Skrivet av: Pär Eriksson | april 13, 2014

Om ett nyhetsinslag, svensk skola och vikten av andra röster och tonfall

Jag skrev så här i ett mail; tack för att du står upp för skolan, det är inte så många som gör det nuförtiden”

elever3

Jag lyssnade på en intervju på Rapport med Håkan Sörman, vd för Sveriges Kommuner och Landsting. Han lyfte upp en nyligen genomförd undersökning som visar att eleverna trivs i skolan.

Det känns märkligt att 2014 behöva uppfatta det som något sensationellt och ta sig tid att maila till Håkan och tacka.

Men det är lite så jag känner. Skolan får dagligen ta emot kritik. Är det inte skolpolitiken som granskas så är det kommuner som inte sköter sig, rektorer som visar dåligt ledarskap, lärare som är outbildade, elever som är odisciplinerade eller föräldrar som är ointresserade. Gärna kryddat med en PISA-undersökning.

Förskola1

Jag överdriver naturligtvis men jag vill synliggöra att jag aldrig varit med om en sådan kritik av den svenska skolan som just nu. Inget är bra.

Och i någon mening är vi med och hejar på allihopa. Politiker – oavsett partifärg, myndigheter inklusive Skolverket, de fackliga organisationerna, lärarna själva, föräldrar, du och jag.

Låt mig vara tydlig så att ingen missförstår mig. Jag har jobbat och agerat i skolmiljön i några decennier. Framförallt under 2000-talet som chef för den kommunala skolan i Västerås. Jag ser problemen. Och den som följer mitt skrivande mer regelbundet vet att jag brinner för utbildning och bildning.

Demokrativecka

Jag ser också de utmaningar vi har i en stad som Eskilstuna. Jag förstår vikten av studiero, resurser, lärarlöner och vikten av kompetenta skolledningar men jag ställer inte längre upp på den ensidigt negativa beskrivningen av svensk skola.

Vikten av motbilder
Det är dags att ge motbilder, ge andra tonfall, släppa fram andra röster än den kör som ensidigt ser problem. Det är dags att ta matchen om bilden av skolan. Detta utan att för en sekund inte se och erkänna problemen och utmaningarna.

Där vi ser dåligt motiverade elever ser jag också frispråkiga och kritiskt tänkande ungdomar. Där vi ser blivande arbetslösa ser jag också de som bygger upp företag och kommer med nya idéer som gör att Ericsson, Volvo eller ännu ej bildade företag utvecklas.

Skola

Där vi ser skoltrötta elever som inte kan räkna de enklaste talen ser jag också blivande forskare och kanske en Nobelpristagare. Där vi ser vilsna unga elever ser jag också duktiga hantverkare, blivande lärare och fordonsmekaniker, piloter, service- och handelsanställda.

Jag har många positiva minnen av min egen skoltid. Jag minns namnet på många av mina lärare än i dag. Och jag minns Gunnar och Gunilla och vet vad de betydde för mina egna barn. Men bilden av att alla lärare var så bra tidigare jämfört med dagens lärarkår och skolpersonal stämmer inte. Vi måste våga ifrågasätta de berättelserna.

Skolsal

Jag kom också ihåg auktoritära lärare som inte skapade nyfikenhet eller lust till lärande. Jag minns tråkiga och intetsägande lektioner. Jag kom ihåg hur vi satt – ofta tysta – och tittade i varandras ryggar.

Jag kom ihåg elever som mobbades och frystes ut utan att det fanns några skolkuratorer eller socialtjänst som fångade upp dom.

Jag kom ihåg en starkt socialt segregerad skola där alla inte gavs möjligheter till högre studier.

Jag kom ihåg en skola som inte bjöd in mina föräldrar till inflytande och delaktighet utan tvärtom ställde dom utanför.

Varje samhälle har sin förståelse
Jag skriver inte det för att misstänkliggöra den tidens skola. Det var den förståelsen vi hade då. Det var så samhället såg på hur lärande gick till och vilka roller olika aktörer skulle ha. Det var den tidens värderingar.

Jag beskriver det här snarare för att öka förståelsen för dagens skola som i flera avseenden är en så mycket bättre skola än gårdagens.

Just därför är det dags att stå upp för dagens skola. Stå upp för eleverna och deras nyfikenhet och sätt att se på sin vardag. Stå upp för lärarna och prata väl om deras uppdrag.

ungdomar

Jag har arbetat nära hundratals lärare och skolpersonal och jag har i huvudsak bara positiva erfarenheter. Jag delar inte den negativa bild som spelas upp. Och jag vet ingen yrkesgrupp som de senaste decennierna fått ta emot sådan kritik utan att någon ställer sig upp till deras försvar.

Stå upp för rektorer och skolledningar och förstå den komplexitet och behov av helhetstänkande de behöver hantera. Stå upp för skolpolitiker som anstränger sig och på djupet förstår utbildningens betydelse.

Stå upp för alla föräldrar som anstränger sig så för att det ska gå bra för sina barn

Ditt och mitt ansvar
Och pröva gärna själv. Våga utmana dig själv nästa gång skolan kommer upp till diskussion på arbetsplatsen, i kamratgänget, kvarteret eller vid köksbordet.

Testa att prata väl om skolan. Det kanske känns obekvämt men ge det chansen. Min erfarenhet är att det då händer något med oss. Om du pratar väl blir du en del av att ge motbilder. Du berättat något annat.

