Skrivet av: Pär Eriksson | juli 14, 2014

Sommarpärspektiv V 2014 – …å denna skrivande stad

Det är något märkligt med den här staden.

Vi pratar ofta om industri-, idrotts- eller musikstaden men frågan är om vi inte är en skrivande stad.

Kanske vi inte kan stoltsera med många väletablerade författare på den nationella och internationella arenan men vi kan påminna oss om att legendariska Kerstin Thorvall är född i Eskilstuna.

Själv gillar jag Håkan Boströms fina och vardagliga betraktelser. Boström har gett ut ett 25-30-tal böcker genom åren. Det imponerar.

Arkan Asaad

Eskilstuna har också fostrat några nya namn – även om de just nu är i förskingringen. Jag tänker på Arkan Asaad som är uppvuxen i Skiftinge om jag minns rätt. Hans bok ”Stjärnlösa nätter” har fått stor uppmärksamhet där han skildar hederskulturen och vikten av att få välja sitt eget liv.

Christina Stieli

En annan författare som är i ropet är Eskilstunabaserade Christina Stielli – fd elev på Fröslundaskolan. Hon har skrivit både tonårsböcker och romaner. Nu senast ”Jag vill vara glad”. Här finns starka uppgörelser för att kunna gå vidare i livet.

Om Asaad och Stielli idag bor på andra orter så är Anneli Jordahl en författare och litteraturkritiker som gått åt andra hållet – dvs flyttat hit. Idag kan vi räkna Jordahl som Eskilstuna- och Näshultabo.

Anneli Jordahl

Hennes bibliografi är välmeriterad med genus, klass och arbetarlitteratur som kännetecken.

I korgen finns bl a debattboken ”Klass – är du fin nog?”, den skönlitterära debutenJag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet)” som är en skildring av några episoder i Ellen Keys liv och 2014 års Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona – en berättelse om hembiträdet i 1960-talets Sverige.

Bror-Erik Ohlson

Den som följer mitt skrivande vet att jag uppskattar Bror-Erik Ohlsson. Vår stadsarkivarie under många år som blev stadens nestor med uppdraget att berätta om vår stads stolta historia.

Alla hans böcker är läsvärda för den som vill förstå Eskilstuna och också förstå varför vi är som vi är. De tre böckerna om Eskilstuna historia från 1000-talet fram till slutet av 1900-talet är Bror-Eriks bästa om ni frågar mig.

Och det är så roligt att se att i bakgrunden lurar kanske en ny Bror-Erik – om det nu går att bli en ny Bror-Erik. Jag tänker på Stefan Möller. Han kallar sig själv hobbyforskare. Han och illustratören Mikael Törnkvists bok ”Eskils Tuna vid Näria å” tillhör mina absoluta favoriter. Där får vi följa Eskilstunas utveckling med ån som huvudrollsinnehavare.

Bara för några veckor sedan kom den boken i en ny och omarbetad version.

Rocco Gustavsson och Thomas Wahlström har precis gett ut en vänbok om Carl Braunerhielm.

Eskilstunaböcker

Braunerhielm var inte bara amanuens på Eskilstuna muséerna utan också en profil som knappt existerar i dagens samhälle. Jag gillar det här initiativet där vi får följa hans liv och utspel med hjälp av vänner och bekantas minnen och pennor. Eller som författarna själva skriver ”vad hade Eskilstuna varit utan Kalle?”

Och så vårens tegelsten. Den påläste journalisten Tord Juszczaks välskrivna och heltäckande ”Smeden som vann – Eskilstunas idrottshistoria”.

Jag är så glad att Tord tog sig den här tiden. Min bedömning är att han är den ende som hade kunnat skriva detta verk. Alltid påläst, lite kalenderbitare utan att drunka i siffor och en bra penna.

Att sedan min dotter hamnade med i boken – apropå daminnebandyns framgångar i början av 2000-talet – gör det lite extra kul.

Och som inte det var nog så dimper det till och från ner läroböcker och liknande signerade våra egna medarbetare. Jag både stolt och glad över Elisabeth Berggren och Sandra Söderlunds pedagogiska och intressanta ”Bockarna Bruse i förskolan”.

Det är en bok som vänder sig brett till både föräldrar och andra intresserade men kanske framförallt till medarbetare inom förskolan. På ett lättsamt men med ett seriöst och reflekterande sätt gestaltar de ett viktigt utvecklingsarbete på Tallåsplans förskola i Fröslunda.

Christer Bergström

Till gruppen av medarbetare sällar sig också Christer Bergström, historielärare från St Eskils skola. Här pratar vi djup kunskap och ett välrenommerat namn i den här sjangern.

Det är lätt att förstå tyngden i Christers böcker när Vetenskapsradion Historia i P1 summerar ”om man bara ska prata om EN bok om andra världskriget i år, så är det Ardennerna 1944-1945 av Christer Bergström.” Christer har nog inte skrivit sin sista bok.

Men nu får det väl vara nog…nja den som följer min blogg regelbundet vet att jag själv nu under hösten kommer att bidra till floran av böcker singerade Eskilstuna. Men det är en annan historia.

Ha en fortsatt skön sommar!

 

 

 

Responses

  1. Och Lisbet Svedlind: Dålig tajming morsan, Leif Klingensjö om mord i Stadshuset m fl

  2. Kul att du kommer med fler tips Anita. Det verkar som att det skrivs både här och där.

    Ha det bra!
    Pär e


Kommentera

Kategorier

