Skrivet av: Pär Eriksson | augusti 7, 2014

Veckan som gått – w 32

På jobbet
Det blev en dramatisk start på augusti. Sommarens värme skapar också problem.

brand1

Jag tror att vi alla följer vad som nu sker med den stora branden i Västmanland. Det är den största skogsbranden i modern tid i Sverige och den känns också nära eftersom den utspelar sig i ett av våra grannlän.

Räddningstjänsten i Eskilstuna bidrar med medarbetare och bilar. Till det har vi också haft bränder i Odlaren att hantera.

Jag blir imponerad över den energi och vilja som finns på vår räddningstjänst. Det är det här de är tränade för och det visar också hur viktigt det är att ha en välfungerande och effektiv räddningstjänst.

Jag hör att det kan låta heroiskt – men jag uppskattar så mycket att få börja jobba igen.

PärE3

Sommaren har varit fantastisk för min egen del med Berlin, Sälen, barnbarn och kompisar. Och kanske just därför känns det så rätt att börja jobba igen. Att göra nytta.

För det är precis det vi gör varje dag i en kommun. Vi gör en skillnad för Eskilstunaborna i vardagen.

Den här veckan gick vi igång direkt med kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod etiska mål för kommunen med fokus på hur vi köper varor och tjänster, strategi för interkulturellt arbete, riktlinjer för hur vi reser i våra verksamheter, ett antal medborgarförslag – om sopkärl, ”sand åt folket”, sommarjobb till ungdomar och mindre barngrupper i förskolan.

Jag blir alltid fascinerad över den mängd frågor och olika teman vi har att hantera.

Många gånger lyfter jag vikten av samarbete med Stockholm, Västerås och Strängnäs. Mer sällan lyfter jag till exempel Flen.

Flen

Den här veckan träffade jag och Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande, våra motsvarande i Flen. Bl a diskuterade vi läget i Sörmland och vad vi kan göra mer tillsammans. Det känns att Flen är nära. Många Flensbor jobbar i Eskilstuna och såväl Hällefornäs som Malmköping känns som syskon till Eskilstuna.

Mitt Eskilstuna – mitt i Esklistuna
I sommar har det verkligen svängt om Eskilstuna. Jag har aldrig varit med om så många arrangemang och aktiviteter. Och så många turister och besökare.

Från Näshulta till Sundbyholm. I kyrkor och på torg. Det sjungs, spelas teater och idrottas.

Nationella hopptävlingar under flera dagar i Sundbyholm, rekordpublik med över 8 000 och travfest också det i Sundbyholm, flera tusen Harley Davidson-mc-åkare från hela Sverige och Europa, Vilstadagarna och Näshultadagarna.

Och så alla andra aktiviter som samlat både Eskilstunabor och besökare. Parken Zoo, Rademachersmedjorna, bad, camping, hotellnätter och restaurangbesök.

Eskilstuna har verkligen levt i sommar. Som en storstad med mer än hundratusen invånare ska göra.

Parkfestival

Och då har vi en hel Parkfestival framför oss i helgen med ett bra program. Må vädergudarna vara på gott humör-

På hemmaplan
Det är alltjämt lite sommarkänsla hemma även om det till och från varit lite mulet på himlen. Som en påminnelse om att det finns en höst i vardande.

I helgen firar familjen att min mamma fyller 93 år. Barnbarn och barnbarnsbarn…det är nästan svårt att skriva.

Annars lyssnar jag på Neil Young. Så klart.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

