Skrivet av: Pär Eriksson | juni 5, 2014

Veckan som gått – w 23

På jobbet
Det är alltid roligt när en annan kommun visar intresse för Eskilstuna.

Logistik1

Den här veckan hade vi besök av kommunstyrelsen i Västerås. De ville veta mer om hur vi genomfört satsningen på logistik i Folkesta och Kjula.

De fick också en presentation av hur vi arbetar med näringslivsfrågor.

Överlag känns det som att vi hittat ett bra samarbetsklimat med Västerås. De är en viktig partner för oss och även om vi tillhör två olika län så är vi grannstäder förenade av Mälaren, högskolan och en allt mer integrerad arbetsmarknad.

Ytterligare ett bevis på vårt samarbete är det sk Samhällskontraktet som vi driver tillsammans med Mälardalens högskola. I veckan undertecknades ett nytt samarbetsavtal där de båda landstingen i Sörmland och Västmanland kliver in som parter. Det är helt rätt och kommer också att ge samarbetet ny energi och kraft. Vård och omsorgsfrågorna blir också allt viktigare i och med deras inträde i Samhällskontraktet.

Jag kan inte nog betona vikten av att ha en högskola i Eskilstuna. Jag har på nära håll följt utvecklingen i Örebro där deras förhållandevis ”lilla” högskola för 20-30 år sedan vuxit till ett stort universitet och förvandlat Örebro från skostaden till en modern kommun.

Jag har sett hur Västerås utvecklats från ASEA-staden till något nytt. Allt detta har tagit tid och ej heller varit friktionsfritt. Det tar tid för en stad att ”bli” med högskola.

Förskola1

Vi i Eskilstuna har en resa att göra som handlar om förståelse för högskolans betydelse. En stor del av alla som har en akademisk utbildning i Eskilstuna har utbildats på Mdh. En stor del av våra förskolelärare, lärare, sjuksköterskor och socionomer kommer från högskolan.

Det går inte att se på högskolan som en arbetsplats bland alla andra som ”råkar” ligga i Eskilstuna. Högskolan är kanske vårt viktigaste nav i det framtida Eskilstuna.

Det blev mycket region den här veckan. Landshövdingen bjöd in länets kommuner till en träff om bostadsbyggande och miljö- och klimatarbete. Även om Västerås och Stockholm är viktiga för oss så är vi en del av Sörmland. Och som största kommun har vi ett särskilt ansvar för utvecklingen.

karta

Jag tycker att vi har väldigt goda relationer med våra Sörmlandskommuner. Samtidigt står vårt län inför ett allt tydligare vägväl. Allt fler län transformerar om sig till regioner.

I det förstone kanske det inte ses som så omdanande men allt fler regionbildningar där Axel Oxenstiernas länsgränser med rötter från 1600-talet bryts upp omformar Sverige, länen och ytterst kommunerna. Länets kommundirektörer har tillsammans med landstingsdirektören fått ett uppdrag att analysera och ge förslag på hur vi kan utveckla Sörmland och göra oss starkare inför de framtida diskussionerna om hur Sverige ska organiseras.

Den här veckan träffade vi också Västerås och Örebro för att diskutera hur vi kan stärka vårt näringslivsarbete med fokus på våra tre Science Park.

Så det blev en riktig regionvecka för mig.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Jag har fått förfrågan om att skriva en sommarkrönika i Folket. En av de frågorna som jag fått är var jag hittar mitt eget smultronställe.

Oj vilken bra fråga till en person som är född och levt i den här staden i nästan hela sitt liv. Snabbt söker jag i tanken om var jag har mina smultronställen.

Stadsparken

Stadsparken – en viktig grön lunga

Och efter att flera platser kommer upp i mitt huvud så kommer jag fram till att det har skiftat under tid. När jag var 10 år så var det naturligtvis miljön runt kvarteret som var världen. Det var lasarettsområdet, Djurgårdsskolan, Ekängen och hela Djurgården som var min värld.

Hela den positiva känslan finns kvar i mitt minne även idag när jag åker förbi.

Hade jag däremot fått frågan när jag var 20 år så hade jag svarat centrum. Då inkluderat min högstadieskola St Eskil, alla discotek och naturligtvis omistliga Parken. Men också Stadsbiblioteket som var en oas för mig under gymnasietiden.

Vilsta

Under åren hade jag också kunnat svara Vilsta som är ett fantastiskt friluftsområde nästan mitt inne i stan. Och då räknar jag med ”gröna milen” och allt slit som skett under hundratals löprundor.

Frågar någon mig idag så svarar jag nog Sundbyholm. Det har blivit en punkt i tillvaron som andas vila, vänner, familj, barn och barnbarn och samtidigt vatten och grönska.

Jag tror läsaren förstår mitt budskap. Varje tid, varje ålder har sin plats, sin tjusning. Smultronställen skiftar, utvecklas och förgås.

Vad jag svarade på Folkets fråga…det får ni se i sommar.

På hemmaplan
Det blir en helg i ”family-unions” tecken. Vi celebrerar både födelsedagar och att några gift sig. Vilka håller jag dock för mig själv.

Finaste morbror och moster från Norrland är också och hälsar på. Det är alltid lika roligt. Jag har mina rötter längs den vackra Ljungan i Medelpad och tycker att det är viktigt att hålla i de här kontakterna.

Annars lyssnar jag mycket på amerikanska the Pixies senaste CD. Det är riktigt bra.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

