skitskolan” samtidigt som vi i bakgrunden hör debattörer på TV som talar om att vi bara är dåliga.

hjärta

Eller kommer dom att mötas av vuxna som utstrålar framtidsdrömmar och hopp.

– Var ett monster, ropar barnbarnen under ylande glädjetjut…

– Okey då säger jag och förvandlar mig till det snällaste men läskigaste monster man kan tänka sig.

Ha en bra vecka! 

 

 

 

Advertisements

Responses

  1. Mycket välformulerade ord om vår fina skola! Mycket finns att vara stolta över. Måste dock poängtera att bristande resureser är en viktig komponent för grundskolorna. Arbetar som skolkurator och ansvarar för 3 skolor med totalt ca 1100 elever. Det är bra att antalet skolkuratorer har ökat de senaste 10 åren men det behovet av psykosocial kompetens på våra grundskolor är större än enbart en tredjedelskurator. Sneglar lite på den finska modellen där det inte får vara mer än 300 elever per skolkurator. Då finns det tid till det viktiga förebyggande arbetet som skollagen lyfter fram. Eskilstuna kommun bör stärka skolornas reella möjligheter till en utökad skolhälsovård. Hoppas detta finns med på agendan 🙂

  2. Tack Stefan för dina kloka ord.

    Min erfarenhet är också att en bra skolhälsovård är viktig för eleverna.

    Skolorna har stort handlingsutrymme men du har rätt att såväl skol- som kommunledning bör ha det än mer på agendan.

    Ha det bra

    Pär E


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: