Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 21, 2014

Veckan som gått – w 34

På jobbet
Det märks att skolan är igång. Det är en stor och viktig del av den kommunala verksamheten.

barn

Och den berör så många. Inte bara lärare,  skolpersonal och elever utan också föräldrar och anhöriga. Det är som att skolan är ett sammanhållet kitt för hela samhället. Det är därför den diskuteras, kritiseras och värderas av så många.

Det är en häftig känsla att få vara del av det flödet.

Den här veckan träffades ”4-Mälarstäder” – Eskilstuna, Strängnäs, Enköping och Västerås.

Vi är fyra kommuner i tre olika län med olika politiska majoriteter men i mångt och mycket med samma utmaningar och agenda. Det handlar bl a om arbetsmarknadsfrågor, kommunikationer, bostadsbyggande, Mälaren och högskolan.

Näringsliv

Jag gillar tonen och atmosfären som karaktäriseras av en ärlig vilja till samarbete och förmåga att se ”sin” kommun som en del av en växande region.

Den här veckan träffades Näringslivskommittén. Vi består av representanter från kommunen, Munktell Science Park, högskolan, näringslivet och Handelskammaren.

Gruppen blir mer och mer konkret och vi gick igenom ett antal initiativ och projekt som nu är på gång för att stärka redan befintliga företag samtidigt som vi jobbar med att Eskilstuna drar till sig nyetableringar och stöttar nyföretagande.

I en kommun med hög arbetslöshet är det än viktigare att vi går i takt – kommun, högskola och näringsliv.

Jag hör att det kan låta kaxigt – men Eskilstuna är en av Sveriges mest drivande miljöstäder. Det har vi till och med bevis på – apropå stolta utmärkelser.

Nu tar vi ytterligare ett viktigt steg och samordnar våra transporter till våra verksamheter. I den bästa av världar komma en lastbil med varor och inte som nu – 3-5 stycken med olika varor.

Peak car

Är det så här storstäderna kommer att se ut…eller?

Det kallas samordnade transporter och vi har nu rekryterat logistiker för att starta en sk omlastningscentral ute vid Ekeby – fd DHL eller ASG för den som har en längre historia i Eskilstuna.

I veckan så arrangerar vi också ett spännande seminarium kring moderna godstransporter. Dvs hur tänker en stad med 100 000 invånare när det gäller gods och transporter in i staden.

Det var extra spännande i veckan då jag gavs möjligheten att besöka bygget av vårt nya badhus. Nu börjar det hända saker och ting och redan nästa vecka så reses väggarna.

Lite kul var att jag blev förste person att kliva ner i bassängen…om än ett och ett halvt år för tidigt.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag älskar Sundbyholm. Det har varit en viktig plats för mig såväl som barn, tonåring, pappa och nu som äldre.

Sundbyholm2

Det var hit jag och kompisarna åkte med kommunens badbuss på 1960-talet. Det var här jag bodde med mina föräldar i de klassiska stugorna som vi gavs möjlighet att hyra under sommaren.

Det var hit jag åkte moped till Sundbyholmstravet eller till badet när jag var tonåring. Och jag återvände med mina egna barn och nu med barnbarnen.

I helgen så uppmärksammas att Sundbyholm köptes av Eskilstuna kommun 1939 – dvs Sundbyholm i sin nuvarande skepnad fyller 75 år. Även om historien går än längre tillbaka till Karl IX och hans son Carl Carlsson Gyllenhielm eller ännu längre tillbaka till vikingatiden.

Sundbyholm hade idag kunnat vara ett inhägnat låst område. Nu blev det något annat och kanske det då – jag tror mig veta – fanns det kritiker som menade att en kommun inte ska äga ett slottsområde. Men det är kanske det vi ska ha politiker till. Människor som vågar fattar långsiktiga beslut. Det beslut som fattades 1939 fick onekligen stora konsekvenser för oss som lever nu.

Sundbyholm3

I sommar tror jag att det har varit rekord med flera tusen besökare. Lars Winnerbäck och Björn Skifs bidrog också bra till det.

Och jag är så glad att se att det finns duktiga entreprenörer som satsar på Sundbyholm. Travet, ett antal viktiga företag, Helena och Ulrica på Hamncaféet som håller på att bli en succé. Jag tänker på Erik och Christin som driver slottet och konferensanläggningen. Jag har säkert glömt någon.

Helena och Ulrica berättade att några båtbesökare hade sagt att det här var så fint att man kunde kalla det ”Västerås Sandhamn…”.

Ett fint betyg men vi har onekligen något att göra när det gäller geografikunskaperna och kännedomen om Eskilstuna.

Ta gärna en tur till Sundbyholm på söndag.

På hemmaplan
På ett märkligt sätt tog sig vårt speedwaylag Smederna till slutspel. Vargarna lämnade walkover efter att tisdagens regniga match tvingades avbrytas. Kör på Smederna!

GUIF

Viktor Östlund – kan bli nästa stora Guifspelare

Samtidigt som fotbollen går mot avslut så börjar handbollstemperaturen i stan att stiga. Ska bli kul att följa Guif i år. De unga är lite äldre och förhoppningsvis är de äldre lite klokare och mer erfarna.

Gillar att vår egen Eskilstunason Patrik ”Pava” Johanson är tillbaka efter några år utomlands. Och nygamle målvakten Herdeiro Lucau är en av mina favoriter sedan senaste sejouren.

Annars lyssnar jag på Arcade Fire.

Ha en bra helg!

 

 

Kommentera

Kategorier

