Skrivet av: Pär Eriksson | maj 15, 2014

Veckan som gått – w 20

På jobbet
Det finns ingen anledning att slå sig för bröstet – mer krävs det i så fall.

Näringsliv

Men det känns bra att vi går åt rätt håll när det gäller Svensk Näringslivs ranking av kommunernas näringslivsklimat. Eskilstuna klättrar från blygsamma 237:e till 180:e plats.

Det som glädjer är att frågor som rör bemätande och service tillsammans med kommunens attityd till företagande har förbättrats.

Den här veckan hade vi möte i den sk Näringslivskommittén där vi träffar representanter från näringslivet, Handelskammaren, Science Park och högskolan

Tidningen Miljö och Utveckling ”råkade” passera mitt öga. Det är en av landets vassaste branschtidningar och i senaste nummret så lyfts Eskilstuna upp under rubriken ”Världens miljösmartaste stad”

Birath.

Det är en stor intervju med Kristina Birath och Lars Wiklund där Eskilstunas breda miljöarbete speglas. Jag blir både glad och stolt och tänker – här bor jag – i en av Sveriges bästa och mest framåtsyftande miljökommuner.

Och det här budskapet ligger väl i linje med det breda varumärkesarbete som gjordes i höstas. Det vill säga att fånga både vår industritradition och markera vart vi ska.

Ett exempel på det offensiva miljöarbetet är att vi nu under hösten startar upp en interaktiv miljöutbildning som riktar sig till alla medarbetare.

Filminspelning

Jag var och spelade in en liten hälsningsfras i det materialet som alla medarbetare senare ska ta del av via IT.

Den här veckan var det dags för länets kommunchefer att träffas. På agendan stod bl a länets samverkan inom socialtjänst och delar av hälso- och sjukvården. Arbetet med EU:s socialfond är en annan fråga.

Jag vet inte om ni lyssnat på Pharrel Williams ”Happy” men den går som en löpeld över världen och har blivit en megahit. Flera städer har gjort egna versioner av låten där idén är att spegla sin stad.

Be happy

Nu sällar sig Eskilstuna till skaran. I samarbete med mer än 70 Eskilstunabor, Torshälla Ung Fritid och kommunikatörerna på kommunledningskontoret så var det i veckan premiärvisning. Du hittar filmen – som är värd att ses – på Eskilstuna.se eller genom att söka på You Tube ”Eskilstuna be happy”

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Det var i början av 1960-talet. Känslorna från 2:a världskriget fanns kvar och det tog sig bl a i uttryck att mycket av det lokala vänortssamarbetet låg nere.

Att Eskilstuna då närmade sig en av de tyska städerna – Erlangen – var för den tiden lite unikt.

När jag besökte Erlangen för något år sedan så var det den här berättelsen jag fick mig till dels. Representanter från Erlangen tackade Eskilstuna då det var deras första formella internationella kontakt efter kriget.

Erlangen

Jag tror inte att våra tyska värdar bara var artiga utan det var så de uppfattade situationen. Vänortsamarbete blev ett sätt att närma sig grannländerna.

Jag fick en liknande berättelse när jag för två år sedan besökte Jyväskälä. Efter kriget så var Eskilstuna – om än i blygsam tappning – med och bidrog till att nya bostäder kunna byggas upp.

Det här är när vänortssamarbete betyder något i praktiken. Jag tänker på det här när musiker från Erlangen är på besök i vårt Konserthus och uppträder tillsammans med Eskilstunamusiker.

Orkester

Det är så här man bygger relationer och vänskap mellan människor. Kanske än viktigare i en turbulent värld.

När vi nu skriver 2010-talet så ser det internationella samarbete annorlunda ut. Vänorterna och de städer vi samarbetar med är inte längre bara från Norden eller Västeuropa. Nu skriver vi Ukraina, Kina och Afrika.

Och det är så viktigt att vi agerar på den internationella scenen. Det är också en del av att bygga en modern stad.

På hemmaplan
Det är som att våren inte riktigt vill bryta igenom. Men enligt väderrapporterna så skall veckans lite gråmulna himmel ersättas av sol.

Hemma i familjen blir det lite trädgård kombinerat med en liten utflykt. Jag märker att semestern bara är någon dryg månad bort. Jag behöver boka boende i Berlin.

Annars lyssnar jag mycket på Bobby Womack.

Ha en bra helg!

Kommentera

Kategorier

