Skrivet av: Pär Eriksson | april 20, 2014

Om en finsk insikt, tron på lärarna och vikten av budskapet #lyftskolan

Jag blir förvånad.
Finska skolan

Eller rättare sagt jag har haft fel bild av den finska skolan.

Jag kan inte skylla på någon annan än mig själv men om någon hade bett mig att beskriva den finska skolan så hade jag pratat om statlig styrning. För visst är väl den statlig?

Jag hade pratat om tidiga betyg, kontroller och mätning och katederundervisning.

Jag vet inte var ifrån jag fått den här bilden. Kanske har jag varit slarvig, kanske har den politiska och pedagogiska debatten de senaste åren gett den här bilden.

Samtal som berättar något annat
När jag nu tillbringar tre dagar i Helsingfors och lyssnar på olika representanter för den finska skolmiljön så tornar nämligen en annan bild fram.

Elev-lärare

Kodorden är snarare tillit till lärarna och kommunerna – för så var det med den finska skolan, den var kommunal – stark självständighet, liten men tydlig statlig styrning, inga helthetstäckande nationella prov, få friskolor och en stark tro på elevernas förmåga.

Oj då…tänker jag. Jag har levt i fel föreställningsvärld.

Det som slår mig när jag lyssnar på den finska företrädarna är att de sätter en extremt hög tillit till lärarna. Läraryrket har också en stark ställning i det finska samhället och allmänheten litar på ”sina” lärare.

elev-lärare2

Det betyder också att det finns en hög status i läraryrket och varje utbildningsplats har ca 10 sökande.

Jag hör de finska företrädarna prata om lärarna och skolans autonomi och självständighet. Ord som knappast används i den svenska skoldebatten.

Den bilden förstärks av att den finska läroplanen hämtar inspiration från pedagoger som Piaget och Vygotskij – idén och den sociala konstruktivismen där eleven är en aktiv part och formar sin egen lärprocess. Här betonas helhet och vikten av temastudier. Långt från katederundervisningens metodik.

Jag blir stärkt i min uppfattning när jag hör att våra finska värdar pratar om vikten av studiero och lugna lärmiljöer.

lärare

Den finska skolan uppmuntrar till kollegiegranskning och coaching direkt i klassrummet. Rektorer jag mötte berättade om vikten av att som skolledare också finnas med i elevernas lärmiljöer.

Bland annat berättade Niklas – en riktigt bra rektor på en av Helsingfors gymnasier – att han uppmuntrar lärare att följa elevens fotspår under en dag för att få ovärderlig kunskap.

Jag har naturligtvis inte blivit någon expert eller sakkunnig på finsk skola. Långt därifrån. Men jag måste medge att jag skakas om i mina grundvalar eftersom jag någonstans fångat budskapet att den finska skolan står för ”något annat” och det är dit den svenska skolan bör gå.

Gärna för mig.

lärare2

En tilltro till lärarna, skolan och kommunerna
Min erfarenhet under åren är att en stark tilltro till lärarna och det som sker i klassrummet är en av framgångsfaktorerna. En tilltro till kommunerna kombinerat med en sparsmakad men tydlig statlig styrning är andra faktorer som är viktiga.

Den finska skolan sätter också föräldrarna i en stark position. De bedöms som oerhört viktiga – som pådrivare, som understöd att skolan är viktig. De finska föräldrarna ges snarare rollen av medskapare än kravställare.

Och ytterst en tilltro till att eleverna vill och kan lära sig och ta ansvar för sina egna liv.

Men min lärdom är också att det här inte växer fram av sig själv. Vi som brinner för utbildning och bildning kan inte vänta på att ”någon” fixar skolan eller genomför olika skolreformer – vilket i sig också är viktigt.

lärare3

Allas ansvar
Nej, förändringen börjar med dig och mig. Den börjar i vardagen med hur vi pratar om skolan.
Den börjar med att politiker, beslutsfattare och att sådana som jag ser skolans potential. Ställer höga krav samtidigt som vi blir ”obrottsligt lojala” med lärarna och det som sker i klassrummet.

Det förutsätter att rektorer och skolledning arbetar med att begripliggöra helheten – pedagogik, utveckling, ekonomi och medarbetarnas kompetens.

Det krävs fler modiga lärare och skolpersonal som än mer pratar väl om sitt yrke och sitt uppdrag. Människor som tror på bildningens kraft och magi.

Det förutsätter aktiva föräldrar som ställer krav på skolan men som också är redo att ta ansvar och går att ställa krav på.

elever4

Och så alla våra barn och ungdomar. Livet är svårt. Vi äldre vet. Vi har varit med. Men oaktat din uppväxt, din sociala eller etniska bakgrund så äger du ditt eget liv. Vi kan hjälpa dig men vi kan inte leva ditt liv.

Därför måste budskapet också vara tydligt att eleven tar sin skoltid på allvar.

På Twitter samlas många duktiga pedagoger på #lyftskolan. Följ gärna det vidare samtalet där.

Ha en bra vecka!

>

Responses

  1. Glad Påsk Pär!
    Framtidens historiker och statsvetare kommer säkert att ha nytta av Din kommande ledarskapsbok. Du ville väl, men varför blev det fel?
    Eskilstuna kommuns tillkortakommanden(inte bara med skolan) är besvärande, men nu har vår kraftfulla regering ”lyft frågan”. Hoppas att inte alltför många ungdomgsgenerationer har ”drabbats”. Inte bra för Sverige! Nu höjer vi ”ribban” i de kommunala skolorna! Fokus på individerna och lärarna! Flumskolan (om den fanns?) begravs och ”Kunskapsskolan” tar vid. Hoppas att Du får med ledarskapsproblematiken kring skolorna i Din ledarskapsbok. Det skulle höja bokens läsvärde! Om inte, så kan Du alltid lyfta in den finska modellen, som Du anser att vi borde ha haft i Sverige. Jag är vän av studieresor och erfarenhetsutbyten. Se bara vilken nytta den senaste studieresan gjorde. Bra att alla politiska partiet var representerade.. Hoppas S + M bildar en koalition efter valet. Det krävs en kraftsamling i Eskilstuna. Annars fortsätter nog det ”barnsliga” käbblet!


Kommentera

Kategorier

