Skrivet av: Pär Eriksson | maj 1, 2014

Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring 9

Under våren 2014 kommer boken ”Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring” att ges ut. Boken vandrar mellan de tre städerna Örebro, Västerås och Eskilstuna där jag verkat.

Under den här vinjetten kommer du att kunna följa framtagandet och produktionen fram till den färdigtryckta boken.

Tidigare berättade jag om att lektören hade gett sitt utlåtande – som i huvudsak var positivt – men hon hade också ett  annat budskap hon ville förmedla.

Kill your darlings
– Jo, fortsatte lektören Katarina…det är ett kapitel som du bör ta bort helt och hållet.

– Oj då, tänkte jag. Men det får väl gå.

Men det blev svårare än jag tänkt mig. Katarinas råd var att slakta det som jag själv såg som själva ryggraden i hela boken.

Bokmanus2

Det var en 10-sidig text som beskrev världsläget, hur det var i Sverige och hur vi hade det i Eskilstuna. Ni som följer mig tror jag kan räkna ut budskapet. Det här var kapitlet som i någon mening motiverade och begripliggjorde ledarskapets ”tio tankar”.

– Det där är en annan bok, menade Katarina. Tro mig, boken vinner på att det kapitlet tas bort. Jag tappade intresset när jag läste det, förstärkte hon. Ditt budskap är nog tydligt än då.

Oj vad det smärtade. Samtidigt påminndes jag om att det här var också vad mina rådgivare Kjell och Calle var inne på även om de var mer hovsamma i sina synpunkter.

– Men du gör som du vill, lade Katarina till.

Men så fick det bli. Jag var tvungen att ”kill your darlings” – vilket också är ett sätt att utöva ledarskap. Att orka utmana sina egna favorittankar.

Kapitlet rök och jag la det i byrålådan för eventuell användning i en annan bok.

Nu när vi hade kommit så här långt så återstod det bara en liten detalj – trodde jag – foton.

Hur skulle jag tänka – söka bilder eller anlita en fotograf?

– Vi har bra fotografer inom ramen för Vulkan, minns jag att deras VD Peter hade sagt.

Mobilsamtal

Men jag tänkte annorlunda. Jag ringde upp och bjöd på lunch.
Ja, vem var det som svarade…

Häng med i fortsättningen!

 

 

Responses

  1. Ditt citat: ”Kapitlet rök och jag la det i byrålådan för eventuell användning i en annan bok”. Kanske Jimmy Jansson köper budskapet? 😉 . För övrigt så gäller nog SINNESROBÖNEN även kommundirektörer.
    Jag följer ditt författarskap med barnslig nyfikenhet ! ….mod att acceptera….
    Du har vilja, kraft och mod att…..
    Med respekt
    Has-Erik

  2. Huvudet på spiken Hans-Erik. Sinnesrobönen är alltid bra att ha till hands. Den nämns faktiskt i boken.

    Vad gäller Jimmy så klarar han sig nog bra själv. Min erfarenhet är att han har en bra bild av Eskilstunas läge och utmaningar.

    Ha det bra!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

