Skrivet av: Pär Eriksson | april 30, 2014

Veckan som gått – w 18

På jobbet
Det är naturligtvis ett riskprojekt att starta upp en utvecklingssatsning som riktar sig till alla medarbetare.

Modigt Medarbetarskao

Jag tänker på ”Modigt Medarbetarskap” som går som en röd tråd genom alla våra arbetsplatser under 2013-2014.

Ledningen såg nog inledningsvis inte hela vidden av att det inledande ”Modigt Ledarskap” skulle hitta hela vägen in i medarbetarskapet. Det kräver så mycket mer av tid, resurser och förmåga att fånga upp de långsiktiga effekterna.

Och varför jag kallar det ett riskprojekt är att jag genom åren sett så många goda initiativ som högsta ledningen inte orkat fullfölja eller hålla i.

Modigt Medarbetarskap2

Men nu står vi där. Snart har 5 000 medarbetare hitintills deltagit i uppstarten på det som vi kallar ”Modigt Medarbetarskap” som är en enkel pedagogisk metodik för att skapa känslan av helhet och sammanhang och lära oss att kommunicera och se på vårt uppdrag på ett delvis nytt sätt.

Den här veckan så stannade vi upp och gjorde en enklare halvtidsavstämning. Och det känns så rätt. Det finns naturligtvis kritiska röster om varför detta behövs men helheten andas optimism och en överväldigande del av de som responderat på uppföljningsenkäten tycker att de lärt sig något nytt och att de känner att de finns med i ett större sammanhang.

Den här veckan så var det dags för april månads kommunstyrelsens arbetsutskott. På agendan stod bl a viktiga frågor som den nya arenans utformning, kostnad och publikkapacitet, kvinnligt företagande, riktlinjer för markanvisningar, översyn av nämnds- och förvaltningsstruktur, Fairtrade City, utvärdering medborgarförslag och diskussion om nytt värmekraftverk.

Mitt Eskilstuna – mitt i Eskilstuna
Under 2013 så arbetades det intensivt med varumärket Eskilstuna. Idén bygger inte på att ta fram någon käck slogan utan att på djupet fråga oss vad det är som är Eskilstunas själ, vad är vi kända för, vad förknippar både vi själva men också omgivningen Eskilstuna med, vad är våra styrkor och svagheter.

Varumärkesarbetet

En bild som träder fram är Eskilstunas musikliv. Jag tror att alla som bor och verkar här i stan känner till vår Musikskola, Balsta Musikslott, våra viktiga och kreativa studieförbund, alla körer, garageband och orkestrar.

Tittar vi med de utomståendens ögon så framkommer att många som intervjuats eller svarat på enkätfrågor förknippar Eskilstuna med musik. Men då är det nästan alltid Kent och Eskilstuna som sammankopplas.

Jag är stolt över det och känner också en slags tacksamhet över att Kent så tydligt är ett Eskilstunaband även så här mer än 20 år efter bildandet.

Kent2

Kent har aldrig varit inställsamma eller hyllat sin stad okritiskt. Tvärtom. Men det kanske också är det som gör att de på ett paradoxalt sätt blivit ett starkt varumärke för Eskilstuna.

Jag som är musikintresserad och också följt Kents utveckling genom åren ser naturligtvis en utveckling som handlar om erfarenhet och att Kent blivit äldre. Men det som fascinerar mig är att Kent behållit sin själ.

Kents ljudbild kan bara skapas i en industristad som Eskilstuna. Kent kan inte låta som de gör om de var från Uppsala, Örebro eller Linköping.

Det är som att smedernas ivriga hammrande på städet är en del av Kents dna.

Kent

Nu i veckan så ger de ut sin 11:e platta – Tigerdrottningen.

Och det lilla jag hört så blir i vart fall inte jag besviken. Eskilstuna finns med där. Det går liksom inte att ta bort. Inte ens om man åker till Los Angeles för att spela in.

Tack Kent. Ni är viktiga för vår stad.

På hemmaplan
I helgen åker Anna Lindén, Helena Andersson Tsiamanis, Ingrid Sköldmo och Madelen Eriksson till Svalbard för att åka ett Ski-marathon. Jag blir stolt över att ha sådana arbetskamrater. Lycka till och se upp för isbjörnarna.

Svalbard

Veckorna har blivit kortare. Jag vet inte vad som hänt. Det är inte bra för jobbet men skönt för familjelivet.

Själv åker familjen med kompisar ”ut i det blå”. Väskorna är packade, resan bokad men bara jag vet vart vi ska. Kul…för mig. Bokstäverna o-w är ett kodord. Krakow eller Glasgow tänker ni…men si det är helt fel

Annars lyssnar jag just nu på…just det Kent.

Ha en bra helg!

 

 

 

 

Kommentera

Kategorier