Min erfarenhet är också att om man är positiv till något så avkrävs man också ansvar. Att vara negativ är sällan förbundet med något ansvarstagande.

Läsning

Och med ansvar ökar självkänslan och tilliten. Och vi blir lite mer ”oss själva”.

För vad våra barn och ungdomar behöver just nu är inte fler som pratar illa och talar om hur dåligt både dom och deras lärare och deras skola är. Utan de behöver modiga och tydliga vuxna som står för något. Som utstrålar något annat än de nu hört i åratal.

I den meningen väckte SKL:s vd Håkan Sörman något viktigt. Några enkla ord i en kort intervju – vi har en bra skola. Och om vi ska tro Håkan – det verkar som att eleverna trivs. Frågan är om vi orkar höra det eller raseras vår världsbild?

Vad tycker du?

Ha en bra vecka!

 

Advertisements

Responses

  1. Jag står för skolan ! Den har enligt mig aldrig varit bättre, alla elever syns och erbjuds likvärdiga möjligheter. Utanförskap i form av mobbing hanteras, den göms inte som på min tid under 70- och 80-talet. Den satsningen som behövs ska än mer riktas mot att hitta alternativa vägar för lärande och utveckling för barnen, undervisning och lärande som utgår från individens behov !

  2. Tack Pekka för dina ord och att du engagerar dig.

    Delar din idé om att än mer hitta alternativa vägar för lärande.

    Ha det bra!
    Pär E

  3. Bäste Pär!
    Tack för Dina sedvanligt uppmuntrande ord. Som chef för en ”gigantisk” organisation med synnerliga viktiga uppgifter
    är högste chefen (”kaptenen”) den som sist lämnar skeppet om skolproblem som ”isberg” oväntat dyker upp. Dålig jämförelse kanske, men förväntningarna på Dig är mycket höga! Jag medverkar själv till och från med kritiska synpunkter i lokaltidningen. Kanske viss kritik är konstruktivt nyttig, men tyvärr blir det nog också en del ”gnäll”. Det tillhör spelet! Trots allt får vi vara tacksamma för det öppna och trygga demokratisamhället. Jag vill här passa på att ge Dig ett personligt positivt omdöme för Din mediala öppenhet – utöver det vanliga- som bidrar till ett relativt gott och balanserat politiskt umgänge. Kanske några kallar Dig för ”sossekramare” och där går nog gränsen. De flesta av oss ”tyckare” är i grunden ”socialliberala”. Nu får vi under fem månader framöver följa hur ”kriget förlöper” mellan vänster- och högerblocken. Hoppas trovärdiga fakta och analyser kommer att styra debattanterna. .ALLA barn och ungdomar skall ges personligt stöd efter behov. Dåliga/orättfärdiga uppväxtförhållanden måste elimineras. Individen är alltid VINNARE i något avseende. Men, även ”medfödda” talanger måste ges stort utrymme. Allt detta kräver ökade och effektivare resurser i skolan.

    Gör Din röst hörd! Du är Din personals högste befälhavare! Om någon behöver mod så är det Du Pär! ”Opolitiskt” MOD!

  4. Uppskattar ditt engagemang Hans-Erik.

    Dina insändare och kommentarer – bl a här på bloggen – är viktiga för det öppna och konstruktiva samtalet.

    Min erfarenhet finns bl a i Västerås. Och som du säkert vet så arbetade jag ”under” flera olika majoritetskonstellationer. Det är en ovärderlig kunskap som jag tar med mig.

    Jag vet att alla de ledande politikerna i Eskilstuna vill ha en kommundirektör med hög integritet. Partipolitiken klarar de bäst utan mig.

    Det är därför jag trivs i den här miljön.

    En tidig påskhälsning!

    Pär E

  5. Jag ser fram emot Din bok! Be EK ge ut avsnitt varje dag i juli. 😉

  6. Väl talat om skolan! Det behövs inspiration för att lyfta fram goda exempel. I mitt arbete som skolkurator är det av yttersta vikt att det ges strukturella förutsättningar för en god hållbar långsiktig elevhälsa. Skollagen reglerar numer elevernas rättighet till skolkurator. Eskilstuna komun bör ligga i framkant när det gäller att föregå med gott exempel för andra kommuner. Ett slående exempel är Finland där ingen skolkurator har ansvar för mer än 300 elever. Här har Eskilstuna en lång väg kvar att gå då många F-6 kuratorer har ansvar för flera skolor och ofta mer än 1000 elever var! Tidiga insatser på det psykosociala området ger bättare förutsättningar för att elever kan växa och bli tryggare på sin väg mot vuxenvärlden. Med minskat antal elever per skolkurator så hinner kuratorerna med det så viktiga förebyggande arbetet. Nu försöker vi släcka bränder. I planen för den goda skolan i Eskilstuna kommun bör således målet vara fler kuratorer i F-6 skolorna, en kurator på heltid i varje skola bör vara målet, eller hur? Mvh Stefan Hellsberg, skolkurator, Slagstaskolan, Slottsskolan samt Slussen, Mångkulturella enheten

    • Tack Stefan för dina synpunkter.

      Är just nu i Finland – bl a för att lyssna på deras erfarenheter.

      Jag uppskattar ditt engagemang och att du tog dig tid att reflektera över min text.

      Ha det bra
      Pär E

  7. Bra Stefan! Din kompetens är viktig! Insatser i tidiga skeden ger ”hög avkastning”! Kämpa på, hoppas Du får ”gillande”.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: