Skrivet av: Pär Eriksson | juni 19, 2014

Veckan som gått – w 25

På jobbet
Full rulle ända in i kaklet.

Å-gården

Det nya boendet Å-backen vid Brunnnsbacken

Inledde veckan med en heldag tillsammans med kommunledningsgruppen.

Förutom sedvanlig summering av vårens arbete så gjorde vi en bussresa i det nya Eskilstuna. Under några timmar besökte vi områden som är under byggnation eller som ska bebyggas.

Vi passerade nya förskolor och äldreboenden. En ny ishall under uppförande på Ekängen. Vi såg ett pågående badbygge och ett ny tänkt arena i Munktellstaden.

Kretsloppspark

Vi passerade Folkestaterminalen för logistik och ett expanderande Volvo CE och såg de första tecken på Kretsloppsparken ute vid gamla ASG/DHL.

Vi passerade Fröslunda, Borsökna, Odlaren och Torshälla.

Jag är inte så säker på att vi som Eskilstunabor alltid ser den här helheten. Många gånger läser vi eller tar del av fragment av alla spännande initiativ som är på gång.

Ibland förfasar vi oss, ibland applåderar vi. Men sällan pratar vi om helheten. Att vi bygger en stad.

Den här veckan var det också – ur den representativa demokratins perspektiv – årets höjdpunkt. Jag pratar om kommunfullmäktiges junimöte där budget, årsplan för kommunen och ägardirektiv för de kommunala bolagen antas.

Det låg tre förslag på bordet. Ett från var och ett av de politiska blocken.

Kommunfullmäktige

En av Sveriges finaste fullmäktigesalar – om ni frågar mig

De som tycker att det här är ointressant – om det nu finns några – underskattar vikten. Här slås an tonen för hur Eskilstuna satsar de dryga fem miljarderna som skattebetalarna gett politikerna mandat att förvalta.

Lägg då till våra bolags viktiga uppdrag så förstår man att det här är på allvar, något som berör, påverkar och gör en skillnad.

Och det är den här processen som genom åren fascinerat och lockat mig. Att få vara en rådgivare och en tjänstemannaröst för helheten. För det är det som driver mig. Hur säkrar man att det är det breda perspektivet som ges röst? Inte enskilda krav eller önskemål som gynnar en grupp men som trycker bort andra initiativ.

Och kanske det också är det som är en kommuns själ och uppdrag – att stå upp för det som gynnar helheten.

Dag J

Under fullmäktigemötet gavs också vår chef för Stadsbyggnadsförvaltningen Dag Johansson tid för att redogöra för planerna för 5000 nya lägenheter/boende till 2030. Det blir allt mer spännande att bo och jobba i Eskilstuna.

Den här veckan avslutas med en träff med ledningen i Strängnäs. Kanske ett tecken i tiden. Eskilstuna tar mer och mer rollen som en god vän och samarbetspartner i regionen och länet.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Och denna midsommar. På något sätt känns det som att det här är vår nationaldag.

Midsommar

6 juni får ursäkta. Men det är som att  sommarens intåg väcker så mycket känslor hos oss som lever i fyra tydliga årstider.

För mig är midsommar liktydigt med att mamma och pappa var på gott humör. Industrisemestern närmade sig och det var som att allt som varit jobbigt var – om än tillfälligt – som bortblåst.

För mig och min familj så var midsommar lika med Djurgården och Bengt Larsson som var en känd kulturpersonlighet och som höll i dans och lek.

Men midsommar blev med åren också Julita. Under gymnasietiden en plats för festande men med åren ett ställe jag återvände till med mina barn.

Midsommar är också Bondeka ute vid Hjälmarens östligaste punkt tillsammans med många av mina bästa vänner.

Midsommar Sundbyholm

Och nu är midsommar Sundbyholm.

Och så är det säkert för dig också. Platser och kanske människor skiftar men känslan är samma. Längtan till sommar, längtan till ledighet.

Men också en stor känsla av tacksamhet av att få leva i Sverige. En plats som trots sina brister och utmaningar bär på ett starkt demokratiskt rotsystem och som förmår hålla en öppen och vänlig attityd till sin omgivning.

Något som inte alls är givet och något som vi än mer behöver försvara och arbeta för – ett humanistiskt och demokratiskt samhälle.

Högtravande…ja, kanske men vad har vi för alternativ.

På hemmaplan
Det återstår allt jämt lite arbete. Den som följt mig genom åren – jag tror skrivandet nu snart är uppe i drya 15 år – vet att bloggen aldrig tystnar.

Men att jag nu går in i det som jag brukar kalla ”Sommarpärspektiv” på bloggen. Medvetet ä:et som i Pär eftersom det blir lite mer Pär och lite mindre kommundirektör.

Annars är jag tillbaka som vanligt första veckan i augusti med de regelbundna krönikorna ”Om….” och ”Veckan som gått”.

Annars lyssnar jag mycket på Arcade Fire. Modernt och så…

Ha det bra!

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

