Skrivet av: Pär Eriksson | april 23, 2014

Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring 8

Under våren 2014 kommer boken ”Tio tankar om ledarskap – en obändig tro på förändring” att ges ut. Boken vandrar mellan de tre städerna Örebro, Västerås och Eskilstuna där jag verkat.

Under den här vinjetten kommer du att kunna följa framtagandet och produktionen fram till den färdigtryckta boken.

Tidigare har jag berättat om omstart, rödpennor och första kontakten med bokutgivaren Vulkan. Nu var det dags att sätta manuset i handen på en professionell lektör.

Att orka våndas med sin egen text
Nu hade jag lärt mig vad en lektörs uppgift var. Och än mer skulle jag lära mig när Katarinas utlåtande damp ner i brevlådan.

”Manuset är oerhört välskrivet…” började brevet och jag andades ut. Och ju längre jag läste ju kaxigare blev jag.

Lektör2

Jo, jag tackar.

Men…och så kom det där..men

En lektörs uppgift är att stötta och coacha men Katarina var också en som pratade klartext. I vårt samtal inledde hon med att hon bedömde att jag inte behövde så mycket ”pepp” utan att jag måste orka höra en del kritiska synpunkter.

– Är man ivrig att förmedla till andra så finns en risk att man blir övertydlig i en text, menade hon.

– Det märks att du är van att prata inför en publik men att skriva en bok är något annat. Låt mig hjälpa dig att se fallgroparna, fortsatte Katarina.

– Absolut, sa jag. Ivrig att lyssna på det som skulle kunna förbättra bokens kvalitet.

Jo, det var en sak till, sa Katarina och drog på det hela. Det är lite tuffare att förmedla…

Vad var det Katarina ville säga?

Häng med i fortsättningen!

Responses

  1. Bättre för mycket än för lite. ”Lyssnande ledarskap”, eller hur ! 😉

    Ett varmt lycka till!

  2. Nja Hans-Erik. Lektörens budskap var tuffare…kill your darlings.

    Inte alltid enkelt.

    Ha det bra
    Pär E


Kommentera

Kategorier

