Skrivet av: Pär Eriksson | maj 8, 2014

Veckan som gått – w 19

På jobbet
Den här veckan hade vi en heldag som handlade om Eskilstuna 2015.

Eskilstuna växer

Förvaltningar och bolag redovisade sina utmaningar och tankar inför budgetarbetet. Jag blir alltid imponerad över den bredd som en kommun ansvarar för. Demensvård och konstutställningar, rent vatten och en djurpark, lära barn läsa och ge stöd till missbrukare, stadsplanering och släcka bränder, bygga hus och livsmedelstillsyn.

Det är också den här bredden som fångat mig under alla år som kommunanställd. En vardag som betyder så mycket för medborgarna. Kan man ha ett viktigare jobb än att arbeta i en kommun …?

Samtidigt som jag hyllar mångsidigheten blir jag ibland också förundrad. Just nu ägnar vi mycket tid till den sk ”fluffhögen”. På vägen mot Sundbyholm så startade ett företag återvinning av bilklädsel.

Räddningstjänsten2

Nu brinner ”fluffhögen” nästan dagligen och räddningstjänsten ägnar tid och resurser åt släckningsarbete. Företaget har gått i konkurs och ansvaret och problemen landar hos kommunen och skattebetalarna.

Den här veckan så hade vi ett tema som kretsade kring nya Fristadstorget. Nu är snart ombyggnationen klar och det egentliga arbetet börjar. Dvs vad ska vi fylla torget med?

Fristadstorget3

Det är ju inte bara en vackrare gestaltning, bättre gatsten, belysning och vatten – vilket också är viktigt – vi är ute efter utan att människor möts, trivs och känner sig välkomnade till vår stad.

Med på träffen var också polisen. fastighetsägare och handeln. Det är det som borgar för att Fristadstorget blir något alldeles extra.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
I veckan så var jag inbjuden av Visions/SKTFs pensionärer att vara ciceron för en bussresa genom Eskilstuna. Och det slår mig vilken fantastisk utveckling Eskilstuna är mitt uppe i.

Trots att jag står mitt uppe i alla dessa frågor dagligen så blir till och med jag överraskad. Hur är det då inte för er…?

Vi åkte genom Snälltorpet och noterade att den gamla motorstadion blivit med moderna bostäder. Vi fortsatte in mot Lagersberg och det nya äldreboendet, inte långt från den nya idrottsplatsen.

Vi fortsatte mot Borsökna och såg det gamla sommarstugeområdet förvandlat till moderna villor på andra sidan sjön. Ut på Västerleden och till höger passerade vi ett nytt villaområde i närheten av Mesta skola.

Å-gården

Ut på Skogstorpsvägen och förbi nya cykel- och gångbanan längs ån från Skjulsta till Vilsta. Vi åkte förbi Å-backen, det nya äldreboendet som invigs i höst vid Brunnsbacken.

I Snopptorp – i närheten av parkeringen där det genom åren sålts potatis – kommer nya toppmoderna lägenheter att byggas. I ögonvrån anande vi ombyggnationen av Tunafors Fabriker.

Bussturen fortsatte på Stenkvistavägen och in på Sveavägen och precis vid Trumtorp planerar Boverian att bygga +60-lägenheter.

Vi tog hela Carlavägen och passade på att visa nya brandstationen – även om den har några år på nacken. Och då hann vi inte ens med Ekängen och Isstadion och den nya ishallen som är under uppförande.

Stadsparken

Vi åkte förbi Stadsparken som också den är under utveckling nu när gamla Pråmen fått ge vika. Nya Statt och in på Hamngatan och bort mot nuvarande bad och Sporthall som inom några år är högskola.

Nya bostäder är under uppförande på gamla brandstationens tomt och bakom Sporthallen noterar vi också nya boenden och en parkering som väntar på klartecken för ytterligare bostäder.

Tillbaka mot Munktellstaden och en glimt av kvarteret Nätet – eller gamla BM:s gjuteri – där det planeras ett helt nytt bostadskomplex.

I området är bygget av det nya badet i full gång och snett över gatan planeras den nya arenan och nya bostäder längs ån. Vi passerade Väster och tog del av framtidsplanerna.

Sedan fortsatte vi till Torshälla. De nya bostäderna på Holmen invigs snart och vi åkte längs ån och såg en ny skulpturpark i vardande vid Holmberget och ett tänkbart uppfräschat hamnområde.

Det behövs ett gäng pensionärer och hängivna Eskilstunabor för att en kommundirektör skall förstå vad som håller på att hända i stan.

På hemmaplan
– Nu har jag börjat fotbollsträning, utbrister det minsta barnbarnet. Och ytterligare några år är räddade för morfar att flacka runt till olika fotbollsplaner.

Knattefotboll

Sonen gjorde mig inte besviken. I helgen tog han ett lagSM-brons i bordshockey på Ungdomens Hus här i Eskilstuna. I Djurgårdens färger. Det går åt rätt håll.

Annars är det mycket idrott just nu hos familjen Eriksson. Som åskådare. Guif är mitt uppe i slutspel, United fortsätter att spela bra och dra publik och Smederna hade en lyckad premiär här i veckan.

Stäng av…ropar hustrun när jag höjer volymen på the Pixies nya CD.

Så olika man kan ha det…

Ha en skön majhelg!

Kommentera

Kategorier

