Skrivet av: Pär Eriksson | maj 29, 2014

Veckan som gått – w 22

På jobbet
Jag tänker på vad många duktiga och kompetenta medarbetare det finns.

Karin Lundell

Jag blir extra glad när media lyfter upp frågor och gestaltar det med att berätta om olika medarbetare. På kort tid har det varit två sådana fina berättelser i Eskilstuna Kuriren.

Först ut i förra veckan var Karin Lundell som arbetar med att KRAV-certifiera våra skolkök. Det är så bra och ett lyft för Eskilstunas förskolor och skolor. Vi har kommit olika långt men genom Karins arbete så går hela organisationen mer samfällt framåt.

Min bedömning är att vi blir bland de bästa i Sverige när vi genomfört det här arbetet.

Sedan kom en jättefin artikel om Cecilia Knutsson i helgen. Hon är landskapsarkitekt och arbetar med att göra Eskilstuna ännu grönare.

Cecilia Knutsson

Det här är viktigt för en stad – att Eskilstuna upplevs estetiskt vacker och tilltalande. Det som nu sker i våra parker och på vårt Fristadstorg är bra exempel.

Den  här veckan träffade jag representanter från det som kallas Frivilligcentralen. Det är en ideell sammanslutning som i sin tur härbärgerar olika föreningar. Syftet är att koordinera och samordna olika behov och aktiviteter. Och även kontakten med olika personer i behov av stöd med frivilligarbetare.

Jag blir också imponerad över det arbete som görs i det vi kallar Flyktingguide. På ideell bas engagerar sig flera hundra människor med att bli just en guide in i Eskilstuna.

Flyktingguide

Det civila engagemanget är extra viktigt för en modern stad.

Den här veckan hade kommunledningsgruppen möte. På dagordningen stod bl a Årsplan och ägardirektiv 2015, avstämning av Fler Jobb, lönerevison och ett utvecklingsarbete som handlar om att skapa en enklare väg in till Eskilstuna kommun oavsett om du ringer, e-mailar, skriver brev eller besöker oss personligen.

Det handlar om att öka tillgängligheten och bli än bättre på bemötande.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Staden badade i sol i lördags. Men Eskilstuna badade också i värme och glädje.

Det var i vart fall så jag kände när jag först besökte den välbesökta Nyforsdagen och sedan deltog i Springpride-paraden.

Det här hänt något med Eskilstuna – säger jag som levt och bott här i nästan hela mitt liv. Ibland kanske vi Eskilstunabor upplevs som lite återhållsamma. Uppvuxna och uppfostrade med att inte göra oss märkvärdiga.

Det kanske tillhör industristadens själ men det som varit behöver inte alltid vara givet. Och att Eskilstuna arrangerar Springpride slår an en ny ton.

Och jag undrar om vi inte är lite unika i Sverige med vår bredd. För i tåget – som numer samlar några tusen – finns partier och organisationer, kyrkor och idrottsföreningar, kommun och landsting, högskolan och enskilda.

händer

För mig handlar Springpride om arbetet för allas lika värde.

Något som kanske är än viktigare i dessa tider då många öppet rasistiska och fascistiska partier i Europa stärkt sin ställning i valet till Europarlamentet.

Det är ett varmare Eskilstuna vi behöver framöver.

På hemmaplan
Veckorna har en tendens att kännas korta så här års.

Jag vill slå ett slag för Special Olympics Games som går av stapeln i Eskilstuna i helgen. Det är en rad tävlingar – bl a simning, friidrott och fotboll – för personer med utvecklingsstörning.

Olympic Games

Jag blir glad över att vi har sådana eldsjälar som Leif Thorstensson på Handikappidrotten Sörmland som tar sådana här initiativ tillsammans med våra Eskilstunaföreningar. Bra BK Sport, Eskilstuna Simklubb och Råby Rekarne med flera.

Isen har genom åren varit tuff mot bryggan i Sundbyholm. Men nu står den där i ny tappning redo för invigning – Mälarens finaste ångbåtsbrygga. På lördag 11.30 om ni har vägarna förbi.

Ångbåtsbryggan

Annars lyssnar jag mycket på jazzpianisten Dave Brubeck och saxofonisten Cannonball Adderley.

Ha en bra helg!

 

 

 

Kommentera

Kategorier

