Skrivet av: Pär Eriksson | april 27, 2014

Om ett möte, tusen identiteter och vikten av att se hela människan

Och så står jag där inför ett antal äldre människor.

Pensionärer

Och jag har gjort det så många gånger. Inbjuden av pensionärsorganisationer eller som idag en intresseförening.

Det som slår mig är hur enkelt det är att möta dessa människor under rubriken ”äldre”. Prata om äldreomsorg och vikten av hemtjänst. Peka på hur vi nu bygger ut äldreboenden i vår kommun.

Och det är här – precis i en mening – jag kommer på mig själv. Människan är hel.

De här människorna som jag möter som ”äldre” och som kanske också beter sig som ”äldre” har också tusen andra identiteter.

Pensionärer1

När jag frågar vad de gjort i livet så visar det sig att framför mig sitter fd sjuksköterskor, svarvare, chaufförer, snickare, handelsanställda, chefer och lärare.

Hade jag frågat vidare så hade vi säkert fått berättelser från de som rest världen runt, någon som bott i Eskilstuna i hela sitt liv, någon som brinner för blommor och trädgård, någon som just förlorat en livspartner, någon som är förälskad, någon som följer fotbollsallsvenskan och någon som finner styrka i en församling.

Vi är alltid hela människor och vi vill bli bemötta som de hela människor vi är även om vi uppträder i olika roller och för en stund är kanske ”äldre” eller ”Eskilstunabo”.

Kortet på bordet som markör
När jag själv ibland tappar kompassriktningen – vilket är lätt gjort i en turbulent miljö – så brukar jag påminna mig om det där bröllopskorten som jag sett genom åren.

Som socialarbetare mötte jag nersupna och förtvivlade människor. Ibland liggande i sin egen urin och avföring. Det är stunder då det är lätt att tappa tron på människovärdet och se personen du har framför dig som enbart en nersupen alkis – inte en hel människa.

Fotbollslag

Min erfarenhet är att det där kortet på byrån – ofta ett bröllopskort men det kan också vara en bild på ett fotbollslag från en annan tid – påminner dig om människovärdet. Det skickar en stark signal rakt in i ditt hjärta.

Jag var under några år chef för äldreomsorgen och mötte då samma symbolik. I sängen låg en dement och frånvarande äldre kvinna. På byrån stod det där kortet på en vacker ung tjej med glimrande ögon som utstrålade att hela livet låg framför henne.

Mötet som värdeskapande
Men vad har det här med oss att göra i vardagen, invänder den kritiske läsaren.

Jo, det handlar om synen på vårt arbete. Om synen på mötets betydelse.

Oaktat om vilka vi möter så måste vi tänka hela människan. Även om vårt möte har ett särskilt syfte och att vi möts i våra speciella roller – elev, förälder, funktionshindrad, äldre eller en person som behöver hjälp för sitt missbruk – så agerar vi och möter varandra med respekt och ödmjukhet.

mötet

Vi sätter in sakernas tillstånd i ett större sammanhang. Vi låter oss inte sjunka ner i förutfattade meningar utifrån de minuter eller timmar vi möter en människa. Vi förstår att de har en värdefull historia och att de har något att berätta.

Det är så en modern kommunal organisation byggs på 2010-talet. Den förmår sätta mötet i fokus. Den förstår att det är det som är en kommunal organisations egentliga värdeskapande.

Och så sitter dom där – de som ska spela rollen av ”äldre” och tror sig möta en grå kommunal tjänsteman som ska spela sin roll.

Eskilstuna växer 2

– Tack för att ni byggt Eskilstuna, börjar jag. Ni har varit ovärderliga för den här staden och dess människor.

– Jag vill tacka er för det.

Jag ser att det tänds ett ljus i deras ögon, ryggarna blir lite rakare och de lämnar rollen som ”äldre”. Och att de ser mig som något annat än vad de hade tänkt sig.

Efter det kan vi kanske prata äldreomsorg och hur det är att bli gammal. Det är också viktigt.

Ha en bra vecka!

Responses

  1. Den här veckans krönika/blogg träffar mitt hjärta igen. Den skall jag dela med mig till en av dina fd kollegor som numera blivit årsrik 80+ och synsvag. Den 16 mars på min 68-årsdag befann jag mig på Desta Mender barnmorskeskola ett par mil utanför Addis Abeba och i den vackra parken hölls Dr Catherine Hamlins 90-års fest. Hon är en fantastisk årsrik kvinna som nominerats till årets Nobels Fredspris. Hon har ett mål och en dröm om att det skall finnas en barnmorska för varje etiopisk kvinna. Hon arbetar oförtrutet för att nå detta mål tillsammans med oss andra runt om i världen. Vi från Sverige Stiftelsen Fistulasjukhuset kunde räcka över en check på 90 000 USD som födelsedagspresent. En summa som blivit möjlig genom alla generösa givare. Äldre – årsrik och aktiv på sitt sätt gäller för många + are!!

  2. Reblogga detta på anitaliljastenholm och kommenterade:
    Underbara reflektioner om vem/vilka vi möter och den hela människan! En av de chefer som jag haft som förebild delar med sig av sina innersta tankar.

  3. Tack för dina rader och tankar Anita.

    Beundrar ditt engagemang för kvinnorna i Etiopien.

    Ha det bra!

    Pär E

    • Tack Pär! Siw Hawerman 82 år hälsar också. Det är henne jag läser högt för numera.

  4. Hej igen Anita!

    Jag minns Siw mycket väl. Alltid en öppen attityd och nära till skrattet. Hälsa henne från mig.

    Pär E

  5. Underbart skrivet!

  6. Tack för din inbjudan Marie!

    Pär E


Kommentera

Kategorier

