Skrivet av: Pär Eriksson | juni 25, 2014

Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring 13

Under 2014 kommer boken ”Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring” att ges ut. Boken vandrar mellan de tre städerna Örebro, Västerås och Eskilstuna där jag verkat.

Under den här vinjetten kommer du att kunna följa framtagandet och produktionen fram till den färdigtryckta boken.

Berättelsen har kommit så långt att allt som återstår är själva omslaget innan vi kan gå i tryck.

Hustrun kliver in på art-director-scenen
Nu har jag lärt mig att det är en tidskrävande process att ge ut en bok.

Framsida bok9

När väl texten är genomarbetad och som i det här fallet fotona granskade och på plats så borde det väl bara vara  att trycka på knappen?

Trodde jag. Nu var det Patrik – en av Vulkans medarbetare – som ringde.

Nu återstår kanske det viktigaste, sa han. Text- och sidformat, layout, bokomslag med en bra framsida. Allt för att förstärka bokens budskap och göra den potentielle läsaren nyfiken.

Nu började en härlig skriftväxling och utbyte av idéer mellan mig och den noggranne Patrik.

Jag pratade om en luftig textsättning – enkel och ren. Patrik pratade om vikten av att det blev bra i själva trycket.

Hur har du tänkt dig framsidan, undrade Patrik. Skicka några förslag så jag förstår.

Om jag försedde honom med ett antal – som jag tyckte – spännande bilder som inspiration.

Front cover6

Front cover11

Framsida bok2

Och det var nu hustrun helt plötsligt klev in på scenen. Från att hon varit mer avvaktande och följt bokskrivandet uppmuntrande men lite på distans så hade hon väldigt bestämda synpunkter.

Plötsligt stod hon varje kväll och hängde över axeln när jag jobbade med framsidan.

Kontakterna med Patrik hade varit allt intensivare och lagom när han precis var på väg att trycka på knappen för den första viktiga provtryckningen så…

Ja vad hände med hustrun…följ den spännande fortsättningen!

Kommentera

Kategorier

