Skrivet av: Pär Eriksson | juni 12, 2014

Veckan som gått – w 24

På jobbet
Så här års är det en känsla av säsongsavslut.

Blommor

Inte bara i skolan utan också i en rad sammanhang jag själv ingår i. Den här veckan så hade vi summering och avrundning i Centrala Samrådsgruppen. Det är det forum där de fackliga organisationerna och arbetsgivaren träffas på övergripande nivå.

Jag uppskattar de här mötena. Vi tänker inte alltid lika, vi har olika roller och ska inte sitta i varandras knä men det finns alltid en konstruktiv anda och vilja till bra överenskommelser och lösningar. Sådant där är viktigt i en kommunal organisation och att den andan lever även i det konkreta samarbetet på varje arbetsplats.

Lettland

Den här veckan  invigde vi ett samarbete med Lettlands honorärskonsulat. Sedan tidigare servar vårt Medborgarkontor i Stadshuset Finland och Estlands konsulat och nu drygar vi ut det till att även gälla Lettland.

Jag har i olika forum lyft upp vikten av ett gott samarbete med vår grannstad Strängnäs. Den här veckan var jag inbjuden till att träffa deras chefer inom vård och omsorg.

De var på besök i Vilsta och jag blev inbjuden för att resonera kring ledar- och medarbetarskap. Jag gillar sådana här initiativ.

Och apropå säsongsavslutningar – den här veckan så har vi vårens sista möte på Kommunledningskontoret. Jag blir imponerad över det tempo och den kvalitet som det här gänget håller. Att jobba i Kommunledningskontoret innebär ofta liten vägledning och stora krav på självständighet och egen förmåga.

För att inte prata om alla de hundratals – ja kanske tusentals ärenden som passerar under ett år här för beredning, analys och beslut.

Ibland önskar jag att alla medborgare fick vara med för att öka förståelsen för komplexiteten och fascinationen i hur en kommun leds och styrs.

Under våren har jag ingått i en länsövergripande grupp som arbetat med den framtida färdtjänsten.

Eskilstuna city

Det har funnits mycket kritik och insändarsidorna inte bara i Eskilstuna har varit fyllda med röster som inte upplevt att färdtjänsten levt upp till förväntningarna.

Nu blir det nyordning och länets kommuner har tillsammans med landstinget bestämt att ”ta hem” beställningscentralen i egen regi samtidigt som vi genomför upphandling av själva transporterna.

Nu i veckan träffas vi i Flen och knyter ihop arbetet och inriktningen.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Alla platser och orter lever på tre tidslinjer samtidigt. En historisk, en som beskriver nuet och en som slår an en framtidstro.

Det är lätt och naturligt att vi lever i nuet. Det som sker här och nu fångar vår uppmärksamhet.

Men min erfarenhet är att om vi förmår tänka tre tidsdimensioner så ökar också vår förmåga att se helheter, att se en stads rörelse över tid.

Det är så vi skapar förståelse för utveckling och förändring.

Det är i det perspektivet jag ser alla goda initiativ som bidrar till att öka vår kunskap om vår historia. Det är en ynnest för Eskilstuna att vi har Bror-Erik Ohlsson. Han är nestorn och kanske den som de senaste decennierna gett oss allra mest när det gäller kunskapen om Eskilstuna och Torshällas historia.

Eskilstuna-vy

Men det kliver också in nya personer på arenan som gör anspråk på att ge oss nya tankar och bilder av vår historia. Stefan Möller och Mikael Törnkvist är två av dem.

2000 gav de ut en både pedagogisk och läsvärd bok – ”Eskils Tuna vid Näria å” – med många illustrativa bilder om hur Eskilstuna vuxit fram vid ån under mer än tusen år.

Eskilstuna ån2

Denna vackra Eskilstunaå som en gång i tiden hette Näriaå och förbinder de två stora sjösystemen Hjälmaren och Mälaren.

Nu har Stefan och Mikael gett ut en nygåva av boken och celebrerar det hela med en releasefest den här veckan.

Jag är extra stolt att jag getts det fina uppdraget att skriva förordet.

På hemmaplan
Efter en pingsthelg i Dalarna så är det dags för en hemmahelg.

Som den inbitne löparen jag är/var så är jag avundsjuk på alla som får springa årets Å-lopp. Initiativtagaren Stefan Bengtsson m fl:s lite trevande försök för några år sedan håller på att utvecklas till en av Sveriges finaste kvartsmaror.

Stefan visar att det går att göra mycket i den här staden om man har idéer och mycket energi.

Annars lyssnar jag mycket på Ulf Lundells senaste CD.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

